Bussarna vid gårdagens Smålandsrundan

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 maj 2009, 10:39:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Som redan skrivits kördes Smålandrundan i går med start och mål som vanligt i Skillingaryd. Arrangör var Götatströms Motorhistoriska klubb. Årets rally gick från Skillingaryd på vackra småländska småvägar och efter drygt en timme var vi framme vid Ohs Bruk, där museijärnvägen visade upp sig. Här blev det också kafferast. Sedan fortsatte vi på andra vägar tillbaka till Skillingaryd. Detta tog knappt en timme.
En miss i årets arrangemang tycker jag var att alla kontroller var indragna. Om man nu tyckte det var besvärligt att arrangera kontroller eftersom det kräver såväl utrymme som funktionärer kunde man ju ha skickat med en "tips-tolva" i fordonen att fylla i under vägen. Eller också haft en vid rasten i Ohs eller vid framkomsten. Nu lottades priserna ut och det kändes inte riktigt bra. De 25-tal förare som vann pris var ju inte på något sätt bättre än det 100-tal som blev utan.
Det man äntligen lyckats med var måltidsarrangemangen. Dels var det lätt att köpa kaffe- och lunchkuponger för oss som åkte med i bussarna. Det har förr om året varit svårt att få tag i sådana om man inte föranmält behovet. Dessutom var det i en riktig restaurang och det fanns pannbiff eller ärtsoppa att välja på som förstarätt. Pannkakor kunde man få även till pannbiffen. Uppskattat av mig som gärna äter pannkakor närsomhelst men ärtsoppa bara på torsdagar.
Deltagande fordon var främst lastbilar. Vidare ett par taxibilar och några brandfordon. Dessutom ett par husbilar, visserligen ombyggd buss resp lastbil men husbilar borde vara bannlysta från sådana här tävlingar. Bussar var det ont om och det var bara tre "riktiga" bussar med.

Först en gammal bekant. Magnus har dock en "ny" buss från 1952 på gång och den skall enligt uppgift snart vara körklar.

Anders Haraldsson i Rystad kom med den här bussen, som han just fått klar. Denna har en gång varit museibuss hos Länsbussarna i Örebro. Jag har tidigare visat bilder på den i svartvitt.

Och så den stora överraskningen. Jag såg på Götaströms hemsida att SvOf hade anmält sig men trodde nog att det skulle bli med nyförvärvet 1120, en buss som deltagit i alla Smålandsrundor förut med den tidigare ägaren vid ratten. Men till min stora överraskning var det i stället denna buss, som hade hämtats från Torpa Omnibus utanför Ljungby där den nu är inackorderad. Fd SJ Buss 0168 > SL 6168 > Wasatrafik 410. Bussen föreföll vara i bra skick maskinellt men det återstår mycket i inredningen och dessutom lär det vara många rostskador undertill. Bussen hade dock klarat besiktningen.

Så har vi tre fordon som med lite god vilja kan klassificeras som bussar:

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

Kontrollerna saknade jag då det är ett bra tillfälle som passagerare att byta till annat fordon och inandas den lokala luften.
Annars är det bra tycker jag att man har tonat ner betydelsen av att vinna pris och låter ett veteranrally bestå av njutning istället för ett jagande av rätt svar för att vinna ära och en gipskatt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 24 maj 2009, 11:09:53 AM
Kontrollerna saknade jag då det är ett bra tillfälle som passagerare att byta till annat fordon och inandas den lokala luften.
Annars är det bra tycker jag att man har tonat ner betydelsen av att vinna pris och låter ett veteranrally bestå av njutning istället för ett jagande av rätt svar för att vinna ära och en gipskatt.

Men då kanske man skulle hoppa över prisutdelningen helt.
Fast även om man inte hade några kontroller borde det funnits fler raster inlagda. En timme klarar man väl i och för sig, men det är alltid skönt att sträcka på benen och dessutom kunna ta bilder på fordonen i liten annan miljö. Att åka förbi Nydala kloster utan uppehåll tycker jag kändes rätt pyrt, dock med all respekt för problemen att hitta uppställningsplatser för alla fordonen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

Exakt, jag blev oerhört förvånad att det inte var ett stopp i Nydala.
Ett stopp med utsikt över sjön Rusken skulle också ha suttit fint.

bilomnibussen

Den här nygamla bussen GEL 361 har jag ett ont öga till. Syftet med hela detta projekt har varit mycket gott och arbetet är säkert inget att klaga på. Men jag ifrågasätter varför man bygger upp nåt hemsnickrat helt traditionslöst på ett så gammalt chassi, där dessutom överensstämmelsen i tidsstil mellan chassi och kaross är urdålig. Kanske att kasta sten i glashus att tycka detta när jag själv är urdålig på allt sådant praktiskt som att bygga upp en kaross.

Varifrån kommer VBK:aren? EDW953 har jag redan skrivit om på en annan tråd men det är glädjande att se bilderna av den med vetskapen om det arbete som redan lagts ned på denna buss.
Hälsningar!
Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 24 maj 2009, 23:12:25 PM
Den här nygamla bussen GEL 361 har jag ett ont öga till. Syftet med hela detta projekt har varit mycket gott och arbetet är säkert inget att klaga på. Men jag ifrågasätter varför man bygger upp nåt hemsnickrat helt traditionslöst på ett så gammalt chassi, där dessutom överensstämmelsen i tidsstil mellan chassi och kaross är urdålig. Kanske att kasta sten i glashus att tycka detta när jag själv är urdålig på allt sådant praktiskt som att bygga upp en kaross.

Hälsningar!
Jan G

Ja, i stort sett kan jag bara hålla med. Karossbygget var ett terapiarbete vid alkoholistanstalten i Gudhem utanför Falköping. Jag antar att den som höll i projektet inte var särskilt busskunnig utan mer var van vid att bygga hönshus och så. Därav detta bygge, som möjligen av någon kan uppfattas som en gammal buss men som sagt är helt historielös. Bussen hamnade sedan hos en läkare i Österäng vid Kinnekulle. Åkeriägaren Billy Hedström i Svenljunga köpte bussen år 2005. Han har också många veteranlastbilar i sin vagnpark. "Bussen" är lastbilsregistrerad och han kan således inte köra personer i den.
Bussen väcker dock stor uppmärksamhet när den deltar. Och man kan ofta höra folk säga att "det var ju den bussen jag åkte till skolan i". Antagligen är det då färgen de känner igen.