Går det att bygga den perfekta elbilen?

Startat av Niklas Bygdestam, 29 maj 2009, 22:23:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Idag var det ett längre reportage om elbilar. Reportaget fick mig att tänka på saker som jag funderat på länge

I reportaget nämndes att elbilar är sällsynta. Men varför är de det? Jag tycker att svaret är ganska självklart. Det beror på elbilarnas begränsningar. Hur vill man ha en bil? För vissa som bara använder bilarna för korta sträckor varje dag räcker elbilarna minst lika bra som vanliga bilar. Den som använder bilen till att köra till jobbet med och sedan hem räcker en elbil lika bra som en vanlig bil. På jobbet finns kanske möjlighet att ladda upp den och hemma kan bilen laddas på natten innan man ska ha den nästa dag

Men för mig räcker det inte. Jag vill ha en bil som jag ska kunna köra längre sträckor med. Jag vill kunna sitta och köra en hel dag på motorväg i ett svep. Jag vill åtminstone kunna hålla den fart som gäller på motorvägar också. Och då räcker det inte med 110 km/h utan den bör nog i alla fall klara 130 eftersom jag gärna kör sådan trafik inte bara inom Sverige. Men som det ser ut idag finns ingen elbil som klarar detta. I reportaget nämndes elbilar som klarar 10 mil. Sitter jag och kör långkörning på motorväg kör jag på en dag långt mer än bara 10 mil. Jag kan på en dag köra på motorväg från Uppsala till Köpenhamn på samma dag oavbrutet. Ännu längre om jag vill det. De enda stopp jag då har är för matrast och tankning av bilen. Oftast kombinerar jag givetvis matrasten med tankning för att sedan fortsätta färden. Det finns ännu så länge ingen elbil för den sortens trafik. Men tänk om det hade gjort det

Bristen hos elbilar är att ännu så länge finns inte den perfekta elbilen, dvs en elbil som helt kan ersätta en vanlig bil

En annan sak som jag reagerar på är att det nästan aldrig finns snygga elbilar. Varför kan man inte bygga elbilar som är snygga? Tänk en snygg Mercedes av lyxigare typ fast som elbil. Eller varför inte en Porsche som elbil? Eller en Ferrari? Eller något annat i bilväg som vi tycker är snyggt? Måste elbilar vara konstiga småbilar med lite kufiskt utseende som gör att man känner sig en "miljönörd" när man kör omkring med denna. Borde man inte istället utgå från de bilmodeller med snygga karosser och bygga dessa med elmotor istället för vanlig förbränningsmotor? Varför inte under en övergångsperiod släppa ut vissa snygga bilmodeller dels med normal förbränningsmotor och dels som elbil. Ingen yttre skillnad alltså utan bara det tekniska som skiljer

Om den perfekta elbilen togs fram skulle jag vara en av de första att köpa dessa, men tyvärr finns de inte. Men det här är mina krav på hur en elbil bör vara för att få mig att köpa denna:

1. Batteri som varar minst lika länge eller minst lika många mil som tanken på en bensindriven bil
2. Uppladdning av batteri tar egentligen inte längre tid än att tanka en bensindriven bil. Det ska vara en process som går fort med andra ord
3. Bilen ska ha en fart som gör den lämplig för långa körningar på motorväg
4. Snygg design på bilen. Den ska vara minst lika snygg som bensindrivna bilar

Designen borde inte vara något som helst problem för en tillverkare, bara de är lite intresserade av att satsa på elbilar så kan de mycket väl även bygga snygga elbilar. Vad som är ett större frågetecken är om det är möjligt att bygga en elbil som uppfyller de andra punkterna. Eller om det i framtiden kommer att bli möjligt? Om det i framtiden kommer elbilar som uppfyller dessa punkter kommer det bli svårare för oljeföretagen. Det kan bli döden för alla försäljare av bensin. Vem behöver mackar då? Uppladdning behöver man kanske inte ens göra på speciella ställen. Det är bara att åka någonstans och leta upp ett eluttag med 230 volt och det kan man hitta överallt. Skulle jag vara desperat skulle jag väl i värsta fall leta upp en lada ute på landet eller liknande, koppla en kabel till någon kontakt någonstans och ladda bilen innan jag fortsätter. Motorvägarna skulle lite här och var förses med laddningsstationer för elbilarna som är ute på långkörning. För bensinbolagen innebär detta döden. För bilisterna en dröm och billiga körningar dessutom

