Blivande H84?

Startat av Mr G, 16 juni 2009, 21:56:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Nu råkar inte busslittera vara min starka sida, så jag är lite osäker på om jag har rätt. Jag sticker ändå ut hakan och påstår att bussen till vänster på linje 503 som just anlänt från Barkarby något år senare kommer att erhålla SL-littera H84. Bilden är tagen före den 12 maj 1968, och enligt mitt referensbibliotek hade 503:an då sträckningen Norra Bantorget - Hässelby Villastad - Barkarby. Fr o m 1968-05-12 avkortad till Norra Bantorget - Hässelby Gård.

吉先生

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr G skrivet 16 juni 2009, 21:56:27 PM

Jag fastnar lite för Hägglundsbussen. Min första tanke var att det skulle vara en Volvo B58 med en trevlig Wilsonlåda. Men när jag tittar närmare på bussen så tycker jag istället att det ser ut att vara Scania. Intrumentbrädan verkar vara Scania. Dessutom ser påfyllningslocket till kylaren ut att vara Scanias typ. Så jag antar att detta är en Scania BF 76
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Christer Göransson

Jag tycker definitivt att det ser ut som en blivande H84 (kallad "raket") till vänster i bilden.

Bussen närmast är väl en av de 150 Volvo/Hägglund som skulle bli H80 när SL tog över?

/Christer

Niklas Bygdestam

Citat från: Christer Göransson skrivet 16 juni 2009, 22:31:12 PM

Bussen närmast är väl en av de 150 Volvo/Hägglund som skulle bli H80 när SL tog över?

/Christer

Det är alltså den bussen som jag tror är en Scania/Hägglund
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr H

Nej det där är ingen blivande H80. Jag tror som Niklas att det är en Scania/Hägglund alltså en vagn som aldrig övertogs av SL. Jag tror att bussen längs till höger i bild är en blivande H80 som jämförelse. Jämför fronterna och bl.a vindrutans storlek som var mindre på Scania/Hägglundsvagnarna. Bussen är dessutom X-registrerad.
Kul bild mr G!

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 16 juni 2009, 22:39:36 PM
Nej det där är ingen blivande H80. Jag tror som Niklas att det är en Scania/Hägglund alltså en vagn som aldrig övertogs av SL. Jag tror att bussen längs till höger i bild är en blivande H80 som jämförelse. Jämför fronterna och bl.a vindrutans storlek som var mindre på Scania/Hägglundsvagnarna. Bussen är dessutom X-registrerad.
Kul bild mr G!

Mr H

Ja, som Lasse redan konstaterat så är det en Scania-Vabis BF76 och han har ju också identifierat den som 0617, ett nummer högre än den som Magnus Knutsson äger och skall köra till Schweiz med på torsdag. Dock utan mig den här gången.
Utöver Niklas utmärkta analys över skillnaden kan man också se att det är en BF76 på stolsplacering. Lågt placerade stolar i främre delen och högre i den bakre. Volvo B58 hade stolarna på i princip samma höjd i hela bussen.
Men det är ju lite remarkabelt att man använder en X-registrerad buss på en Sundbybergslinje. Och om nu inte också föraren är inlånad från Gävleborg så torde det ha varit en ovanlig bekantskap för denne.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Påminner mig om att det inte är länge sedan jag åkte med en förare från Swebus på SL linje 704 som frågade var Huddinge station låg någonstans! Han var nämligen inlånad från just Gävle förklarade han och hade börjat ångra sitt extraknäck (men han fick hjälp så klart!). Han hade aldrig tidigare varit i Huddinge! Tunt av Swebus kan man väl tycka att inte visa honom tillrätta!

Mr H

Max W

Citat från: Mr G skrivet 16 juni 2009, 21:56:27 PM

Nu råkar inte busslittera vara min starka sida, så jag är lite osäker på om jag har rätt. Jag sticker ändå ut hakan och påstår att bussen till vänster på linje 503 som just anlänt från Barkarby något år senare kommer att erhålla SL-littera H84. Bilden är tagen före den 12 maj 1968, och enligt mitt referensbibliotek hade 503:an då sträckningen Norra Bantorget - Hässelby Villastad - Barkarby. Fr o m 1968-05-12 avkortad till Norra Bantorget - Hässelby Gård.

