Huvudmeny

Neo.....MAN....

Startat av chbuss82, 23 maj 2009, 16:08:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickson

Citat från: AO skrivet 26 maj 2009, 19:36:16 PM
Det må vara likadana motorer i dem, men ljudisoleringen in till bussen är det stor skillnad på. MAN går väldigt tyst medan Neoplanens ljudnivå nästan går att jämföra med Maxcins...

Motorn som sitter i MAN-bussarna är en 310 hk commonrail-snurra och i de nyaste är det en 330 hk tror jag, den som sitter i Neoplanen är en äldre 260 hk motor, den sitter också i de äldre bussarna 370-381 och vad jag vet finns den inte till MAN. Den verkar hursomhelst omodern, luktar illa, bullrar, får motorerna i 629-633 att verka hi-tec.

Simon A

Jag gillar mullret från 370-381 och 386-393. Lite gammal buss känsla över det hela ;D Men får man välja mellan de där två skulle jag ta MAN: en

//Simon

Johan B

Citat från: Rickson skrivet 26 maj 2009, 20:00:40 PM
Motorn som sitter i MAN-bussarna är en 310 hk commonrail-snurra och i de nyaste är det en 330 hk tror jag, den som sitter i Neoplanen är en äldre 260 hk motor, den sitter också i de äldre bussarna 370-381 och vad jag vet finns den inte till MAN. Den verkar hursomhelst omodern, luktar illa, bullrar, får motorerna i 629-633 att verka hi-tec.

310-hästarn är den gamla motorn och är inte helt 100 på att den verkligen har commonrail. Denna fanns även i en klenare 280-hästarsvariant (eller om det var 285). I de nya sitter 320-motor och den är commonrail och dessutom EEV-klassad. Gasmotorn är fortfarande den gamla 310-varianten. Till Lion's City T finns tyvärr endast en (ny) 260-motor numera (tidigare 280), dock common rail och EEV-klassad.

AO

Citat från: Simon A skrivet 26 maj 2009, 21:39:01 PM
Jag gillar mullret från 370-381 och 386-393. Lite gammal buss känsla över det hela ;D Men får man välja mellan de där två skulle jag ta MAN: en

//Simon

Jag har lite svårt för de bussarna, mest för att det är så dåligt benutrymme men även för att ljudnivån är lite för hög för min smak :P .