Huvudmeny

Lite skrot.

Startat av Möllers, 03 juni 2009, 22:04:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Kim

"Sjovt" system i Sverige, at nummerpladerne bliver siddende på køretøjet hele dens liv.. I Danmark har næsten alle biler gennem deres liv mere end én nummerplade.

Björn Forslund

Före ca -73 hade vi de gamla skyltarna med länsbokstav. Då kunde fordonen byta nummer flera gånger under sin livstid. Men nu har ett fordon samma nummer hela livet, såvida det inte blir avregistrerat (vilket kan ske om man inte betalar de 43 kr i "registerhållningsavgift" som krävs för avställda fordon). Detta innebär nytt nummer om man ska registrera in fordonet igen.

/Björn

Niklas Bygdestam

Citat från: Kim skrivet 04 juni 2009, 09:20:31 AM
"Sjovt" system i Sverige, at nummerpladerne bliver siddende på køretøjet hele dens liv.. I Danmark har næsten alle biler gennem deres liv mere end én nummerplade.

Det är lite tråkigt tycker jag. Dessutom är det anledningen till att svenska bilar i snitt har så gamla och fula nummerplåtar. I andra länder har ofta äldre bilar snyggare nummerplåtar eftersom äldre bilar ofta har dessa utbytta några gånger under bilens liv. Men här finns dessvärre nummerplåtar från 1973 kvar och kan se riktigt hemska ut. Värst är de nummerplåtar som gjordes mellan 1984 och 1994. De är gjorda i dåligt material och kan se riktigt eländiga ut :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Tja, det är väl upp till var o en. Det är bara att beställa nya plåtar om man vill. Bokstäver o siffror blir dock desamma, såvida man inte pyntar ett antal tusenlappar för en personlig skylt.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 juni 2009, 14:54:20 PM
Tja, det är väl upp till var o en. Det är bara att beställa nya plåtar om man vill. Bokstäver o siffror blir dock desamma, såvida man inte pyntar ett antal tusenlappar för en personlig skylt.

Men visst är detta unikt för Sverige att regskyltarna kan sitta livet ut på en bil hur många ägare den än har och vart den än flyttas så länge den håller sig till ägare inom landet? Ser jag en lite lagom risig Volvo 740 från 1985 så sitter det oftast risiga regskyltar som ser dåliga ut men lagliga för att de är läsbara. Ser jag en likadan Volvo 740 från samma år och i lika dåligt skick men från ett annat land så brukar den ha betydligt snyggare regskyltar, trots att själva bilen kan vara lika dålig. Troligen beroende på att bilen då säkert bytt ägare några gånger sedan den var ny och att man i det landet brukar byta regskyltar för ny ägare. I de flesta länder jag varit i så ser i alla fall regskyltarna snygga ut även om man ser risiga bilar. I Sverige ser jag bilar som i sig själva ser ganska ok ut men med bedrövliga regskyltar. Jag tror faktiskt inte att jag i något annat europeiskt land sett så dåliga regskyltar som just i Sverige :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Vi ska väl snarare vara glada att Transportstyrelsen INTE tvingar folk att regelbundet byta skyltar (mot en väl tilltagen avgift)! Det finns tillräckligt med skatter o pålagor i detta landet, och en småskabbig registreringskylt är ju inte det viktigaste, bara det syns vad det står.

Simon Bertilsson

Om det här är dina största problem, Niklas så ska du vara en lycklig man...

Stefan Lindberg

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 juni 2009, 11:31:38 AM
Före ca -73 hade vi de gamla skyltarna med länsbokstav. Då kunde fordonen byta nummer flera gånger under sin livstid. Men nu har ett fordon samma nummer hela livet, såvida det inte blir avregistrerat (vilket kan ske om man inte betalar de 43 kr i "registerhållningsavgift" som krävs för avställda fordon). Detta innebär nytt nummer om man ska registrera in fordonet igen.

/Björn

Avregistrerat blir fordonet inte även om man låter bli att betala 43:-
Jag hörde rykten om att det funkade så och sket i att betala ... då fick jag Kronofogden på mig istället.
Just därför är jag stolt ägare till en Opel Rekord Coupé -74 som varit skrotad sedan 1991.
Varje år får jag en räkning på 43:- som jag betalar för en bil som varit borta i snart 20 år ... tack för det Transportstyrelsen.

Björn Forslund

jag köpte en buss som blivit avreggad pga detta. Den fick nytt nummer. Om tidigare ägare fick kronofogden på sig vet jag inte, men jag fick göra en ny registreringsbesiktning iaf.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 juni 2009, 14:54:20 PM

Nya skyltar för enbart 60 kr/st är en bra deal. Och hur som helst får skyltarna faktiskt inte se ut. Jag minns att jag ville att mina föräldrar skulle byta ut de fula plastskyltarna (modell 1984-94) på sin då rätt nya fina Saab 900 -87, men det tyckte de var ett fullständigt onödigt kosmetiskt ingrepp. Veckan efter kom farsgubben hem från bilprovningen med en finurlig min, då han fått en enda "2:a" på besiktningen... nämligen "registreringsskylt fram sliten". ;D

Jag anser personligen att en ren och fräsch bil ska även ska ha snygga fälgar och regskyltar i bra skick, och försöker efterleva det på mina bilar, även om de ofta varit gamla och halvslitna i övrigt. Det blir gärna EU-skyltar med "tysk bredd" och en rejäl "kromad" plastram runt skylten. Men detta är ju upp till var och en hur man prioriterar. Andra har lägre krav och tvättar t.ex bara den mittre biten av bakre regskylten en gång om året, när det är dags för nytt kontrollmärke. Höjden av lathet att inte orka tvätta hela regskylten? ::)

Björn Forslund

Det fanns i någon av veteranmotortidningarna en artikel om hur man renoverar sin regskylt (av efter -73 alltså). På ett veteranfordon från 70-talet vill man ju helst ha den typ av skylt som satt på när fordonet var nytt. Genom rengöring o bättring av tecknen med svart färg kunde man få sin gamla skylt fin igen, om den inte var alltför illa misshandlad.

Bussmicke

Jäkligt snygga bilder
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.