Displayer på bussarna !!

Startat av at1981, 15 juni 2009, 08:43:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan !!


Här kan ni som känner er inspirerade att bidra till ämnets rubrik lägga upp bilder på displaytexter från olika tider och länder oavsett om de är digitala eller analoga.

Här är mitt bidrag:


Med hjälp av foton och bildbehandlingsprogram kan man ju t.ex. försöka återskapa siffrorna 0 - 9 i olika typsnitt, bilden ovan är ju återskapat med hjälp av foto och bildbehandlingsprogrammet "paint". Och det skulle t.ex. va kul att se hur 436 såg ut med de andra olika typsnitten som funnits.

Ett enkelt sätt är ju att på ett smidigt sätt fota siffrorna 0 - 9 på något effektivt sätt framifrån på bussarna som t.ex. finns på Spårvägsmuséet och rekonstruera dem i bildbehandlingsprogram.


Busslinks 57-boggier har ju t.ex. gul färg med punkter på sin displaytext men grön färg verkar regera i Stockholms län även i de nya bussar som kommer. Vit färg på displaytext har ju tillkommit nu från Arrivas Danmarksbussar.

Sedan minns jag Busslinks 4260 som hade lite annorlunda display gentemot resten med sin gröna extra lysande text av prickar motsvarande den gula texten på 57-boggierna från Busslink.

Vilken färg på displaytext syns egentligen bäst på avstånd (A) när det är nattsvart ute samt (B) när det är soligt och dagsljus?



En historisk sak som jag funderar på är nämligen följande:

Av foton att döma från de gula bussarnas tid eller om det var tidigare än så, så skyltade man ut bussens destionation, t.ex. såg jag en bild där det stod "15 Hemmesta".

Sedan kom SL med sina röda bussar i början av 1970-talet och då skyltade man bara ut linjenumret och slopade plats för destinationen. Varför?

Jo, i mitten av 1990-talet började man ju med vita plastskyltar med linjenummer och destination dock på de bussar som saknade destionsskyltar på själva bussen. Men destionationen skyltades ju ut på digitala displayer som kom ut i samband med SL:s dåvarande 40- & 41- och 42-vagnar (tänker på 42-boggierna) i slutet av 1980-talet eller när de nu tillkom.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.