Bussar i Seoul, Sydkorea (MÅNGA BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 25 maj 2009, 22:44:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Har nyss tillbringat 10 dagar i Sydkorea, varav mesta tiden spenderades i 10-miljonhuvudstaden Seoul. Seoul har världens 3:e största tunnelbanenät och även en myllrande busstrafik. Bussarna har olika färg beroende på typen av linje: blått är genomgående linjer, grönt förbindelselinjer mellan T-baneknutpunkter etc., gult lokala linjer och rött eller rödvitt regionala linjer till Seouls satellitstäder. Här lyser svenska och tyska tillverkare med sin frånvaro... några enstaka Iveco ledbussar finns, annars är det de tre inhemska tillverkarna Hyundai, Daewoo och Kia för hela slanten. Här är en serie bilder:

En Daewoo vid Seoul Tower på Namsan (södra berget). Tornet går att åka upp i och beundra utsikten:

Ett antal bussar vid Gwanghwamun Building på gatan Sejongno. Statyn av amiral Lee Sunsin och det mäktiga Buksan (norra berget) i bakgrunden på några av bilderna.

Först en Hyundai och en Daewoo. Bussarna är regionbusslackade, fast den första är egentligen av stadsbussmodell:

Så tre Hyundai stadsbussar av olika ålder:

Några dagar senare fastnade två Hyundai och en Daewoo på kort på gatan Ujeonggungno, några hundra meter längre österut:

Syftet med resan? Ledtråd: Vi var två när vi åkte dit men tre när vi åkte hem.

//Jonas G

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Hmm, 2 dit och tre hem. Jag gissar på Adoption.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bussmicke skrivet 25 maj 2009, 22:48:56 PM
Hmm, 2 dit och tre hem. Jag gissar på Adoption.

Bingo!
Min fru och jag är nu föräldrar till en glad liten kille på nio månader.

//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 25 maj 2009, 22:58:53 PM
Bingo!
Min fru och jag är nu föräldrar till en glad liten kille på nio månader.

//Jonas

Stort grattis!

Sundås

Trevliga bilder, och grattis till knodden! :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Niclas Rosenius

Tack för dom trevliga bilderna.

Och grattis till tillskottet i familjen.

//Niclas

Simon Bertilsson

Stort grattis!  :D
Fina och intressanta bilder förresten...! ;)

Mathias Rickman

Grattis till knotten som kommer att gå i pappas fotspår  ;D

Fina bilder

Fredde

Grattis grattis! :)

Och tack för trevliga bilder!

Mange_buss

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 25 maj 2009, 22:44:22 PM

//Jonas G

Grattis till barnet  ;D

Varför står det 151 på dekalen under vänstra framrutan? Är det att denna skylt visade linjenumret innan den digitala displayen kom dit?  ???

MrX

Härligt bildsvep! Och även jag gratulerar!

Mustman

Va roligt med ett barn... Hur var bussarna att åka med?

Jonas Gustafsson

Tack för gratulationerna, hustrun & Junior hälsar och tackar också. :)

Åkte inte stadsbuss, bara transferbuss från/till flygplatsen och sightseeingbuss, men de var bekväma.
Lite ålderdomlig interiör med mycket galon och krom även i ganska nya bussar.

//Jonas G

Camilla

Simon A

Jag bifaller i lyckönskningarna och till ett trevligt bildsvep med lite annorlunda bussar.

//Simon