M67K på linje 2 i Norrköping

Startat av Bussmicke, 05 juni 2009, 23:52:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Jag var förbi under ett tågbyte både igår kväll och i morse för att få bild på "M67K kanske sista gången i ord. trafik".
Igår hann jag bara se en ingående vagn, i morse hade jag bättre tur.













//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svempa

Jag gillade bilderna och undrade om M 67 försvinner ur trafiken nu och vad de ersätts med.

Leif D

Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 07 juni 2009, 02:24:48 AM
Jag gillade bilderna och undrade om M 67 försvinner ur trafiken nu och vad de ersätts med.

Så här är det....
M67K som de ju heter sedan de byggdes om på 90-talet, har egentligen redan försvunnit från trafiken och ersatts av 5st nya M06 vagnar.....

M06 35 vid Väster Tull, 2008-03-12. Foto Leif D.

Tyvärr har man drabbats av några skador på vagnar samtidigt som införandet av ny biljettmaskinteknik kräver vagnar i verkstad, så har man tvingats sätta in M67K i trafik igen. Detta är temporärt dock, men kommer väl nu att pågå fram till linje 3 börjar trafikeras med sommartidtabell, 14 juni.
Om M67K kommer ut något under sommaren eller i höst, det beror nog på skadeläget helt enkelt.
Kan tillägga att ytterligare 10st M06-vagnar nu är beställda, desaa ska främst ersätta M97-vagnar, som i grunden är lika gamla som M67.
;-)

Niklas Bygdestam

Citat från: Leif D skrivet 09 juni 2009, 15:18:11 PM
Så här är det....
M67K som de ju heter sedan de byggdes om på 90-talet, har egentligen redan försvunnit från trafiken och ersatts av 5st nya M06 vagnar.....

M06 35 vid Väster Tull, 2008-03-12. Foto Leif D.

Tyvärr har man drabbats av några skador på vagnar samtidigt som införandet av ny biljettmaskinteknik kräver vagnar i verkstad, så har man tvingats sätta in M67K i trafik igen. Detta är temporärt dock, men kommer väl nu att pågå fram till linje 3 börjar trafikeras med sommartidtabell, 14 juni.
Om M67K kommer ut något under sommaren eller i höst, det beror nog på skadeläget helt enkelt.
Kan tillägga att ytterligare 10st M06-vagnar nu är beställda, desaa ska främst ersätta M97-vagnar, som i grunden är lika gamla som M67.


Vissa M97 är väl egentligen till och med äldre än M67? M67 levererades just 1967 vilket framgår av litteran. Men vissa M97 är om jag inte minns fel levererade 1965 eller 1966
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mattias Andersson

Citat från: Bussmicke skrivet 06 juni 2009, 23:29:49 PM
Hmm, i tre forum har lagt lagt ut dessa bilder och i alla tre 0 kommentarer.
Är intresset så svalt ?


Inte alls Micke!!

Intresset är väldigt stort från min sida,o dina bilder
är kalas som vanligt :)

Jag har haft annat för mig ett tag,men alltid lika trevligt
med dina svep med spårvagnar.

Norrköping skall jag och några vänner/kolleger besöka under sensommaren
hade vi tänkt.
Får se om jag lyckas få ihop några vettiga bilder.

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 06 juni 2009, 23:29:49 PM
Hmm, i tre forum har lagt lagt ut dessa bilder och i alla tre 0 kommentarer.
Är intresset så svalt ?

Det är väl så mr Nilsson, att du skämmer bort oss med mycket och bra bilder. Dock ska du inte förvänta dej att folk gör vågen -varje gång-.
Möjligen kanske du skulle försöka med intisierade kommentarer till dina bilder, de skulle kanske väcka lite mer skrivlust.  Bara bilder i "missonärsställning" med basfakta, kanske inte alltid ger anledning till kommentarer.
Sen vet jag ju inte om jag som "konstnär" skulle sjunka så lågt så ja klagar på min publik......

/Leif
;-)

Leif D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 juni 2009, 22:16:47 PM
Vissa M97 är väl egentligen till och med äldre än M67? M67 levererades just 1967 vilket framgår av litteran. Men vissa M97 är om jag inte minns fel levererade 1965 eller 1966

Både ja och nej......    tänk även på att vissa m67, är byggda 1966.
Följande om ursprung:
M97 61 - DVG 1075 - 1967
M97 62 - DVG 1062 - 1966
M97 63 - DVG 1064 - 1966
M97 64 - DVG 1059 - 1966
M97 65 - DVG 1065 - 1966
M97 66 - DVG 1066 - 1966
M97 67 - DVG 1067 - 1966
M97 68 - DVG 1072 - 1966
M97 69 - DVG 1074 - 1967
M97 70 - DVG 1070 - 1966
M94 71 - DVG 1063 - 1966

Fakta hämtade från Strassenbahnatlas 1986 och Gula Faran -rullar vidare-.
/Leif D
;-)

Björn Forslund

Kommer några M67K att sparas som reserv i framtiden?

Viktor


Leif D

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juni 2009, 14:48:58 PM
Kommer några M67K att sparas som reserv i framtiden?

Nio kompletta vagnar finns idag, av dessa är just nu fem användbara, dvs utrustade med biljettutrustning och även "tillsynade" så att de är trafikanvändbara. F.n. används 3 eller 4 per dag.
Nuvarande trafikavtal försekriver 4 st som reservvagnar.  De kommer förmodligen att överleva en tid, allafall fram till dess de 10 nya M06:orna börjar fungera i trafik.
Sedan väljer man troligen att behålla M97 som reserver. Två M97 ska rustas för att vagnarna ska räcka till, övriga kommer väl troigen att få reparationsförbud och avföras när större kostnader krävs.
Detta är väl ungefär som tankarna går idag, men sånt kan ändra sig.
;-)