Norra och mellersta Öland [8 bilder]

Startat av Marc, 05 augusti 2007, 18:15:48 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Marc

Här kommer ett snabbt bildsvep genom en av landets vackraste öar, Öland.
Tog en minisemester på 2 dagar med Kalmar som bas och hann faktiskt med en hel del. Krävdes dock lite planering.
För den som gillar resvägar:
Dag 1: Arlanda 0625-Kalmar-Färjestaden 0840-Borgholm-Kalmar 1340-Nybro-Emmaboda-Kalmar 1700-Mönsterås-Timmernabben-Ålem-Blomstermåla-Kalmar
Dag 2: Kalmar 0810-Byxelkrok-m/s Solsund-Oskarshamn-Hultsfred-Stockholm (Kustpilen)

Kanske inte så intressant, men över till bilderna!

Vi börjar väl i Kalmar, morgonplanet från Stockholm har landat och 0815 bussen till Öland rullar in på terminalen.

Resandeutbyte mellan 102/115 vid Na Möckleby. Tydligen är det Swebus 4464 som är placerad i Gårdby.

Ankomst Borgholm, bussen fortsätter vidare till Lundegårds camping.

Swebus 4812 passerar genom centrala Borgholm.

Dags för en Plockoplan att rulla in för att ta mig åter mot Kalmar.

Nästa dag så kom regnet igen...
På lv136 norr om Ekerum kom denna farande.

Som ett brev på posten så tyckte sommargästerna att detta var en given resdag då regnet fortsatte falla. Här har Swebus 6175 fastnat i kö söder om Rosas handel i Böda. Tja Rosas hette det i alla fall då på min Raskentid, idag hade det tydligen bytt namn.

Sista bilden kommer från Byxelkrok. Strax till vänster i bild ligger m/s Solsund (Ölandslinjen) redp för att avgå mot fastlandet/Oskarhamn. En fin genväg, men komforten var som att åka Djurgårdsfärja till Möja...träsmak!

//Marc

Mikael T Nilsson

Tack för ett fint bildsvep på Swebus-vagnar! :)

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Rickardo

Tack för underbara bilder! Gillar denna bilden skarpt när man ser det typiska Ölänska allvaret. Nu har du fått mig att längta till Öland som inte besökts denna sommar än... :o men sommaren är ju inte riktigt slut än  :D

Lite OT angående Rosas livs i Böda. De hade egen charktillverkning  förr i tiden och gjorde enligt mig värdens godaste kryddiga korvar  :D
Det blev inga kroppkakor eller lufsa till middag Marc?

/Rickardo

Marc

Citat från: Rickardo skrivet 05 augusti 2007, 19:49:50 PM

Tack för underbara bilder! Gillar denna bilden skarpt när man ser det typiska Ölänska allvaret. Nu har du fått mig att längta till Öland som inte besökts denna sommar än... :o men sommaren är ju inte riktigt slut än  :D

Lite OT angående Rosas livs i Böda. De hade egen charktillverkning och gjorde enligt mig värdens godaste kryddiga korvar  :D
Det blev inga kroppkakor eller lufsa till middag Marc?

Tackar!
Nej, tyvärr kroppkakor hann jag inte med denna gång. Lurade dock in hela min buss med 25 tyska pensionärer på Wilma´s i Borgholm för ett par veckor sedan!
I morgon går färden till nästa ö, Bornholm och mot slutet av veckan Gotland. Kanske hittar något roligt där med! :)

Niclas Rosenius

Trevlig att se lite gamla välkända miljöer. Men tyvärr är det ju ett tag sen man var där nere.

Tack för trevliga bilder som vanligt.

//Niclas