Start idag på museibusstrafiken Läggesta N-Taxinge

Startat av Lars Ödlund, 30 maj 2009, 23:20:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

Idag var premiärdagen för sommarens helgtrafik med veteranbuss Läggesta Nedre-Taxinge Stn-Taxinge K:a som en del i den Lilla Rundturen Mariefred-Taxinge-Läggesta Mariefred eller omvänt (Ångbåt-Veteranbuss-Ångtåg)
Några bilder från premiärdagen (foto Christian Ljunggren o Lars Ödlund)

Tidstypisk bussförare framför passande fordon vid Läggesta Nedre Stn

Anslutande smalspårståg från Mariefred har precis ankommit till Läggesta Nedre där omstigning sker till Veteranbuss på stationsplanen.

Framför Taxinge Näsby stn där spåret rivits upp och ska återanläggas med 600 mm spårvidd

Vid ändhpl vid Taxinge K:a (som delas med SL linje 782 som körs av Björks i Nykvarn)

I allén på väg upp från Taxinge

Tillbaka vid Läggesta Nedre och anslutning till tåg mot Mariefred.

Parkerad utanför stationshuset i Mariefred efter dagens körningar.

Denna trafik kommer att köras lörd-sönd fram till 6 september, för tidtabell se www.oslj.nu
Veteranbusstrafiken sköts av SVOF och normalt kommer SJ 1120 (på bilderna) att användas.

Välkomna för att ta en tur, antingen som en del av Lilla Rundturen eller enbart en veteranbusstur.

Karsten

Klarar ni att vända runt utan att backa med 1120 i Läggesta? Cykelstället gör att det blir lite svårt att ta sig runt "rondellen".. Men med H59 5424 gick det bra att vända utan att backa i eftermiddags. Vi chansade och trodde ni skulle stå där med 1120 för ett snyggt veteranbussmöte, men jag tror Börjes bilder (kommer senare) blev bra ändå. :D

Christian Ljunggren

Nej, det går inte att köra runt där med en Volvo B58 60.
Man får backa på grusplanen. Chaufförer ska väl kunna backa!

/Christian

HB

Hur var det med antalet resande? På bilderna verkar det ganska folktomt, men det kan ju bero på att det är en bra stund kvar till avgång. /Henrik/

yngrot

Trevlig ide..  det finns mycket kul att ta sig för i sommar.. synd bara att semestern är lite för kort... :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Karsten

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 31 maj 2009, 10:16:37 AM
Nej, det går inte att köra runt där med en Volvo B58 60.
Man får backa på grusplanen. Chaufförer ska väl kunna backa!

/Christian

Nej, självklart ska man kunna backa! men med CR111 behöver man sällan det.. ;)

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 maj 2009, 23:14:28 PM
Nä det är ju lite skillnad både i längd och busskonstruktion :-)
Maximalt hjulutslag på en gammal B58 är knappt hälften av detsamma på en CR, däremot passar den senare inte riktigt in i miljön på landet :-)
CR111 i det utförandet är ju en tätortsbuss.

Det har du helt rätt i! På den körning vi hade skulle B58 passa mycket bättre, men det var visst inte den bussen som skulle upp... :P

Ingwar Åfeldt

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 maj 2009, 23:20:21 PM
Idag var premiärdagen för sommarens helgtrafik med veteranbuss Läggesta Nedre-Taxinge Stn-Taxinge K:a som en del i den Lilla Rundturen Mariefred-Taxinge-Läggesta Mariefred eller omvänt (Ångbåt-Veteranbuss-Ångtåg)
Några bilder från premiärdagen (foto Christian Ljunggren o Lars Ödlund)

Framför Taxinge Näsby stn där spåret rivits upp och ska återanläggas med 600 mm spårvidd

Denna trafik kommer att köras lörd-sönd fram till 5 september, för tidtabell se www.oslj.nu
Veteranbusstrafiken sköts av SVOF och normalt kommer SJ 1120 (på bilderna) att användas.

Välkomna för att ta en tur, antingen som en del av Lilla Rundturen eller enbart en veteranbusstur.

