Huvudmeny

Guldbussar i Eskilstuna

Startat av jockegrabben, 02 juni 2009, 18:26:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockegrabben

I och med Eskilstunas 350-årsjubileum som startar på torsdag 4/6 kommer två biogasbussar, en led och en normal (okänt exakt vilka individer) att helstripas i guld som en liten present till alla Eskilstunabor.

Bussarna kommer att rulla i trafik från torsdag och fram till själva födelsedagen i oktober.

Det kommer också att vara en utställning på Fristadstorget (fredag 12/6) där en guldbuss och en veteranbuss står uppställda på torget tillsammans med en fotoutställning som visar på kollektivtrafiken i Eskilstuna genom tiderna.

Länstrafiken kommer också att finnas på plats och sälja billiga kort och marknadsföra trafiken i Eskilstuna.

Kommer att bli mycket trevligt!

Ser fram emot bilder på dessa bussar!   ;D

Göran Nilsson

I avvaktan på att någon tar en bättre bild så är här i alla fall en på guldbussen Veolia 3649, tagen för en stund sedan vid Skogsängen centrum i Eskilstuna.
/ GNl

Niklas Bygdestam

Citat från: Göran Nilsson skrivet 08 juni 2009, 19:58:43 PM
I avvaktan på att någon tar en bättre bild så är här i alla fall en på guldbussen Veolia 3649, tagen för en stund sedan vid Skogsängen centrum i Eskilstuna.
/ GNl

Den var verkligen snygg :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Hans Broman

Här är en länk till en sida om bussutställningen på Eskilstuna kommuns webbplats:
http://eskilstuna350.se/program/jubileumsveckan-4-12-juni/omni-%E2%80%93-fotoutstaellning-om-kollektivtrafiken-i-eskilstuna.aspx

(Tyvärr har jag inte riktigt fattat hur man länkar i detta forum, men jag får väl lära mig...)

Den historiska utställningen i vad som beskrivs som en veteranbuss visas tydligen bara vid detta tillfälle, så det gäller att passa på, nu på fredag kl 12-18.

Vilken den gamla bussen är vet jag inte, men den är säkerligen från Spårvägssällskapets samlingar i Malmköping, eftersom ortens spårvägsmuseum  anges som medarrangör i en annan information om arrangemanget på fredag.

Göran Nilsson

Citat från: jockegrabben skrivet 02 juni 2009, 18:26:12 PM
I och med Eskilstunas 350-årsjubileum som startar på torsdag 4/6 kommer två biogasbussar, en led och en normal (okänt exakt vilka individer) att helstripas i guld som en liten present till alla Eskilstunabor.

Normalbussen är Veolia 3542.
/ GNl

Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussmicke

Får lov att göra en Eskilstunaresa snart
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.