Huvudmeny

Skelleftebuss 231

Startat av Jona, 04 augusti 2007, 19:04:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Fotade Skelleftebuss 231 idag när den närmar sig byn Bjurträsk någon mil norr om Norsjö.

Betong pelarna ni ser i bakrunden är från den gamla linbanan som en gång i tiden gick den 10 mil långa sträckan från Kristineberg till Boliden men som numera är nerlagd. En kortare bit är fortfarande i drift för turister denna gång, nämligen sträckan Örträsk - Mensträsk.

För mer info sökte jag på nätet och fann dessa länkar:
http://www.linbanan.com/Linbanan.html
http://www.linbanan.com/vll2historik.html

I en bok eller dylikt, jag minns inte vilken så det får ingen källa att hänvisa från så läste jag om att endast en pelare av alla som behövdes på sträckan har rasat, dom andra står kvar!

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Niklas Bygdestam

Passar på att ställa en fråga eftersom jag dessvärre är dålig på Skelleftebussarna. Det röda upptill på bussen, betyder det att det är länstrafik? Har ju sett flera Skelleftebussar utan det där röda. Skiljer man på stadsbussar och länsbussar på detta sätt?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jona

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 augusti 2007, 19:11:43 PM
Passar på att ställa en fråga eftersom jag dessvärre är dålig på Skelleftebussarna. Det röda upptill på bussen, betyder det att det är länstrafik? Har ju sett flera Skelleftebussar utan det där röda. Skiljer man på stadsbussar och länsbussar på detta sätt?

Rött upptill = Förre detta Norsjöbuss, deras färg-schema men ny dekal för företagsnamnet.
Blå och gul = Skelleftebuss.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Niklas Bygdestam

Citat från: Jona skrivet 04 augusti 2007, 19:16:03 PM
Rött upptill = Förre detta Norsjöbuss, deras färg-schema men ny dekal för företagsnamnet.
Blå och gul = Skelleftebuss.

/Jona

Sådär! Då har man lärt sig något nytt! :)
En följdfråga, kommer man då på sikt att lacka om bussarna till den vanliga lacken för Skelleftebuss?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jona

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 augusti 2007, 19:20:52 PM

Sådär! Då har man lärt sig något nytt! :)
En följdfråga, kommer man då på sikt att lacka om bussarna till den vanliga lacken för Skelleftebuss?

Vissa bussar lär målas om när det bedöms som nödvändigt. Men andra bussar kanske säljs bort och nya införskaffas när nya avtal kräver nya bussar. Den som lever får se.

Tillägg, vet inte om du läst inlägg om det tidigare, men kommunägda Skelleftebuss köpte upp familjeföretaget Norsjöbuss under 2006 eftersom NB var nära konkurs och villa värna om anställda osv. Allt detta fanns och läsa i det gamla bussnack som är sparat i ett arkiv, någonstanns.

/J
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Läckert så det förslårt, helt underbart
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 04 augusti 2007, 19:46:35 PM
Läckert så det förslårt, helt underbart

Håller verkligen med! Det är bilder som får en att längta efter att göra resor till Norrland :)

Jona

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 augusti 2007, 19:54:15 PM

Håller verkligen med! Det är bilder som får en att längta efter att göra resor till Norrland :)

En får tacka för alla trevliga kommentarer från TEX dig eller BM, ingen nämnd ingen glömd hehehe

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ante

Varför inte flytta hit :D
Kunde inte hålla mig ;D

/A

Ersa

Du är så välkommen. Hör av dig innan du passerar Umeå bara.