Huvudmeny

Låggolvskrav?

Startat av at1981, 03 juni 2009, 08:09:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 juni 2009, 20:23:05 PM
Låggolvskravet ställde allt på huvudet.

När skall låggolvskrav bli nationellt och gälla hela Sverige?
-- Funderar lite kring det eftersom t.ex. Uppsala län köpt in nya normalentrévagnar vilket då avviker från
att införskaffa lågentré i ett nationellt perspektiv.

Om det nu enbart är SL som har som grundtanke att inom sinom tid ha hela sin bussflotta med enbart lågentré kan de tänka om,
eftersom det tydligen fungerar med normalentrévagnar i övriga Sverige.

När och var kom den allra första lågentrébussen för kollektivtrafik i Stockholms län resp. Sverige?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Cero

Citat från: at1981 skrivet 03 juni 2009, 08:09:22 AM

När och var kom den allra första lågentrébussen för kollektivtrafik i Stockholms län resp. Sverige?

Första lågentré in SL-land torde väl ha varit Scania MaxCi (H18) 4021-22 vilka jag vill minnas togs i trafik 1992.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 03 juni 2009, 10:18:08 AM
Första lågentré in SL-land torde väl ha varit Scania MaxCi (H18) 4021-22 vilka jag vill minnas togs i trafik 1992.

MaxCin var i många mindre svenska städer den allra första lågentréstadsbussen som introducerades. Inte så tidigt som Stockholm 1992, men väl senare under mitten av 90-talet. Volvo Säffle med lågentré blev inte alls lika vanlig, och kom först några år senare.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 juni 2009, 11:05:40 AM
Först i Sverige med Volvo lågentrebussar var Växjö (Flygbussen), Borås, Östersund (Servicelinjen), Gävle, alla dessa kom under 1993

Vad hade dessa Volvos första modell med lågentré för karosser? Jag har sett ett fåtal med Säffle 2000-karossen, men de kan inte har varit jättevanliga. I Östersund var ju nya servicelinjebussen JB 343 en Volvo Carrus City L. Varför köpte man en sådan och inte bara en sjätte MaxCi när man ändå köpte 338-342 i samma veva?

Janne Rickman

Uppsala började med låggolvsbussar 1991.

/Janne

at1981

Hejsan!

Tror ni att någon gång i framtiden att hela Sveriges kollektivtrafiksbussar kommer vara lågentré?

Andra landsting har tydligen löst kravet om handikappsanpassning men samtidigt behållt normalentrén i bussarna :)
Hoppas SL inspireras dem också :)

Sedan som jag sagt förut, så har SL:s komfort på insidan av fordonen gått en negativ trend till mötes, då den var på väg åt rätt håll fram till slutet av 1990-talet och början av 2000-talet vilket jag tycker är mycket tråkigt :( För komforten på insidan borde inte påverkas av vilken sorts entré det är i bussarna.

Viktigt med komfort är det framförallt på långtrafikerade SL-linjer. Entreprenören hänvisar till att SL inte ställer krav medan SL i sin tur hänvisar till entreprenören om man som kund har åsikter om komforten. I min lilla värld så är det ju SL som har största makten i frågan, för entreprenörerna kan ju göra vad de känner för om konkreta krav på komfort från SL saknas.

Exempel som jag såg onsdagen den 20/5 var en icke regional B9S på 637 till Singö och en lika dan på 636 till Östersjö, det känns inte ett dugg komfortabelt trots att det ändå finns regionala bussar med både röda normal- & lågentré till förfogande hos Busslink. Men när Busslink i det här fallet saknar konkreta komfortkrav på fordonen på resp. linje så behöver de tyvärr inte ens bry sig utan låta slumpen avgöra.

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Sundås

Citat från: at1981 skrivet 03 juni 2009, 12:44:13 PM
För komforten på insidan borde inte påverkas av vilken sorts entré det är i bussarna.

Varför tror du inte vi ser några turistbussar med lågentré? ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Walter

Att man skulle se turistbussar eller likande med lågentre ligger nog längre fram för har man lågentre-fordon så påverkas komforten negativt, åtminstone med dagens lösningar som finns. Fjädring, ljudnivå etc påverkas när man kör med lågentre. Tyvärr har väl bussarna i allmänhet också blivit sämre i jakten på billigare tillverkning och driftkostnader (stolar, inredning), men det är ju saker man säkert kan påverka med andra material, tekniker etc. Här har nog bussbolagen makten att påverka fabrikanterna i rätt riktning.Dock har ju dessa via systemet med upphandlingar också pressen på sig att hitta billiga lösningar.