Jag undrar om målningen av 1120 är korrekt? Det jag reagerar emot är att den vitgula randen nedanför fönstren är så tjock. Jämför med systervagnen 1121 nedan.

Bilden tagen 1971.

Som synes är den ljusa randen betydligt smalare på 1121. Jag har inget minne av att jag sett någon SJ-vagn av den modellen med den tjocka randen. Jag ser också att öppningsbara fönster saknas helt på 1120.

M v h
Ingwar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juni 2009, 04:41:11 AM
1120 fick denna målning i samband med renoveringen hos SJ Buss i mitten på 1980 talet, i samband med detta byggdes även bakpartiet om, dragkroken togs bort etc, så målningen är den andra autentiska i bussens liv, bussen gick sedan i trafik fram till slutet på -80 talet

Vad gäller öppningsbara sidorutor är det kanske så att 1121 hade enkla rutor av samma slag som Stockholmsvagnarna medans 1120 hade (och har) dubbla glas i sina rutor och inga öppningsbara fönster, alternativt togs dessa ventilationsrutor bort i samband med renoveringen ovan.

Tack för svaret! Jag tror jag sett bilder av 1120 bakifrån där man ersatt de ursprungliga runda bakljusen med fyrkantiga diton. Jag kommer inte ihåg säkert men jag tror att 1121 hade enkla rutor. Hur som helst, det är trevligt att se en av dessa bussar i skick som ny. Trevlig bussmodell att köra!

M v h
Ingwar

Ersa

Vad är "korrekt" färg på grill och runt strålkastare på denna karosstyp? Förekom både orange och gräddvitt parallellt?

Björn Forslund

Bussen fick sannolikt grillen målad SJ-orange i samband med den ovan nämnda renoveringen. Vad som är korrekt är väl alla utföranden som bussen haft under sin tid i trafik. När en buss går i trafik i 20 år hinner det ju ske en hel del, som  t ex ommålningar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 juni 2009, 09:35:15 AM
Bussen fick sannolikt grillen målad SJ-orange i samband med den ovan nämnda renoveringen. Vad som är korrekt är väl alla utföranden som bussen haft under sin tid i trafik. När en buss går i trafik i 20 år hinner det ju ske en hel del, som  t ex ommålningar.

Förre ägaren (ägarna?) gjorde inget åt lacken mer än att putsa upp och vaxa bussen. Inte heller gjorde han några ombyggnader av karossen. Så allt som syns på den här bussen hänger med sedan SJ-tiden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juni 2009, 10:17:33 AM
Förre ägaren (ägarna?) gjorde inget åt lacken mer än att putsa upp och vaxa bussen. Inte heller gjorde han några ombyggnader av karossen. Så allt som syns på den här bussen hänger med sedan SJ-tiden.

Ja, som Lasse Ö skriver tidigare i denna tråd, bussen reviderades av SJ Buss  på 80-talet och gick alltså i trafik i detta utförande. Således helt korrekt.

Christian Ljunggren

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 juni 2009, 10:23:55 AM

Ja, som Lasse Ö skriver tidigare i denna tråd, bussen reviderades av SJ Buss  på 80-talet och gick alltså i trafik i detta utförande. Således helt korrekt.

Bussen renoverades 1986 hos Tomelilla Karosserifabrik och erhöll då det som även är dagens
utförande. Den ställdes sedan av 1988.
Åtminstone även 1118 och 1119 erhöll också denna lackering vid motsvarande renovering.
Mer uppg kommer i nästa nummer av Färdskrivaren.

/Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 01 juni 2009, 05:43:00 AM
Tack för svaret! Jag tror jag sett bilder av 1120 bakifrån där man ersatt de ursprungliga runda bakljusen med fyrkantiga diton. Jag kommer inte ihåg säkert men jag tror att 1121 hade enkla rutor. Hur som helst, det är trevligt att se en av dessa bussar i skick som ny. Trevlig bussmodell att köra!

M v h
Ingwar

1121 hade de runda bakljusen hela sin tid, medans 1122 erhöll de rektanggulära.
Har för mig att hela serien hade dubbelglas i rutorna, men det ska jag kolla närmare.
Håller fullständigt med dig, de var härliga att köra.

/Christian