Jag har hört en del konspirationsteorier om just detta. Jag har hört vissa påstå att tekniken redan klarar att bygga en elbil som uppfyller dessa punkter. Anledningen att ingen bygger dessa är att de inte vågar och att de stora oljejättarna hindrar denna utveckling. Jag har ingen aning om detta är sant men helt otroligt låter det faktiskt inte

Men frågan kvarstår. Kommer någonsin den här perfekta elbilen att bli verklighet? Och vad hindrar denna? Att det inte är möjligt att bygga denna? Eller att någon, t ex oljebolagen hindrar detta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan Lindberg

Elbilarna i början av förra seklet (1900 talet) hade ungefär samma prestanda och räckvidd som nu 100 år senare.
Problemet var att oljeproducenterna med Rockefeller i spetsen kände sig hotade av elbilarna.
Om alla köpte elbilar så ville ju ingen ha deras olja  ???

Sagt och gjort, Rockefeller, Ford och dom andra köpte upp elbilstillverkarna och lade ner dom.
Därför har inget hänt på 100 år.

Björn Ax

Ante

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 maj 2009, 22:23:58 PM
Idag var det ett längre reportage om elbilar. Reportaget fick mig att tänka på saker som jag funderat på länge

Det är väl ganska självklart att biltillverkarna som sysslar med elbilar försöker koncentrera sig på bl.a. dessa problem idag? Det vore lite naivt att tro att man inte gör detta.

Elbilar idag håller inte alls samma körsträcka som en vanlig bensinbil gör, det står klart. GM:s nya flaggskepp på elbilssidan, Chevrolet Volt (eller som den kallas i Europa, Opel Ampera) kommer bli ett trevligt tillskott i bilkategorin.

Du skriver att du vill ha en bil som man kan köra långa sträckor med, kort laddnings/tankningstid osv.. Inte funderat på en Toyota Prius? Honda Civic? Dessa är bara några av de många hybridbilar som kombinerar en vanlig förbränningsmotor med en eller flera batterier eller elmotorer. Där har du möjligheten att komma långt, tanka snabbt osv. En trevlig övergångslösning, enligt min åsikt.

Sedan det är med snygga bilar. Som vi säkert konstaterat tidigare tycker den ena att detta är snyggt, medan någon annan avskyr den (typexempel Starliner II). Jag är ganska ensam om i mina kretsar om att tycka att denna Citroën Hypnos är grymt snygg. Är relativt ensam om att tycka att SAAB Aero X och Jaguar XF eller möjligtvis E-Type är de snyggaste bilarna i historien! Håller du med? Om inte så ser du hur svårt det är med design ;)

Som sagt, att tro att biltillverkarna inte jobbar på dessa problem tycker jag ska vara uteslutet. Varje företag i världen strävar efter att tillfredsställa sina kunder på bästa sätt och erbjuda produkter i tiden. Gör man inte detta är man snart borta som företag. Elbilen (och miljöbilar i allmänhet) ligger snart väldigt i tiden, och då vill GM (eller det som finns kvar av GM), Ford osv. ligga så långt fram de bara kan för att just jag ska köpa deras bil.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ante skrivet 30 maj 2009, 09:39:30 AM
Det är väl ganska självklart att biltillverkarna som sysslar med elbilar försöker koncentrera sig på bl.a. dessa problem idag? Det vore lite naivt att tro att man inte gör detta.

Elbilar idag håller inte alls samma körsträcka som en vanlig bensinbil gör, det står klart. GM:s nya flaggskepp på elbilssidan, Chevrolet Volt (eller som den kallas i Europa, Opel Ampera) kommer bli ett trevligt tillskott i bilkategorin.

Du skriver att du vill ha en bil som man kan köra långa sträckor med, kort laddnings/tankningstid osv.. Inte funderat på en Toyota Prius? Honda Civic? Dessa är bara några av de många hybridbilar som kombinerar en vanlig förbränningsmotor med en eller flera batterier eller elmotorer. Där har du möjligheten att komma långt, tanka snabbt osv. En trevlig övergångslösning, enligt min åsikt.

