SL Access, Västtrafikkortet och .... Jojo!

Startat av linlars, 25 maj 2009, 17:23:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

linlars

Skånetrafikens nya kontaktlösa kort testas från idag av alla som vill i Lund (endast månadskort). Skånetrafiken avslöjar inget om namn på kortet ännu, men enligt Sydsvenskan är namnet Jojo!

Och det följer väl kanske traditionen med att äldre skåningar (tror aldrig jag hört någon yngre än 45 säga det) kallat Scanpointkortet för "doppekort", eftersom man "doppar" kortet i bussens kortläsare. De kontaktlösa korten ska ju däremot åka fram och tillbaka framför läsaren...

Staffan Sävenfjord

Citat från: linlars skrivet 25 maj 2009, 17:23:13 PM
Skånetrafikens nya kontaktlösa kort testas från idag av alla som vill i Lund (endast månadskort). Skånetrafiken avslöjar inget om namn på kortet ännu, men enligt Sydsvenskan är namnet Jojo!

Och det följer väl kanske traditionen med att äldre skåningar (tror aldrig jag hört någon yngre än 45 säga det) kallat Scanpointkortet för "doppekort", eftersom man "doppar" kortet i bussens kortläsare. De kontaktlösa korten ska ju däremot åka fram och tillbaka framför läsaren...

Rätt smart namn på ett smart kort, tycker jag.
Införskaffade för övrigt idag ett kontaktlöst Västtrafik-kort och fick inlöst mina gamla värdekort. Så nu behöver jag också bara dra kortet som en jojo över kortläsaren. Det fungerade förvånansvärt smidigt tycker jag, men då har jag ju inte gett mig på krångligheter som att åka i mer än tätortszonen så jag har behövt checka ut.
Sedan var det otroligt hur hispiga folk var inne på fd Tidpunkten när de skulle byta ut korten. Att betala 100 kronor i pant tilltalar ju inte precis en boråsares ekonomiska sinnelag, så det var mycket tjafsande om det också. En dam gav sig sjutton på att hon bara skulle ladda kortet med 100 kronor "för det hade hon alltid gjort" och inte betala någon pant. Stackars personal, säger jag, men de tog det med gott humör och var faktiskt synnerligen trevliga. Den folkilskna tanten som jobbade där tidigare var antingen ledig i dag eller också har hon slutat.

Johnny

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2009, 18:15:06 PM
Rätt smart namn på ett smart kort, tycker jag.
Införskaffade för övrigt idag ett kontaktlöst Västtrafik-kort och fick inlöst mina gamla värdekort. Så nu behöver jag också bara dra kortet som en jojo över kortläsaren.

Jag rekommenderar att du håller kortet stilla mot cirkeln tills kortläsaren piper istället för att joja...

yngrot

Precis alldeles för många som drar kortet för snabbt förbi läsaren...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

linlars

En googling avslöjar att namnet Jojo läckte ut redan för knappt ett år sedan, även om det inte verkar ha spridit sig. Det rör sig om ett protokoll från Regionförbundet Södra Småland, som inte verkar vilja vara med om Jojo.

Sidan 5 i http://www.rfss.se/documents/rfss/documents/protokoll08/au/au_080618.pdf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johnny skrivet 25 maj 2009, 18:26:24 PM

Jag rekommenderar att du håller kortet stilla mot cirkeln tills kortläsaren piper istället för att joja...

Först drar jag det som en jojo upp och ner och sedan håller jag det stilla mot cirkeln. Helt dum är jag ju inte...  ;)

Johnny

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2009, 21:13:15 PM
Först drar jag det som en jojo upp och ner och sedan håller jag det stilla mot cirkeln. Helt dum är jag ju inte...  ;)

Jojo, men det har jag inte påstått heller...  :P

Storken

Simon Bertilsson

Citat från: Storken skrivet 26 maj 2009, 22:53:37 PM
Vad har Jojorörelsen för uppgift ?

Högst symbolisk. Tydigen ska detta inte gälla på pendeln, där man istället ska göra ett slags pendelrörelse med kortet.  ::)