Gårdagens resa med GS...

Startat av Calle, 02 juni 2009, 20:08:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

...blev för första gången någonsin med en fröken Bova, från Brunnsparken till Hjalmar Brantingsplatsen. Tyvärr så har jag inga bilder, men ska försöka beskriva min upplevelse som resenär.

För det första så känns det som att kliva ombord på en turistbuss, aningen klumpig, men med riktiga trappsteg. Dock, så sägerjag bara; - hur varm får en buss vara? Puh... enligt vad jag hört ska Bovorna vara utrustade med AC i hela kupén, därav att det finns inte ett enda fönster eller taklucka att öppna!!

När fröken Bova väl började rulla, så tänkte jag hur tyst den var. Växlade mjukt och fint, riktigt skön att åka i. Tur att jag inte skulle längre, för då hade hettan i bussen säkert knäckt mig och alla resenärer. Vad för växellåda som är i Bovan vet jag ej, och jag vet ej heller om AC är en miss från föraren eller ej fungerande p.g.a. bristande underhåll?  ???

När du kliver av, så får du allt se upp, rejäla trappsteg och toalett till vänster.

Nja, är tveksam om jag vill åka med denna igen...  :-\

ch

Fick åka med Bova till jobbet varje morgon i vintras, förarna verkade verkligen uppskatta att köra en trögstyrd och fullsmockad Bova i stadstrafik ;) ;)

olasand

Jodå, jag tycker faktiskt om Bovan!! Har i och för sig inte kört den på något annat än linje 173, som ju är några svängar i ändarna och sedan rakt fram på E45 15 minuter. Men jag hör nog till den skara förare som med glädje skulle ratta runt dessa bussar i tätaste stadstrafik! Kul med udda bussar! Tyvärr är Kruthusgatans Bova utlånad sedan en månad tillbaka. Vet inte vart den är nu...

JesperO

Om det var 210 som tillhörde Kruthusgatan så såg jag den på linje 165 i måndags.

Nupski

Citat från: Calle skrivet 02 juni 2009, 20:08:15 PM
...blev för första gången någonsin med en fröken Bova, från Brunnsparken till Hjalmar Brantingsplatsen. Tyvärr så har jag inga bilder, men ska försöka beskriva min upplevelse som resenär.

För det första så känns det som att kliva ombord på en turistbuss, aningen klumpig, men med riktiga trappsteg. Dock, så sägerjag bara; - hur varm får en buss vara? Puh... enligt vad jag hört ska Bovorna vara utrustade med AC i hela kupén, därav att det finns inte ett enda fönster eller taklucka att öppna!!

När fröken Bova väl började rulla, så tänkte jag hur tyst den var. Växlade mjukt och fint, riktigt skön att åka i. Tur att jag inte skulle längre, för då hade hettan i bussen säkert knäckt mig och alla resenärer. Vad för växellåda som är i Bovan vet jag ej, och jag vet ej heller om AC är en miss från föraren eller ej fungerande p.g.a. bristande underhåll?  ???

När du kliver av, så får du allt se upp, rejäla trappsteg och toalett till vänster.

Nja, är tveksam om jag vill åka med denna igen...  :-\

Det sitter ZF växellåda och motor från DAF. Kliman i en Bova är speciell oftast så räcker det att stänga av radiatorerna och dra igång AC grunken så blir det svalt, men dessa klimaburkar verkar läcka som såll så det saknas nog köldmedel.

olasand

Citat från: JesperO skrivet 05 juni 2009, 07:49:27 AM
Om det var 210 som tillhörde Kruthusgatan så såg jag den på linje 165 i måndags.

Jepp, det är våran...
Vi fick i alla fall (till mångas förtvivlan och min stora glädje) tillbaka 5:an från Majorna i dagarna, så 210 kanske också dyker upp rätt so m det är...

Zella

Bovan får gärna vara utlånad hur länge som helst  8)

Erling.L

misstänker den e utlånad till tabell skiftet iaf men 5an o 595 kom tillbaka i veckan till krut efter en sejour i majorna
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

olasand

Citat från: Tomas Fransson skrivet 05 juni 2009, 22:20:49 PM
Bovan får gärna vara utlånad hur länge som helst  8)

Det menar du väl ändå inte :-)

Citat från: BEL skrivet 06 juni 2009, 12:17:59 PM
misstänker den e utlånad till tabell skiftet iaf men 5an o 595 kom tillbaka i veckan till krut efter en sejour i majorna

Jaså, 595 har varit utlånad också. Undrar vad de gjort med den därborta då. Körde den igår och den kastade in växlarna som en annan kastar pil, dvs. inte mitt i prick och väldigt ryckigt!

Calle

Citat från: Tomas skrivet 05 juni 2009, 11:46:39 AM
Det sitter ZF växellåda och motor från DAF. Kliman i en Bova är speciell oftast så räcker det att stänga av radiatorerna och dra igång AC grunken så blir det svalt, men dessa klimaburkar verkar läcka som såll så det saknas nog köldmedel.

Hmmmmm, ZF och DAF... jaja, den var klart mjukare och skönare i växlingen än Den Oudsten!  ;) Men, som sagt - bastu!  8)

Calle

Citat från: olasand skrivet 06 juni 2009, 17:32:56 PM
Jaså, 595 har varit utlånad också. Undrar vad de gjort med den därborta då. Körde den igår och den kastade in växlarna som en annan kastar pil, dvs. inte mitt i prick och väldigt ryckigt!

Det är nog dags för både 595 och 598 att få en "vitaminspruta" på Neoplan snart... Åkte med 598 idag, se nytt inlägg här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25156.0