Sedan det är med snygga bilar. Som vi säkert konstaterat tidigare tycker den ena att detta är snyggt, medan någon annan avskyr den (typexempel Starliner II). Jag är ganska ensam om i mina kretsar om att tycka att denna Citroën Hypnos är grymt snygg. Är relativt ensam om att tycka att SAAB Aero X och Jaguar XF eller möjligtvis E-Type är de snyggaste bilarna i historien! Håller du med? Om inte så ser du hur svårt det är med design ;)

Som sagt, att tro att biltillverkarna inte jobbar på dessa problem tycker jag ska vara uteslutet. Varje företag i världen strävar efter att tillfredsställa sina kunder på bästa sätt och erbjuda produkter i tiden. Gör man inte detta är man snart borta som företag. Elbilen (och miljöbilar i allmänhet) ligger snart väldigt i tiden, och då vill GM (eller det som finns kvar av GM), Ford osv. ligga så långt fram de bara kan för att just jag ska köpa deras bil.

Jo visst är hybridbilar en övergångslösning. Men det jag efterlyste i mitt inlägg var alltså en riktig elbil och inte hybrid. Jag känner till dagens hybrider och håller med om att de har fördelar som inte vanliga bilar har. Men jag ser inte dessa som annat än just en övergångslösning. Jag tror just att den perfekta bilen är just en elbil enligt mina önskemål

Samtliga bilar som du länkar till tycker jag är exempel på snygga bilar. Visst är smaken olika. Men någonstans brukar ändå vissa bilmodeller av allmänheten upplevas som snygga. Just det arbete som vissa biltillverkare lägger ner på just design kan de enligt min mening lika gärna lägga ner på elbilar. En elbil kan enligt min mening ha samma design som bensindrivna bilar. Elbilar behöver inte bara vara "kufiska" småbilar vilket de ännu så länge oftast är. Även de bilar som byggs av tillverkaren med avsikt att vara vackra kan byggas som elbilar

Så skulle det vara intressant om teorin om att oljebolagen eventuellt fortfarande skulle bromsa elbilarnas utveckling eller inte. GM och Ford nämndes i ditt inlägg. Kan vi verkligen vara säkra på att de inte har avtal med oljejättarna att inte ta fram elbilar som är för bra? För att rädda oljejättarnas tillvaro?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

JB

Tyvärr är det svårt att bygga en elbil som uppfyller alla dina fyra önskemål, vilket till stor del beror på batterierna. Det tar viss tid att ladda batterier, även om framsteg görs i forskningen. Men än så länge är laddningstiden betydligt längre än vad det tar att tanka en bil.

Batterikapaciteten är ett annat problem. Det är inga problem att skapa batterier som gör att en elbil kan klara sig från Uppsala till Rom, men problemet är att vikten, batterier väger mycket. Forskning pågår för att få fram lättare batterier, men det kommer ta ett tag att komma fram.

/Jonas

nohlin

1. Batteri som varar minst lika länge eller minst lika många mil som tanken på en bensindriven bil
2. Uppladdning av batteri tar egentligen inte längre tid än att tanka en bensindriven bil. Det ska vara en process som går fort med andra ord

1. Batteriers kapacitet ökar mest hela tiden tack vare forskningen som pågår nu. Men än så länge är det inte möjligt att få samma kapacitet på samma volym som en normal bensin-/dieseltank.
2. En lösning som det forskars om är att men helt enkelt ska byta ut batteripacket i bilen mot ett fullladdat, i de försök som pågår kan man byta ut ett batteripack på ungefär 10 minuter. Men för att detta ska fungera i stor skala krävs det att samtliga biltillverkare kommer överens om vart och hur batterierna ska sitta och hur de ska vara utformade.
3. Samma problem som i nummer 1, än så länge har inte utvecklingen gått så långt att det är möjligt.
4. Anledningen till att dagens batteridrivna elbilar ser ut som dom gör är att dom ska synas i trafiken. Dom ska sticka ut så att dom syns, folk lägger knappast märke till en eldriven Toyota Avensis, men däremot en Prius. Ju vanligare elbilarna blir, desto mer "snygga" bilar lär det dyka upp.

