Gamla Molinare .....

Startat av Ove Bojarp, 29 maj 2009, 15:46:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Det kortet är på auktionen på Tradera med nr: 93153416.
Har någon av er kunskaper om dessa fordon i Eskilstuna?

Anders Forsberg

Koret som finns till försäljning på Tradera har följande historia.

Min bok om Eskilstuna Omnibustrafik kom till mycket tack vare Gösta Hellgren boende i Västerås. I Göstas samlingar fanns denna bild med. Tyvärr kom den inte med i boken, som sagt allt fick inte rum. Men så här har Gösta skrivit om denna bild och buss. Jag tar även friheten att lägga ut bilden.

Bilden visar Molins bussparad på Fristadstorget år 1930. Främst står en bulldogbuss, som enligt Molins egen uppfattning, var Sveriges första i sitt slag. Dittills hade bussarna haft motorhuven framför karossen beroende på att de byggts på lastbilschassier, men med en busskaross i stället för lastbilsflak. På ett chassie av det amerikanska märket REO från 1929 byggdes en busskaross med inbyggd motor. Vilket bl.a. innebar att förarplatsen flyttades till höger om motorn och till vänster blev det passagerarplatser. Ramen förlängdes och axlarna breddades så att karossen blev stor nog att rymma 40 passagerare.

Arbetet vid Molins egen verkstad vid Köpmangatan blev komplicerat. Reglage för styrning och växellåda måste flyttas. Arbetet drog ut på tiden och för att hinna bli klara till sommaren 1930 anlitades Järbo Karosserifabrik utanför Sandviken att bygga karossen. Järbo hade ingen erfarenhet men med gemensamma krafter blev arbetet klar. I juni 1930 kunde trafikchefen Henry Molin köra den nya bussen till Eskilstuna. Där den givetvis väckte stor uppmärksamhet. Den registrerades som D 560 och sattes i trafik på linjen till Toshälla - Mälarbaden.

Detta är vad Gösta Hellgren skrivit om denna buss.

Anders Forsberg