Huvudmeny

GPS-fråga

Startat av Martin Maltkvist, 25 maj 2009, 22:13:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Finns det en GPS som kan navigera utifrån en sträcka som man tidigare har skapat genom att åka runt med enheten?
T.ex om man med grejen tar 1:an från Frihamnen till Stora Essingen och sedan loggar färdvägen, vore perfekt redskap att ta till linjeutbildning.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Jonas Strömblad

Jag är inte så säker på att det skulle vara ett bra redskap vid linjeutbildningar. Jag tror att den som inte är bekant med området ger GPS'en för mycket uppmärksamhet istället för att verkligen sätta sig in i var man befinner sig, och var det är man ska ta vägen. Kan bli himla dumt första gången man skall köra där utan GPS.
Det bästa vid linjeutbildningar är nog att sitta och följa med på en karta, alternativt köra efter en karta och stanna och läsa då man känner sig osäker.
/J

Magnus

Vi har ett liknande system när vi delar ut post så det finns.

Patrik

Garmin GPSmap 60CSx likt många frilufts-GPSer klarar det.
Man går/åker och GPSn sparar ett spår av massa punkter (hur många beror på hur man ställt in) av en viss färg som man själv valt som visar var man varit, detta spår går sedan att föra över till datorn för att visas i Google Earth/Maps eller för att göra andra saker. Man kan t.ex. se vilken höjd man var på eller hur snabbt man gick/åkte vid en speciell punkt.

Den här kartan visar hur jag använde denna funktion förra sommaren: http://www.utsidan.se/tracklogs/view.htm?ID=179

Om det går att köra/gå efter denna sträcka igen vet jag inte men jag vet att om man går så kommer en kompass visa en vägen, annars kan man skapa en egen rutt utifrån dessa linjer och då kommer det funka att köra efter linjen.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige