Stackars passagerare :(

Startat av at1981, 19 juni 2009, 07:20:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!

Stackars passagerare som behövde åka med sådant här skräp igår 18/6 :(, tack och lov blev inte jag offer för det :)

Åka med gammalt ickeregionalt skräp som vagn 4280 från Tekniska till Grisslehamn på 637 kl. 15:45, det var för övrigt den enda bussen som gick på 637.

Vilken fantastisk tur jag hade som inte åkte med 436 igår kl. 16:09 från Slussen till Saltarö, en hemsk ickeregional MAN-vagn (vagn 6646).

Fråga till personal hos olika SL-entreprenörer:
Har ni fått några som helst direktiv av SL om komfortkrav för resp. linje ni trafikerar?

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Wetjo

Citat från: at1981 skrivet 19 juni 2009, 07:20:45 AM
Har ni fått några som helst direktiv av SL om komfortkrav för resp. linje ni trafikerar?

Det brukar stå i avtalet vilka busstyper som ska trafikera vissa linjer. Sedan finns det krav på hur bussen får se ut invändigt.
klo**ersanering, fel på bussen mm...

Erling.L

Du skall nog se det som så åka dessa felplacerade eller att turen hade ställts in tror jag för oftats följer man specifikationerna men har man vrist så tar man vad man har
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Cero

Jag kan absolut hålla med om att det är en hel del "skräp" som rullar i SL-trafiken, tyvärr både gammalt och relativt nytt som pga dåligt underhåll inte ser ut som man som kund borde kunna förvänta sig. Slimmade budgetramar har också lett till mindre reserver vilket leder till att fel sorts buss hamnar i fel omlopp när "rätt" buss går sönder. Liknande fenomen finns i andra branscher och är naturligtvis inte önskvärt eftersom det ofta leder till långsiktigt högre kostnader någonstans, dock inte nödvändigtvis i första ledet, dvs där tjänsten produceras.

Dock måste man nog ha lite överseende med situationen runt midsommar när "alla" ska ut till landet. Värmdö- och Norrtäljetrafiken är tungt belastade under denna helg och antagligen var allt som kunde rulla ute igår. Då får man nog acceptera att det är bättre att det går någon buss överhuvud taget än att den har rätt färg, form och innehåll. Det viktigaste är att komma dit man ska och jag tror att många resenärer ändå resonerar så. Dessutom kan det vara bättre att få sittplats i en buss med stadsbusstolar än att få stå i en med regionalstandard.

Nico

Vänder lite på steken och svarar så att säga nedifrån och upp...

Citat från: at1981 skrivet 19 juni 2009, 07:20:45 AMFråga till personal hos olika SL-entreprenörer: Har ni fått några som helst direktiv av SL om komfortkrav för resp. linje ni trafikerar?

Beror på vad du definierar som komfortkrav? I grunden finns ju det som specificeras i avtalen, t.ex. om en linje ska ha regionalstandard, lågentré, ledvagn osv. och det är utifrån det som vagnarna tursätts och dessa krav ligger sedan med och styr när man t.ex. behöver göra ett vagnbyte eller så.

Sedan så ska ju bussarna vara så hela och rena som bara möjligt går. Det innebär dock inte att samtliga läslampor ses över varje kväll. Likaså betyder det att ibland så lyckas man inte heller uppnå vissa krav när man t.ex. ska ut med extravagnar utan man tar då kanske det som råkar finnas tillhands.

Citat från: at1981 skrivet 19 juni 2009, 07:20:45 AMÅka med gammalt ickeregionalt skräp som vagn 4280 från Tekniska till Grisslehamn på 637 kl. 15:45, det var för övrigt den enda bussen som gick på 637.
Vilken fantastisk tur jag hade som inte åkte med 436 igår kl. 16:09 från Slussen till Saltarö, en hemsk ickeregional MAN-vagn (vagn 6646).

Jag vet att du har vissa personliga idéer Alexander, men hur skulle det vara om du någon gång försökte sätta dig in i hur andra människor (oftast den stora majoriteten) tänker och vilka behov de kan tänkas ha?! Både idag och igår så går det ordentligt med förstärkning på vissa håll för att klara det massiva trycket från folk som vill ut och fira midsommar i skärgården etc.