Hej!
Tillåt mig att komma med en liten kompletterande korrigering ang. linje 503:s sträckning.
503:an gick Norra Bantorget-Hässelby Villastad (Strandbadet och vissa turer till Blomsterkungsvägen i nuvarande Backlura/vissa arbetsturer till landstingets tvättinrättning i Lövsta).
Under en sommarperiod 1962-1967 (minns tyvärr inte vilken) gick en av linjens fyra vagnar på den sträcka Mr G angivit på söndagarna som ersättning för SJ linje 10 som normalt gick Hässelby Station - Skälby - Barkarby torg-Spånga Kyrka - Bromsten - Sundbyberg - Norra Bantorget.
Därigenom fick Skälby och Barkarby 60-minutertrafik på söndagarna. Jag bodde vid denna tid i Skälby och jag såg hållplats Skyttens väg från vårt köksfönster.
I Barkarby vände bussen vid Barkarby torg på samma sätt som skolbussen Lövsta - Barkarby torg gjorde under terminerna, dvs via Skälbyvägen - Norrviksvägen - Häradsvägen (höger) - Enköpingsvägen (höger) till hpl Barkarby Torg.

Mr G

CitatHej!
Tillåt mig att komma med en liten kompletterande korrigering ang. linje 503:s sträckning.
503:an gick Norra Bantorget-Hässelby Villastad (Strandbadet och vissa turer till Blomsterkungsvägen i nuvarande Backlura/vissa arbetsturer till landstingets tvättinrättning i Lövsta).
Under en sommarperiod 1962-1967 (minns tyvärr inte vilken) gick en av linjens fyra vagnar på den sträcka Mr G angivit på söndagarna som ersättning för SJ linje 10 som normalt gick Hässelby Station - Skälby - Barkarby torg-Spånga Kyrka - Bromsten - Sundbyberg - Norra Bantorget.
Därigenom fick Skälby och Barkarby 60-minutertrafik på söndagarna. Jag bodde vid denna tid i Skälby och jag såg hållplats Skyttens väg från vårt köksfönster.
I Barkarby vände bussen vid Barkarby torg på samma sätt som skolbussen Lövsta - Barkarby torg gjorde under terminerna, dvs via Skälbyvägen - Norrviksvägen - Häradsvägen (höger) - Enköpingsvägen (höger) till hpl Barkarby Torg.

Det betyder väl att den här vagnen inte kommit från Barkarby, utan från Hässelby Villastad, eftersom bilden är tagen på våren, och dessutom på en vardag. Hässelby på den tiden var komplett okänd mark för mig, först några år senare börjar jag utforska området. Jag minns att utanför Strandbadets huvudentré fanns det då en plan som användes som parkeringsplats, framför allt på soliga sommardagar, senare byggdes en eller kanske två villor där. Kan 503:an ha snurrat runt där? Eller har den gått runt något eller några kvarter när den har vänt?
吉先生

Max W

Citat från: Mr G skrivet 17 juni 2009, 08:17:53 AM
Jag minns att utanför Strandbadets huvudentré fanns det då en plan som användes som parkeringsplats, framför allt på soliga sommardagar, senare byggdes en eller kanske två villor där. Kan 503:an ha snurrat runt där? Eller har den gått runt något eller några kvarter när den har vänt?
Rätt gissat! Bussarna vände mitt för entrén till Strandbadet, men jag tror att bilparkeringen var bredvid bussvändplanen. Marken var privatägd av byggmästare Falk som ju drev Strandbadet från början av 1932-33 tills sönerna tog över. Det var också han som lyckades få busslinjen förlängd dit ner. Troligen kom linjen dit sommaren 1935.
Jag har ett par bilder på hur det såg ut med två bussar samtidigt på vändplanen. Jag mailar över dem till Dig Mr G eftersom jag själv inte behärskar tekniken att lägga ut bilder här.