Andra länstrafikbolagen har inte löst problemet genom att ha kvar normalgolv med liftar. Man har endast dessa bussar på långa linjer med få stopp. Eller linjer där man pga upphandlingar inte fått in kravet på låggolv ännu. Dock har Uppland förhållandevis många normalgolvade kvar i trafik, Dalarna satsade mycket på buss med lift i senaste upphandlingen.

Dessa linjer kanske inte finns i motsvarande grad i Stockholmsområdet? Skåneexpressen t.ex bedrivs ju med normalgolv+lift men endast dessa linjer, alla andra (nästan) körs med lågentre eller låggolv i Skåne.

Att stadsbussar eller regionallinjer med många stopp skulle få normalgolvade bussar med lift för handikappade är en utopi, det skulle ta alldeles för lång tid att köra turerna då så lågentreer är nog här för att stanna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 juni 2009, 11:05:40 AM
Först i Sverige med Volvo lågentrebussar var Växjö (Flygbussen), Borås, Östersund (Servicelinjen), Gävle, alla dessa kom under 1993

Före dessa var Trollhättan som 1992 satte i trafik tre Scania N113 med Wiima K202-kaross. När Linjebuss köpte Trollhättebuss i januari 1994 hamnade bussarna hos dem och fick nummer 1313-1315. Så småningom placerades de i Råsta.
Jag antar att vi här verkligen menar lågentré och inte låggolv. 1991 köpte Helsingborg 5 stycken Mercedes med låggolv och i enlighet med vad Janne Rickman skriver härovan så kom också låggolvsbussar till Uppsala samma år. Servicebussar med låggolv fanns tidigare än så. De första Neoplan Unibus sattes i trafik i Borås 1982 och den första Ontarion (fast den hette Orion då) kom 1987. Samma år kom också till Borås en Neoplan N407, vilken nog snarare var lågentrébuss än låggolvsbuss.

RoTe

Vi måste ju ha normalgolv på ett ganska stort antal bussar då bussgodset bara ökar och ökar. Vi har alltså haft så pass mycket gods vissa turer att inte ens en Carrus Fifty fått med allt, och dom har godsutrymme mellan fram och bakaxel...

Johan B

Citat från: Sundås skrivet 03 juni 2009, 12:52:06 PM
Varför tror du inte vi ser några turistbussar med lågentré? ;)

Bagageutrymme kan ju annars vara bra att ha på resa ;)? Att alla linjevagnar i hela landet skulle vara av lågentrétyp kommer nog aldrig att inträffa. Som RoTe redan nämnt finns det ju många express- och landsbygdslinjer där bagage- och godsmängden gör det omöjligt att köra med lågentré. På dessa linjer är det i regel inte heller lika stor omsättning på barnvagnar, rullatorer och rullstolar som i tätorten och därför räcker det fint att dessa bussar utrustas med lyft. I ren tätortstrafik däremot är det rackans smidigt med lågentré, att använda lyft 3-4 gånger (eller mer) per tur hade tagit alldeles för lång tid. Därför lär vi nog heller aldrig få uppleva någon tillbakagång till normalgolvare i stadstrafik.   

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 03 juni 2009, 18:31:49 PM
Vi måste ju ha normalgolv på ett ganska stort antal bussar då bussgodset bara ökar och ökar. Vi har alltså haft så pass mycket gods vissa turer att inte ens en Carrus Fifty fått med allt, och dom har godsutrymme mellan fram och bakaxel...

Man kan kräva både lågentré och godsrum med bakgavellyft, men då blir det nog specialbeställda dubbeldäckare som är en dyr historia för trafikhuvudmannen. Se bara på Västerbottens dubbeldäckarhysteri.

Fredrik Klint

Citat från: Cero skrivet 03 juni 2009, 10:18:08 AM

Stämmer bra, men jag är rätt säker på att de togs i trafik i början av -93. Men levererades i slutet av december -92.
Nåja, från början hade de littera H17N (N = Niederflour???). Sen blev de omlittererade till H18 och omnumrerade till 5021-22.
Karossnumren avslöjar att dessa var MaxCi nummer fem resp. sex.

p.i.s

i uppsala -91,Neoplaner,helt låggolvare,var dom på fältprov?