/nohlin

Niklas Bygdestam

Citat från: nohlin skrivet 30 maj 2009, 14:49:35 PM

1. Batteriers kapacitet ökar mest hela tiden tack vare forskningen som pågår nu. Men än så länge är det inte möjligt att få samma kapacitet på samma volym som en normal bensin-/dieseltank.
2. En lösning som det forskars om är att men helt enkelt ska byta ut batteripacket i bilen mot ett fullladdat, i de försök som pågår kan man byta ut ett batteripack på ungefär 10 minuter. Men för att detta ska fungera i stor skala krävs det att samtliga biltillverkare kommer överens om vart och hur batterierna ska sitta och hur de ska vara utformade.
3. Samma problem som i nummer 1, än så länge har inte utvecklingen gått så långt att det är möjligt.
4. Anledningen till att dagens batteridrivna elbilar ser ut som dom gör är att dom ska synas i trafiken. Dom ska sticka ut så att dom syns, folk lägger knappast märke till en eldriven Toyota Avensis, men däremot en Prius. Ju vanligare elbilarna blir, desto mer "snygga" bilar lär det dyka upp.

/nohlin

Vad som skulle vara intressant att få veta är om man på fråga 1 och 3 har kommit längre än vad man ser ut att ha gjort. Det är här som jag alltså hört rykten om att oljejättarna ser till att de betalar biltillverkare för att utvecklingen inte får gå för fort. Jag vet inte alls om ryktet är sant, men det intressanta är att jag inte har hört något som faktiskt sätter emot detta heller

Ditt svar på fråga 2 är intressant. Här kanske EU kunde komma in i bilden. Om man påtvingar en EU-standard av batterierna blir detta möjligt att byta batterier. Man kan alltså tänka sig att det t ex längs med motorvägarna byggs laddningsstationer. För en mindre summa pengar byter man ut sitt urladdade batteri mot ett laddat. Det batteri man lämnar in laddas under en tid på laddningsstationen och sedan tar någon annan över, och batterierna cirkulerar omkring i kanske hela Europa på detta sätt. Givetvis är detta något som vissa kan tjäna pengar på men för oljejättarna är det knappast något som de skulle eftersträva

Så till fråga 4. Svaret är alltså att elbilarna ser ut som de gör för att sticka ut och synas. Därför satsar man bara på bilar som inte tillhör de som den breda allmänheten upplever som snygga bilar. Här tycker jag att man har totalt missat hela poängen. Om jag är ute och kör bil så har jag ingen lust att sticka ut från mängden på just detta sätt i alla fall. Jag har inget emot att sticka ut lite på vägarna, men då vill jag ha ett fordon som jag tycker är fint. Som exempel kör jag veteranbussar just för att jag tycker att de är vackra och då sticker jag ut lite på vägarna. Kan även tänka mig att sticka ut med en läcker sportbil eller liknande. Men jag vill inte sticka ut med en bil som ser "kufisk" ut som gör att man känner sig som en "miljönörd" eller liknande. Fler än mig tänker på liknande sätt. Det betyder inte att jag vill förstöra miljön. Men jag vill kunna vara miljövänlig utan att sticka ut med den saken. Elbilen kommer aldrig bli attraktiv så länge man tänker så här. Bilen ska alltså inte i onödan synas att den just är en elbil. Tänk istället om det kommer en Ferrari. Och plötsligt hör man på ljudet att det är en elbil. Eller tänk en Ferrari stå parkerad och man ser på märkningen och modellbeteckningarna i bak att det är en elbil. Det tror jag är ett sätt att få elbilarna att bli attraktiva. Så när det gäller design anser jag att man är fullständigt fel ute. De allra flesta elbilar jag sett är oattraktiva för mig. SUV-bilar är utskällda av miljövänner. Men tänk om de bygger en SUV som elbil. Då får de som gillar SUV köra omkring med dessa och miljövännerna kan bli glada för att de inte har utsläpp. Så när det gäller design måste de tänka om. Elbilarna borde alltså inte synas att de just är elbilar. De bör istället formas som de bilar folk vill ha istället

nohlin

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 maj 2009, 19:04:36 PM
Vad som skulle vara intressant att få veta är om man på fråga 1 och 3 har kommit längre än vad man ser ut att ha gjort. Det är här som jag alltså hört rykten om att oljejättarna ser till att de betalar biltillverkare för att utvecklingen inte får gå för fort. Jag vet inte alls om ryktet är sant, men det intressanta är att jag inte har hört något som faktiskt sätter emot detta heller
De indikationer jag får på mitt jobb är att utvecklingen går framåt med relativt stora steg just nu. Jag har inte på något sätt någon komplett bild av hur utvecklingen går eller vilken riktning man vill ta i framtiden som biltillverkare, men som jag uppfattar det så är det inte alls otroligt att vi inom en relativt överskådlig framtid kan få se rena el bilar med samma prestanda som en modern bil med bensinmotor idag.
Jag har på senaste tid inte hört något om det där att oljejättarna skulle försöka stoppa utvecklingen, däremot tror jag att dom lägger pengar i utveckling av batterier, även dom har nog insett att oljan sinar och dom måste hitta nya sätt att tjäna pengar på.

