Huvudmeny

Veolia 3226

Startat av Cyklisten, 14 juni 2009, 19:33:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Nu har alltså den lilla MAN har fått sitt nummer och är tillbaka i Eslöv inför morgondagens trafikstart på linje 3.


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cyklisten

Klagar du inte på garagebilden? :P Jag hoppas på något bättre bilder imorgon (om jag hinner efter alla jobben), då tar jag systemkameran istället.

Bussmicke

Mer att det finns något nytt att se där.
Bussen har redan visats tigare
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cyklisten

Idag går bussen i linjetrafik, konstigt nog på linje 1, och inte den nya 3:an. Den andra MAN-en, 3225 var dock kvar i garaget.
Här kommer fyra bilder, hade tur då det var den trevligaste föraren i hela Eslöv som körde bussen. Jag skulle egentligen åka mot Berga, men hade gott om tid och tog en runda till Solkullen och tillbaka.

Storgatan vid stationen:




Den nya vändslingan vid Solkullen. Där finns även en stor rondell, så jag trodde att bussarna ska vända där, men så här är det klart bättre. Det är ca. 5-6 minuters rast för chaufförer så de slipper stå mitt i körfältet fram till avgångstiden.




Framme vid Berga Lågprismarknad.




En bonusbild med den nya hållplatsen vid ICA/Stinstorget. Innan var det bara bussar mot Berga som svängde dit, men då låg hållplatsen lite närmare ingången och hette Vasagatan. Nu är det även turer från Berga mot Solkullen som kör via Stinstorget. Själv tycker jag att det är lite onödigt, man kan ta sig dit från busstationen via en gångtunnel under järnvägen, men det blir i alla fall lite närmare till de olika butiker. Fast här gäller det att ha rätt destination på busskyltningen då det är samma hållplatsläge mot Berga och Solkullen.



De flesta passagerare uppskattade bussen så pass mycket att den blev ett diskussionsämne för hela resan. Ingen konstigt med tanke på att våra Mercor kör och bromsar så ryckigt att man vågar inte stå, får motorstopp på varannan hållplats och väcker alla som bor alltför nära hållplatsen/trafikljusen/övergångställe mm.
Det är något speciellt med att bo i en liten stad, kommer det nya bussar till Malmö så finns det nästan inga "vanliga" människor som märker det. Och de flesta chaufförer känns ganska främmande och anonyma.

virtual1

Citat från: Cyklisten skrivet 15 juni 2009, 15:37:40 PM
Idag går bussen i linjetrafik, konstigt nog på linje 1, och inte den nya 3:an. Den andra MAN-en, 3225 var dock kvar i garaget.
Här kommer fyra bilder, hade tur då det var den trevligaste föraren i hela Eslöv som körde bussen. Jag skulle egentligen åka mot Berga, men hade gott om tid och tog en runda till Solkullen och tillbaka.

Två alltså? :-D - har för mig att det bara pratats om en ny till Eslöv här förut... - ännu en anledning att återbesöka stan då =)

fontheking5

Tack gode gud att dom gamla usla Mercorna ska bytas ut , sämre bussar får man leta efter , motorn har ju nästan ingen tomgång coh dom är allmänt utslitna , snart vågar man ju åka buss i Eslöv igen . Staden jag bodde i under några år under mitten på detta årtionde.

Möllers


Cyklisten

Citat från: fontheking5 skrivet 15 juni 2009, 18:45:01 PM
Tack gode gud att dom gamla usla Mercorna ska bytas ut , sämre bussar får man leta efter , motorn har ju nästan ingen tomgång coh dom är allmänt utslitna , snart vågar man ju åka buss i Eslöv igen . Staden jag bodde i under några år under mitten på detta årtionde.

Det är inte så att Mercorna ersätts av MAN, utan de ska köra tillsammans. Vi kommer att ha kvar våra Mercor: 3444, 3445, 3446 och även 3451, som flyttades hit för nästan ett år sedan. Då blir det 6 gasbussar, medan trafiken kräver bara 5, men det är bara bra med tanke på driftsäkerheten på de gamla vagnar. Sen har vi ju DAB-en 2945, även om den känns för liten.
Vi får se hur det blir med nästa upphandling.

Möllers

åker ditt där imrgon till Eslöv fota lite tycker det är försent nu åka ut fota nån stanns.

fontheking5

Citat från: Cyklisten skrivet 15 juni 2009, 18:57:24 PM
Det är inte så att Mercorna ersätts av MAN, utan de ska köra tillsammans. Vi kommer att ha kvar våra Mercor: 3444, 3445, 3446 och även 3451, som flyttades hit för nästan ett år sedan. Då blir det 6 gasbussar, medan trafiken kräver bara 5, men det är bara bra med tanke på driftsäkerheten på de gamla vagnar. Sen har vi ju DAB-en 2945, även om den känns för liten.
Vi får se hur det blir med nästa upphandling.
ja då missförstod jag dig , ber om ursäkt

Cyklisten

Citat från: Mattias Möller. skrivet 15 juni 2009, 19:01:35 PM
åker ditt där imrgon till Eslöv fota lite tycker det är försent nu åka ut fota nån stanns.

Stressa inte, de kommer nog köra ett tag till, typ 12 år ;) Sen har du ju likadana MAN där i Landskrona, bara något äldre.

Möllers

Jo har vi samma bussar i Landskrona dom går så bra tycker jag krånklar aldrig dom lär vara bättre en MB bussarna där.
Tycker dom ska skrota dom köpa hem fler bussar till Eslöv lite orligt med sommarkortet bara rätt för jag ska inte komma hem.
Kommer ta tåget ditt får jag åka till Malmö sen till Eslöv få får det bli.
Du kanske får mig imrgon i Eslöv cyklisten denna gången kommer jag gå mer i stan inte vara på samma ställe hella tiden som sist.
Är mest ute efter DAB och Man resten skiter jag i och så klart en Volvo Vega av Veolia.

virtual1

Citat från: Mattias Möller. skrivet 15 juni 2009, 20:12:57 PM
Jo har vi samma bussar i Landskrona dom går så bra tycker jag krånklar aldrig dom lär vara bättre en MB bussarna där.
Tycker dom ska skrota dom köpa hem fler bussar till Eslöv lite orligt med sommarkortet bara rätt för jag ska inte komma hem.
Kommer ta tåget ditt får jag åka till Malmö sen till Eslöv få får det bli.
Du kanske får mig imrgon i Eslöv cyklisten denna gången kommer jag gå mer i stan inte vara på samma ställe hella tiden som sist.
Är mest ute efter DAB och Man resten skiter jag i och så klart en Volvo Vega av Veolia.

Försök inte Möller, skulle en Scania CN113 ALB råka köra förbi så skulle du inte vara så ledsen va? ;-)

Möllers

Nä risken är rätt liten om man fick se nån Scania CN113 ALB i Eslöv men hade glad så klart  :)