Omslag på SL:s busstidtabeller !!

Startat av at1981, 14 juni 2009, 18:18:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!

Vad tråkiga SL är som skall ha exakt samma motiv på samtliga busstidtabeller, vart har fantasin tagit vägen att ha olika motiv för helst var och ett av varje häfte som
är lokalt anpassat till resp.tidtabellsområde.

Ett år minns jag tidtabeller där det var en Scania-buss som prydde omslaget med olika displaytext anpassat till det geografiska området, i Värmdö-häftet stod det "440 Bullandö" till exempel.

Längre tillbaks i tiden var det ju inte foton som prydde omslagen utan handritat/dataritat och det var väl olika det med för vart och ett av resp. häfte, hur som helst var det inte samma motiv på samtliga tabeller.

Vad beror det här på tror ni att SL:s fantasi försvunnit när det gäller omslagsmotiven på sina busstidtabeller?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Erol

Tror det har med ekonomiska skäl att göra.

Nico

Visst torde det ha med ekonomi att göra. I synnerhet som detta även är en sk.icke-fråga för de allra flesta andra som mera är ute efter den praktiska information som tidtabellerna tillhandahåller.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kristian

Jag bryr mig inte så mycket om hur omslagen ser ut, men det nya formatet som kom för ett antal år sedan är oerhört irriterande. Ficktidtabeller ska väl rymmas i fickan? Linjekartorna är inte heller särskilt imponerande.

Bättre format och en enkel, men trevlig bild som omslag:

at1981

Hejsan!

Linjenätskartorna i dessa nya tabeller är inte alls bra gentemot de som fanns förr i tidtabellerna.
Men SL hoppas tjäna pengar på det, genom att folk köper vikbara länskartor i pappersformat vars kartor ser mycket bättre ut än de i tidtabellerna.

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

virtual1

Citat från: Kristian skrivet 14 juni 2009, 20:39:49 PM
Jag bryr mig inte så mycket om hur omslagen ser ut, men det nya formatet som kom för ett antal år sedan är oerhört irriterande. Ficktidtabeller ska väl rymmas i fickan? Linjekartorna är inte heller särskilt imponerande.

Men hur många går omkring med tabellerna i fickan som inte är 'tabelleuantisiaster'????? - att de inte är fickvänliga längre är det nog få som bryr sig om då tabellerna troligtvis stannar hemma på köksbordet eller liknande! Men visst kan jag hålla med om att omslagen blivit tristare.

Kristian

Citat från: virtual1 skrivet 14 juni 2009, 21:21:56 PM
Men hur många går omkring med tabellerna i fickan som inte är 'tabelleuantisiaster'?????
Ööööh, de som kan behöva veta när bussen går? Jag har alltid Handen- och Nynäshäftet med mig utifall att man blir tvungen att åka buss. Bilen kan gå sönder, tåget kan bli sent/inställt eller liknande. Här ute är man inte lika bortskämd med avgångar som stadsråttorna är, utan resorna måste planeras lite bättre. Det är inte bara att gå till hållplatsen och vänta.

Ersa

2003 var det ju olika flygfoton från olika delar av länet på omslagen. Alla foton var tagna över området som tidtabellen gällde över, med undantag av Norrtäljetabellen som visade ett motiv över Stockholms slott vad jag minns...

Simon Bertilsson

Citat från: Kristian skrivet 14 juni 2009, 22:48:47 PM
Ööööh, de som kan behöva veta när bussen går? Jag har alltid Handen- och Nynäshäftet med mig utifall att man blir tvungen att åka buss. Bilen kan gå sönder, tåget kan bli sent/inställt eller liknande. Här ute är man inte lika bortskämd med avgångar som stadsråttorna är, utan resorna måste planeras lite bättre. Det är inte bara att gå till hållplatsen och vänta.

mobil.sl.se is your friend!

Kristian

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 juni 2009, 23:55:49 PM
mobil.sl.se is your friend!
Värdelöst om telefonen inte har internet... Dessutom tar det tid, en normal tidtabell går snabbare att kolla i.

Simon Bertilsson

Citat från: Kristian skrivet 15 juni 2009, 01:24:16 AM
Värdelöst om telefonen inte har internet... Dessutom tar det tid, en normal tidtabell går snabbare att kolla i.

De flesta telefoner har internet. Har en gammal telefon, så finns ju fortfarande papperstidtabellen till hands.