Kan man se hybridbuss i morgon i Göteborg?

Startat av BD, 29 maj 2009, 19:27:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD

Som rubriken och var?
Är i Göteborg i morgon och på söndag i samband med SJK (Svenska Järnvägsklubben) årsmöte och på söndagen tågresa Göteborg - Halmstad - Göteborg

Brollan

Med största sannolikhet inte, brukar bara rulla vardagar morgon och eftermiddag.

Bussmicke

Begriper inte varför den inte är ute mer än vad den är.
Några få turer och man testar ny teknik?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 29 maj 2009, 20:46:41 PM
Begriper inte varför den inte är ute mer än vad den är.
Några få turer och man testar ny teknik?

Jo, men man har väl en del testpersonal engagerad i proven och dessutom behövs mycket tid för utvärderingar. Testpersonalen vill säkert ha så nära normal arbetsvecka som möjligt.

Bussmicke

Jo men kan man inte ha bussen rulla  från typ 07 till åtminståne 17/18 ?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 30 maj 2009, 00:02:59 AM
Jo men kan man inte ha bussen rulla  från typ 07 till åtminståne 17/18 ?

Förmodligen inte eftersom man vill göra utvärderingarna oftare.

M

Är väl så att det ännu bara är ett begränsat antal förare som är utbildade på den. Bör väl bli tätare trafik efter semestern kan jag tro.

/M

olasand

Citat från: M skrivet 30 maj 2009, 08:54:38 AM
Är väl så att det ännu bara är ett begränsat antal förare som är utbildade på den. Bör väl bli tätare trafik efter semestern kan jag tro.

Ja, så är det nog.
Själv går jag och hoppas på att få bussen flyttad till Kruthusgatan snart. Enligt GP skulle den ju så småningom rulla på linje 60, som med sina backar borde vara en intressant provkörningssträcka för hybridtekniken. (Och en chans för mig att få köra den!)

Åkte med bussen i tisdags förövrigt. Mellan Eketrägatan och Sahlgrenska. Ur mitt passagerarperspektiv är största fördelen med bussen att den i princip är helt ljudlös och vibrationsfri när den står stilla på hållplats. Vid start går den ljudlöst på batteri nästan 8 sekunder! innan diselmotorn drar igång. Därefter bullrar den ganska mycket och har dessutom ett ganska jobbigt högfrekvent ljud för sig.

Vi får väl se om teknikerna vågar låta bussen rulla på ett riktigt arbetspass snart!