Det ledde nog i många fall till att man skrapade vissa garage på rubbet och säkerligen gjordes vissa omdisponeringar som ansågs nödvändiga. De som åkte med t.ex. 4280 på 637 eller 6646 på 436 var troligen nog gladare över att det kom en buss alls än att turen drogs in beroende på att det kanske fanns något krav i botten som för de flesta troligen var helt underordnat i jämförelse med att komma iväg.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HB

Hejsan!

Stackars passagerare som behövde åka med sådant här skräp igår 18/6 :(, tack och lov blev inte jag offer för det :)

Åka med gammalt ickeregionalt skräp som vagn 4280 från Tekniska till Grisslehamn på 637 kl. 15:45, det var för övrigt den enda bussen som gick på 637.

Vad var det för "skräp" med dessa bussar förutom att ryggstöden är en decimeter lägre...

Midsommarhelgen är den helg då behovet av förstärkningsbussar är som störst både till Roslagen samt till Värmdö. Samtidigt som antalet bilar ochså ökar lavinartat, vilket ger svåra köbildningar med vidhängande förseningar. Att det då behöver stuvas om i planeringen - både beroende på antalet kunder samt köer - är fullständigt naturligt.

Samma förhållande gäller övriga trafikslag. Långväga buss sätter in massor av extra turer liksom Waxholmsbolaget. Om även tågoperatörer gör det numera får andra svara på, men förr så var det så även där.

Kristian

Hejsan!
*Alexandertrams bortraderat*

Är det inte dags att lägga av med ditt eländiga gnällande snart? Snacka om dagens I-landsproblem... Var glad över att alla lokalbussar rullar ö.h.t. och ta bilen om du inte är nöjd!

Jag har för övrigt åkt med 4280 och syskon till denna till skolan en herrans massa år på 848, det är en utmärkt buss.

Simon Bertilsson

Jag är 100% oinsatt och dömer inte någon. Jag bar undrar lite vad som är fel med de här två bussarna (Manen verkar iofs vara en stadsbuss) och vad som kunde gjorts bättre.
Kort sagt Alexander: Vad saknar de här bussarna, som du begär ska finnas?

Det är lätt att bli förvirrad av SL's bussar, då alla ser likadana ut (undantag: Blåbussarna, som dock verkar kunna vara lite hur som helst...). I Skånetrafiken ser man enkelt vilken standard man kan förvänta av bussen. Stadsbussar är gröna och regionbussar är gula.
Regionbussarna i sin tur finns i tre olika koncept. Skåneexpressen (högst standard med toa, radio, fällbara säten osv), Pendeln (mellanstandard med låggolv och radio bland annat) också helt vanliga regionbussar som är den lägsta standarden.

Nupski

Måste bara skicka en reprisbild. Dessa vagnar hade stoppade säten och bägge varianterna är hyffsat bekväma för längre resor.

Hade en sådan här dykt upp vid Tekniska för att ta mig till Norrtälje, och jag var vanlig döing, hade jag nog tagit nästa kärra om det fanns något annat att välja på, men jag är ju riktig diggare så jag hade nog suttit och skumpat runt med denna.

HB

Citat från: Tomas skrivet 19 juni 2009, 16:03:36 PM
Måste bara skicka en reprisbild. Dessa vagnar hade stoppade säten och bägge varianterna är hyffsat bekväma för längre resor.

Hade en sådan här dykt upp vid Tekniska för att ta mig till Norrtälje, och jag var vanlig döing, hade jag nog tagit nästa kärra om det fanns något annat att välja på, men jag är ju riktig diggare så jag hade nog suttit och skumpat runt med denna.

Det fanns en tid då just Ikarus var ganska vanligt förekommande på linjer i Norrtäljeområdet. /Henrik/

Staffan Sävenfjord

Citat från: HB skrivet 19 juni 2009, 10:33:56 AM
Samma förhållande gäller övriga trafikslag. Långväga buss sätter in massor av extra turer liksom Waxholmsbolaget. Om även tågoperatörer gör det numera får andra svara på, men förr så var det så även där.

