GDG bussar från 80 talet del 13

Startat av j-a, 14 juni 2009, 21:04:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Visar 4 bilder ikväll också,börjar med en tråkig bild :'(

GDG 2301 utbränd vid garaget i Borlänge,brann utanför Stockholm :'(

GDG 1750 i Mellerud

GDG 2276 vid Hotell Gustav Wasa i Borlänge

GDG 1627 vid garaget i Malung

Ulf Fernestad



GDG 1627 vid garaget i Malung
[/quote]
Mycket härliga bilder du visar, hoppas du har många kvar.
En skaraborgare med Värmlandsorter i rullen på besök

j-a

Ja ! jag minns inte av vilken anledning vi hade den i Malung,men den var iallafall inlånad under en kort tid,tror den kom från Lidköping? Var nog våren 1989 sista vintern GDG körde i Dalarna

bilomnibussen

Hej!
Tack för alla trevliga GDG-bilder, även den mindre trevliga utbrända 2301. Jag körde bussen någon gång till Stockholm. Man hade alltid en liten olustkänsla vid längre turer med V8:orna efter den stora bussbranden i Jönköping samt andra tillbud även hos GDG.
Mvh Jan G

Niclas Rosenius

Citat från: bilomnibussen skrivet 15 juni 2009, 09:08:58 AM
Hej!
Tack för alla trevliga GDG-bilder, även den mindre trevliga utbrända 2301. Jag körde bussen någon gång till Stockholm. Man hade alltid en liten olustkänsla vid längre turer med V8:orna efter den stora bussbranden i Jönköping samt andra tillbud även hos GDG.
Mvh Jan G

    Om jag inte minns helt fel så var det väl ganska många buss-bränder med just denna buss-modell?

    //Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 19 juni 2009, 17:44:44 PM
    Om jag inte minns helt fel så var det väl ganska många buss-bränder med just denna buss-modell?

    //Niclas

Nja,  var den mer drabbad än andra bussmodeller. Det var väl den svåra branden utanför Jönköping som gjorde att CR145 ansågs brandfarlig, men jag tror inte det fanns några belägg för att det verkligen var så. En tidigare bussnackare, som också var en av bussen konstruktörer, redogjorde en gång för detta men minnet är bra men kort.
Branden i backen på riksväg 40 utanför Jönköping förorsakades sannolikt av att bromsarna låg på. Om detta var relaterat till bussmodellen eller en tillfällighet är en helt annan fråga. Liksom varför ingen märkte att bromsarna låg på.


Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2009, 19:02:55 PM
Nja,  var den mer drabbad än andra bussmodeller. Det var väl den svåra branden utanför Jönköping som gjorde att CR145 ansågs brandfarlig, men jag tror inte det fanns några belägg för att det verkligen var så. En tidigare bussnackare, som också var en av bussen konstruktörer, redogjorde en gång för detta men minnet är bra men kort.
Branden i backen på riksväg 40 utanför Jönköping förorsakades sannolikt av att bromsarna låg på. Om detta var relaterat till bussmodellen eller en tillfällighet är en helt annan fråga. Liksom varför ingen märkte att bromsarna låg på.



    Okej, då vet jag. Hade för mig att det var några CR145 och även CR85 som gick upp i rök på den tiden.

    //Niclas

1896

1750 syns i slutscenerna i filmen "Fröken Sverige", måste ha varit reggad på Vänersborgs Linjetrafik när filmen spelades in.

1627 gick på skolskjutsar i Borlänge, efter det att GDG mist linjetrafiken.