Smålandsrundan 2009

Startat av Hans Fredriksson, 23 maj 2009, 21:10:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Bilder från Smålandsrundan.
Jag åkte hela sträckan med Anders Haraldsson Rystad med söner.
Ett längre uppehåll med fika och museibesök gjordes i Ohs.

"Ett år emella". Volvo PV 444 1954 års modell och Scania-Vabis med Katrineholmkaross anno 1953.

Klart för start och självförtroendet på topp.

En härlig buss att åka i. 135 hästarsmotorn ger en behaglig ljudnivå.

Uppehåll i Ohs med guidning åt vilket håll begivenheterna finns.

Full fart till målet

Och i mål intages målet på det fd militära övningsfältets matsal. Ärtsoppa, för dom som inte vet vad militärliv är för något fanns det pannbiff som alternativ.

bilomnibussen

Tack för dessa trevliga bilder! Alldeles extra trevligt är det för mig att se EDW 953 ute i trafiken igen och den har nu nya, seriösa ägare som redan hunnit vidta en rad åtgärder på denna buss. Den något patinerade PV:n är av årsmodell 1954 eller 55, vet ej om årsmodellsbeteckningen 1955 användes eller om alla var 54:or. Min första PV var en sådan vagn, dock moderniserad med nyare grill och stora bakljus vilket var vanligt på den tiden.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Trevliga bilder och Anders hade verkligen fått bussen snygg. Dock återstår att byta taket, men det får anstå till lite senare enligt vad han själv berättade.
För övrigt var det glest mellan bussarna på Smålandsrundan i dag. Förutom denna var det bara två "riktiga" bussar: Magnus Knutssons 408 Scania-Vabis BF76 SKV och - överraskningen - SvOf:s 0168 Scania-Vabis CF76. Sedan var det Götaströms Motorklubbs lilla Mercedes-Benz L 405, en husbuss Volvo B705 med VBK-kaross och Billy Hedströms Volvo-replik med "Gudhems-kaross". Men det var cirka 130 fordon så det var många lastbilar. En del gamla bekanta men också en del nytt.
Bilder kommer så fort jag gjort klart mörkrumsarbetet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AJ Anders Johansson