Citat
Ditt svar på fråga 2 är intressant. Här kanske EU kunde komma in i bilden. Om man påtvingar en EU-standard av batterierna blir detta möjligt att byta batterier. Man kan alltså tänka sig att det t ex längs med motorvägarna byggs laddningsstationer. För en mindre summa pengar byter man ut sitt urladdade batteri mot ett laddat. Det batteri man lämnar in laddas under en tid på laddningsstationen och sedan tar någon annan över, och batterierna cirkulerar omkring i kanske hela Europa på detta sätt. Givetvis är detta något som vissa kan tjäna pengar på men för oljejättarna är det knappast något som de skulle eftersträva
Jag tror att det är svårt för EU eller liknande organisationer att ta sådana beslut, dom som ligger i framkant är ju Asiater och Amerikaner, det är även där dom mesta pengarna finns. Men däremot kan man komma överens om en branschstandard trots detta, så länge det är flera större aktörer som kan komma överens. Den möjligheten finns så länge inte en sådan lösning skulle hämma tillverkarna allt för mycket i sina möjligheter att utveckla och designa sina produkter som dom vill själva.

Citat
Så till fråga 4. Svaret är alltså att elbilarna ser ut som de gör för att sticka ut och synas. Därför satsar man bara på bilar som inte tillhör de som den breda allmänheten upplever som snygga bilar. Här tycker jag att man har totalt missat hela poängen. Om jag är ute och kör bil så har jag ingen lust att sticka ut från mängden på just detta sätt i alla fall. Jag har inget emot att sticka ut lite på vägarna, men då vill jag ha ett fordon som jag tycker är fint. Som exempel kör jag veteranbussar just för att jag tycker att de är vackra och då sticker jag ut lite på vägarna. Kan även tänka mig att sticka ut med en läcker sportbil eller liknande. Men jag vill inte sticka ut med en bil som ser "kufisk" ut som gör att man känner sig som en "miljönörd" eller liknande. Fler än mig tänker på liknande sätt. Det betyder inte att jag vill förstöra miljön. Men jag vill kunna vara miljövänlig utan att sticka ut med den saken. Elbilen kommer aldrig bli attraktiv så länge man tänker så här. Bilen ska alltså inte i onödan synas att den just är en elbil. Tänk istället om det kommer en Ferrari. Och plötsligt hör man på ljudet att det är en elbil. Eller tänk en Ferrari stå parkerad och man ser på märkningen och modellbeteckningarna i bak att det är en elbil. Det tror jag är ett sätt att få elbilarna att bli attraktiva. Så när det gäller design anser jag att man är fullständigt fel ute. De allra flesta elbilar jag sett är oattraktiva för mig. SUV-bilar är utskällda av miljövänner. Men tänk om de bygger en SUV som elbil. Då får de som gillar SUV köra omkring med dessa och miljövännerna kan bli glada för att de inte har utsläpp. Så när det gäller design måste de tänka om. Elbilarna borde alltså inte synas att de just är elbilar. De bör istället formas som de bilar folk vill ha istället
Eftersom det än så länge finns så få bilmodeller som är hybrider eller rena el bilar så resonerar biltillverkarna nog att det är bäst att deras miljöalternativ sticker ut så mycket som möjligt. Jämför gärna med Fords första etanol drivna bil som såldes i Sverige, som var en modell som i övrigt inte alls salufördes i Europa. Nu däremot när etanol drivna bilar är vanliga så kan du köpa vilken vanlig bil som helst med etanol istället för bensin.
Jag är skulle tro att när elbilarna får bättre prestanda, blir billigare i inköp och således vanligare kommer du kunna få nästan vilken modell som helst i el-utförande, och dom kommer smälta in i övriga bilflottan ganska obemärkt. Dock tror jag inte att Ferrari kommer släppa en elbil på väldigt länge eftersom motorljudet är en stor del av imagen i märket. ;)

/nohlin