SL 4505 och 4525 del 2.

Startat av chbuss82, 01 juni 2009, 21:40:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

chbuss82

at1981

Hej!

Hoppas dubbeldäckarna återigen kan börja trafikera Stockholms innerstad. Tråkigt att de försvann :(
Alternativt kan det satsas på dubbeldäckade SL-tåg då spårvägssatsningar verkar va aktuellt för framtiden.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Max W

Citat från: at1981 skrivet 02 juni 2009, 11:36:00 AM
Hej!
Hoppas dubbeldäckarna återigen kan börja trafikera Stockholms innerstad. Tråkigt att de försvann.
1) Vilka minnen dessa dubbeldäckare väcker till liv! Inte minst interiörbilderna. När man på spårvägen började diskutera speciella platser för rörelsehindrade i fordonen (förhöjda säten), skickade trafikdirektören ut mig och ett par ingenjörer att testa "framkomligheten" för personer med vissa gångsvårigheter mellan sittplatser och mittdörrar visavi framdörrarna på vagnar ute i linjetrafiken. Vi "klockade" (tidsstuderade) helt enkelt hur lång tid det bedömdes ta för en rörelsehindrad att förflytta sig från sittplatsen till dörrn. Sedan föreslog vi lämplig placering i vagnarna för de förhöjda sätena. Jag vill minnas att det i det sammanhanget också gavs ut en trafikorder om att rörelsehindrade och äldre personer skulle ha rätt att stiga av genom framdörren.
(För de av Er som inte känner mig personligen kan jag väl nämna då att jag själv svarade för gångsvårigheterna till följd av en lindrig hjärnblödning i barndomen.)

2) När det så gäller dubbeldäckare i reguljär linjetrafik tror jag inte på dess återkomst. Ledbussen har ersatt dubbeldäckaren för gott. Det var för många olyckor och incidenter med dubbeldäckarna samt problem med Stockholm stads parkförvaltning som måste beskära vissa träd vart och vartannat år, vilket ur deras synpunkt väl inte var så kul.