En gång byggde jag en bro

Startat av jane, 23 maj 2009, 21:33:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jane

En gång byggde jag en bro ja ja,  jag hade 5000 personer som hjälpte mig, eller hjälpte jag dom? Hur som hellst var vi ett team som "rodde" Öresundsbron i hamn. Fick lite bilder av en arbetskamrat som han kasserat men som jag vill visa de som är intreserade, dom är inte av bästa kvallitet men men ;)

Svanen som satte kassuner, pelarskafft och broelement på plats.

Pelarskaft.Fler bilder kommer om intresse finns men kvaliteten är som den är ;)

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Simon Bertilsson

Sånt här är skoj! Idag står bron där som en självklarhet och det är lätt att glömma det enorma jobb som lades ned.

jane

Här byggs kassunerna i dockan på Kockums varv.

Nästan färdig kassun.

Utbogsering av en kassun

Mudderverk av enskopeverk, som sedan sjönk utanför Jylland västkust.

Vår "flytande" betongstation MIXI, en pråm som fylldes med vatten så den stod på botten, så slapp vi sjögång ;) (Usch vilken dålig bild)

MIXI

jane

Väntan på en färja för nya uppdrag.

Förbereder en padsgjutning här ska en kassun placeras.

Firmafest mat, glass, läsk,så mycket vi orkade med, uppträde, bilåkning av fina bilar, vi i min familj valde en R-R cabbe, en härlig bil.

En brobyggares morgon gymnastik ;)

Nästan i mål.

jane

Det var en fin arbetsplats, ibland tufft med minusgrader och kraftig vind och då var det kallt kan jag lova! Men också underbara dagar med sol och salta dopp för den som ville det. Vi jobbade 12 timmar per dag sju dagar och sedan fria sju dagar, omtyckt schema.
Snart drar ett nytt brobygge igång mellan Danmark och Tyskland här har ni chansen att vara med och skapa historia, trots mina 58 bast kommer jag att söka dit. ;)

Mange_buss

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 24 maj 2009, 14:14:27 PM

Utbogsering av en kassun

Den här bilden gillar jag...
;D

Ser maffigt ut på ngt sätt

Cyklisten

Här är Svanen på väg att lämna Malmö. Tänk vad tiden går, under de åtta åren jag bott i Sverige har man hunnit montera ner Kockumskranen, bygga upp Turning Torso, lagt ner banan mot Staffanstorp, rivit MLJ, flyttat Svanen till Holland och mycket mer. Och så har jag gift mig, flyttat till egen lägenhet och tagit körkort  ;)

jane

Jag har hört att Svanen ska vara inblanda i ett brobygge mellan Italien och Sicilien, men också att den ligger vid kaj i Holland, vet inte vilket som är rätt. Vilken fin kvallitet du har på din bild, bra mycket bättre än mitt skräp. ;)

Cyklisten

Min bild är ju betydligt nyare, men dina är däremot mycket mer intressanta. Just bron gjorde Malmö känd i världen. Det har ju gått lite tid sedan 1914 och folk har börjat glömma bort den lilla storstaden i södra Skandinavien  ;)

Sundås

Citat från: Cyklisten skrivet 26 maj 2009, 21:13:14 PM
Min bild är ju betydligt nyare, men dina är däremot mycket mer intressanta. Just bron gjorde Malmö känd i världen. Det har ju gått lite tid sedan 1914 och folk har börjat glömma bort den lilla storstaden i södra Skandinavien  ;)

Jag trodde Malmö var "Tredje rikets största stad", har jag fattat fel? Det borde väl gjort Malmö rätt känt.. ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Niklas Bygdestam

Jo idag känns bron självklar. Men då bilderna togs tyckte man det var fantastiskt

Finns det bilder på tillverkningen av tunneln också? Det var en riktigt maffig process när dessa tunneldelar tillverkades och sedan skickades ut för att sänkas ned en efter en :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.