Även om frågan är lite OT så: tågoperatörerna har inte mycket extra att sätta in vid storhelger i dag. Och inte heller några vagnar som eljest står stilla bara för att sätta in vid trafiktopparna. Följden blir naturligtvis fullbokade tåg och i varje fall med SJ:s prissystem högre snittpriser på biljetterna. Jag vill inte påstå att detta är bättre men tyvärr en ekonomisk realitet i dag.
Det som inte tågoperatörerna klarar av får expressbussarna, främst Swebus Express, ta hand om. Och utan att veta har säkert Swebus Express i dag och i går fått köra med en del bussar av sämre standard än normalt. Och i och för sig en hel del med bättre också.

homer

Jag håller faktiskt med alexander till viss del, kunderna är mycket mer krävande idag än för 20 år sedan, och man ska komma ihåg att bussen konkurrerar med den egna bekväma bilen, en uppryckning rent generellt skulle inte vara så dumt, men visst måste man förstå att vi är inte där idag och speciellt inte dagarna runt midsommar

Peter Erret

Som vanligt, en del väljer hellre att stå vid Slussen och vänta på en "turistare med dämpad belysning" än att komma ut till midsommarbordet med god mat och kall dryck. Trevlig väntan vid Sveriges största pissoar.

Marc

Ångrar idag att jag inte tog bilder på midsommaren 2001 då Norrtälje lånade Mercedesled 4037-4039 från Söderhallen.
4038 gick som 639 hela vägen till Östhammar, själv hade jag 4039 på en 640 och vidare ut till Furusund med stopp för att fylla vatten vid varannan bensinmack. Som sagt blev det inga bilder, var alldeles för ilsken för att hålla i en kamera just då...

at1981

Hejsan!

Att extrabussar kan ha vilken komfort som helst förstår jag också, då man plockar fram det som finns tillgodo om behovet fanns.
På 676 gick lite allt möjligt 18/6-09 men oavsett det var regional eller inte så brydde jag mig inte eftersom det var en stor trafikdag med många pssagerare som vill ta sig från Sthlm till Norrtälje.

Men just 637 var en vagn ifrån Täbygaraget, och 4280 var den enda vagnen som gick på den 637:an och inga andra vagnar kom heller för alla passagerare fick plats på 637:an. Då antar jag att den 637:an var en ordinarie vagn och ordinarie vagnar borde ju sättas ut med bra komfort på långlinjer och som jag nyss skrev, hade det nu gått extrabuss på 637 och det var en icke regional vagn så hade det varit förståeligt.

Förutom det där med sätena som skiljer en regional vagn åt gentemot en icke regional vagn åt är väl AC på passagerarplatserna. Som tur var, var det regn och rusk den 18/6 så det inte behövde bli så glödhett åt passagerarna ombord på bussarna. Hade det nu varit varmt och stekande sol, då hade ju människorna fått svettas ihjäl i 4280 och det hade ju vart jobbigt för dem som verkligen skulle ha rest hela vägen från Sthlm till Grisslehamn.

När det gäller Nacka/Värmdö såg jag inte röken av några extrabussar, det enda jag hörde via bussradion från förarplatsen var att TX önskade förstärkning på 433 och 434. Och 436:an kl. 16:09 från Slussen med MAN-vagnen var ju enda turen och ingen extratur. För övrigt är inte kortvagn så vanligt förekommande på t.ex. 436 på turer som trafikerar Slussen.

*** Fundering:
Om det ev. blir krav på bälte ombord på bussar under vissa trafikeringsförhållanden eller generellt (vet inte vilket). Anpassas bältena även till bussar med låga ryggstöd eller krävs det höga ryggstöd för bältena?

Jag brukar försöka få sittplats så långt fram som möjligt så att man ser framåt, då spelar egentligen inte bussens komfort så extremt stor roll för mig då jag ser framåt genom framrutan och inte bakåt i bussen :) :D
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.