Huvudmeny

Nylackerat

Startat av Jocke Selling, 03 juni 2009, 20:39:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling



Ja detta är senast lackerade UL-vagn efter vad jag vet, hos Swebus UA återstår nu endast 5138, i fel länsfärg, och den är vad jag vet bokad hos måleriet.

5116 blev gul alldeles nyligen den med, och fick sin sista gula lucka monterad igår ( gick någon vecka med en förfärlig färgkarta på högersidan)

(För att inte väcka ont blod hos känsliga tittare, tog jag bilden från bussens då bästa sida  ;D)

Möllers

fin den blev har ni aldrig haft scania ALB där innan  ???

Jocke Selling

Citat från: Mattias Möller. skrivet 03 juni 2009, 20:46:49 PM
fin den blev har ni aldrig haft scania ALB där innan  ???

Nej, aldrig att köra med (är väl mer att anse som stadsbuss). Dock mellanlandade 2-3 st för lack nyåret 2000/2001. Dessa hamnade sedan i Märsta.

Bussmicke

Ja det gick ju snabbt att måla om dessa...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jocke Selling


Ersa


Nog fanns fornlämningen 4941 kvar idag i "för gammal" färg, men den har ju blivit av med Almexmaskin så jag antar att den snart är historia. :-\

Jocke Selling

Citat från: Verspieder skrivet 03 juni 2009, 21:00:04 PM

Nog fanns fornlämningen 4941 kvar idag i "för gammal" färg, men den har ju blivit av med Almexmaskin så jag antar att den snart är historia. :-\

Nej då, snälla nån. Den väntar på växellådsbyte eller liknande. En 2001 rullar åtminstonde detta avtal ut. Mao kan du andas ut. Biljettmaskiner är bristvara i dessa dagar, så längre verkstadsbesök brukar medföra sådana plundringar.

RoTe

Hah, 4942 fick precis växellådshaveri på nya växellådan... Hörde att dom skulle få det till garantijobb.

Tierp har sjuuuukt mycket bussar i fel färg kvar.

Niclas Rosenius



  Såg 5136 på 771 tror jag det var idag.

  //Niclas

Walter

Citat från: JoSe skrivet 03 juni 2009, 21:11:56 PM
Nej då, snälla nån. Den väntar på växellådsbyte eller liknande. En 2001 rullar åtminstonde detta avtal ut. Mao kan du andas ut. Biljettmaskiner är bristvara i dessa dagar, så längre verkstadsbesök brukar medföra sådana plundringar.

Vem står för biljett maskinerna, entreprenören eller huvudmannen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jocke Selling

Biljettmaskinsbristen som råder har med all sannorlikhet att göra med stundande systemskifte. Man kostar inte på allt för trasiga maskiner reparationer, samt att reservdelar till dessa knappt går att uppbringa.

RoTe

Men när kommer det nya systemet då? Är väl år kvar? Nuvarande Almexsystem är väl från 1992 va?

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juni 2009, 21:18:38 PM
Normalt är det ju så i de flesta län med maskiner att man bara har ett visst antal, så det räcker till antal tursatta bussar och några extra utöver detta, att plocka ur maskiner när bussen ska på service tycker jag man har fått gjort alltid på de ställen som jag jobbat, och det redan i biljettmaskinens begynnelse

Visst är de så, jag måste ta med min portabla biljettmaskin varje gång jag går ut i bussen ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juni 2009, 21:18:38 PM
Normalt är det ju så i de flesta län med maskiner att man bara har ett visst antal, så det räcker till antal tursatta bussar och några extra utöver detta, att plocka ur maskiner när bussen ska på service tycker jag man har fått gjort alltid på de ställen som jag jobbat, och det redan i biljettmaskinens begynnelse

Redan för tio år sedan hade vi problem vid SJ för planerade ersättningsbussar, där Västtrafik krävde att de skulle vara utrustade med deras biljettmaskiner och -läsare. Det fanns inga extramaskiner att få - och inte ens att köpa. Så Västtrafik fick backa från kravet. Det var bara under sommaren som tillräckligt många bussar var avställda som det gick att ordna.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2009, 22:32:00 PM
Redan för tio år sedan hade vi problem vid SJ för planerade ersättningsbussar, där Västtrafik krävde att de skulle vara utrustade med deras biljettmaskiner och -läsare. Det fanns inga extramaskiner att få - och inte ens att köpa. Så Västtrafik fick backa från kravet. Det var bara under sommaren som tillräckligt många bussar var avställda som det gick att ordna.

Såna där krav blir bara så roliga! Ännu mer humor blir det när huvudmannen ställs till svars från media varför dennes utrustning inte fungerar, ty hur man än gör här kan man inte skylla allt enbart på trafikoperatören! ;D T.ex längst ner i denna artikel. Där kommer ordet "viten" fram, men hur trafikhuvudmannen ska kunna kräva viten av sig själv framgår inte... ::)
http://www.sr.se/Vasterbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=2179934