Tio bilder från en tågreparatörs vardag.

Startat av Kristian, 08 juni 2009, 00:03:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

Allehanda bilder i varierande kvalitet. Några är kanske repriser, jag ber om ursäkt i så fall.

Morgonstund har guld i mund.

Lilla skeppet.

En lustigkurre har varit i farten.

En kylig dag...

...vill man inte köra lokomotor...

...ty sikten är det lite sisådär med. ::) Dessutom är det kallt som s***n.

Undertecknad växlar in på spår ett.

Handen som styr över de resandes liv (kollegorna som ska åka med till Vallentuna och köpa glass :D).

UBxp 145 solar sig i det vackra vårvädret.

Och till sist: Det fula kjoltåget som går ut på premiärtur till Östra. Redan vid Ålkistan ville några kjolbitar stiga av.

Hoppas att någon fann bilderna intressanta. :)

76

Ersa

Dina RB-bilder för gärna bli ett återkommande inslag i detta forum.

Nico

Citat från: Kristian skrivet 08 juni 2009, 00:03:01 AM
Och till sist: Det fula kjoltåget som går ut på premiärtur till Östra. Redan vid Ålkistan ville några kjolbitar stiga av.

Hoppas att någon fann bilderna intressanta. :)

Självklart kul att se något annat i bland. Kjoltåget tycker jag dock känns lite som overkill, i synnerhet med tanke på hur länge RB funnits. Anser man sig så svårt störd av ljuden så bör man nog överväga att flytta på sig själv istället för att öda skattepengar på detta vis. Sen, men det kanske bara är jag, så tycker jag att tåget påminner en del om någon skapelse från järnvägsverkstäderna i det forna Sovjetunionen eller så. Var hittade egentligen designern?!  ;D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Stefan Lindberg

/quote]

Jag är säkert blind eller oerhört puckad men vad har lustigkurren gjort ?
Hur jag än letar så hittar jag inget kul eller udda  ???

Camilla

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 08 juni 2009, 18:57:01 PM

/quote]

Kan det vara spegeln som sitter bakom sätet för den ska nog inte sitta där

Yujin Zhang

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 08 juni 2009, 18:57:01 PM
/quote]

Tänkte samma, men sen kom man på! Sen när hade RB vagnar stannar-knappar???!!! ;D

Kristian

Citat från: Yujin Zhang skrivet 08 juni 2009, 20:29:23 PM
Tänkte samma, men sen kom man på! Sen när hade RB vagnar stannar-knappar???!!! ;D
Precis. ;D Jag tejpade dit dem på skämt för att se reaktionen hos kollegorna.

Tackar för alla trevliga kommentarer förresten. Kul att bilderna gillades. :)

Ersa

Jag har funderat på om stoppknappar på RB vore en framtida idé vid mindre hållplatser som inte trafikeras idag pga rälsbrist. I en utopiframtid där RB passerar Rimbo och vidare till Norrtälje kunde man använda stoppsignalen vid hpl Sparren, Kundby och Malsta, medan Rö, Rimbo och Finsta stationer alltid trafikeras. 8)

Karsten

Citat från: Kristian skrivet 08 juni 2009, 21:01:16 PM
Precis. ;D Jag tejpade dit dem på skämt för att se reaktionen hos kollegorna.

Tackar för alla trevliga kommentarer förresten. Kul att bilderna gillades. :)

Hmm, finns det alltså stannar-knappar i lager på Mörby verkstad?

Yujin Zhang

Citat från: Karsten skrivet 08 juni 2009, 21:26:28 PM

Följdfrågan, varför?

Kristian

Citat från: Karsten skrivet 08 juni 2009, 21:26:28 PM
Nej, jag tog dit dem. De satt tidigare i några bussar från Blekinge och Skåne som stod på skrotplatsen i Hölö (jag hade tillstånd för plockning).

Verspieder: En bra idé, fast jag tycker att stoppknappar hör hemma i bussar. ;) Vill man av i Molnby så säger man till konduktören, det fungerar bra. =)

Cero

Citat från: Nico skrivet 08 juni 2009, 05:18:04 AM
Självklart kul att se något annat i bland. Kjoltåget tycker jag dock känns lite som overkill, i synnerhet med tanke på hur länge RB funnits. Anser man sig så svårt störd av ljuden så bör man nog överväga att flytta på sig själv istället för att öda skattepengar på detta vis. Sen, men det kanske bara är jag, så tycker jag att tåget påminner en del om någon skapelse från järnvägsverkstäderna i det forna Sovjetunionen eller så. Var hittade egentligen designern?!  ;D  ;)

Visst är det overkill men vi svenskar är nog sådana numer. Samma som Bromma flygplats. Det är få som nu bor i området som kom dit före flygplatsen. Men varför ska jag som privatperson behöva ta ansvar för mig själv och tänka efter innan jag flyttar in? Det kan väl kommun, landsting eller staten göra åt mig. När man tänker på hur många i världens fattiga(re) länder lever (vilket iofs inte är avundsvärt) känns vi svenskar ganska bortklemade. Vi som inte ens kan kliva upp i en normalgolvad buss längre. I många andra länder finns inte ens någon buss att kliva upp i.

Kan i sammanhanget rekommendera det sevärda programmet Blod, svett och T-shirts i TV4 fakta. Går 20.00 i tre söndagar till. Sedan kan vi diskutera arbetsmiljö. (Ursäkta lite OT)

Greger Larsson

Fina och trevliga bilder men.. lite missvisande rubrik kanske, för jag ser varken någon tågreparatör eller några tåg som blir reparerade? För den där tejpningen av stannarknapparna var väl ingen reparation?
(Ursäkta att jag kom här och bråkade nu) ;)