Olämplig vändslinga i Borås

Startat av Svemicke, 23 maj 2009, 14:14:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Croonhielm

... Det är till att vända på en femöring (och förr fick mna vända på mindre slantar än så...)

Vändplatsen i Vralen har varit omtalad länge. Det är egentligen inte så svårt att vända där, men det blir krångligare än Viareds Sommarstad just på grund av tidspressen och att det är betydligt mera trafik här (mer än man kan tro). Tar man det lite försiktigt ska det dock inte vara några problem.

Vändningen på bron i filmklippet var däremot lite svettigare!

ch

Jag hade förstått om man skulle behöva vända en dubbel-ledare, vilket kräver sin man/kvinna. Men en vanlig buss är precis en vanlig bil - förutom storleken på fordonet.

I fredags eftermiddag åkte jag in till centrala Göteborg med privatbilen, vilket är ytterst ovanligt numera. Jag blev skogstokig på alla bilister som inte kan fickparkera, backa, köra bil osv. Vilka krav har man egentligen för utfärdande av körkort? ;-)

TH14

Eftersom jag själv har vänt i Vralen många gånger kan jag bestämt säga att det inte är svårt. Det finns till och med ett vägräcke på vänstersidan att följa, vilket är till bra hjälp när det är mörkt. Dessutom har det aldrig varit speciellt ont om tid på linje 153 så att det skulle bero på stress köper jag inte.
Däremot är det kanske inte helt lysande att bussen backar i en korsning på en 70-väg ute på landet där det är relativt tät trafik och höga hastigheter.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 maj 2009, 21:49:44 PM
Men det finns värre vändplatser hos Borås Lokaltrafik, t ex Viareds sommarstad där en boggibuss måste ha hela baköverhänget över en kant om man skall vända. Här sker också vändningen mitt på linjen. Vändplatsen vid Norlid är numera borttagen, men den var om möjligt ännu värre.

Viareds sommarstad är (framförallt vintertid) bedrövlig, men Norlid var väl ändå en av de lättaste! Det var ju bara att svänga av vägen åt vänster och sedan backa rakt bakåt.

Nico

Citat från: TH14 skrivet 24 maj 2009, 13:36:15 PMDäremot är det kanske inte helt lysande att bussen backar i en korsning på en 70-väg ute på landet där det är relativt tät trafik och höga hastigheter.

Det är väl det ovan angivna som är den springande punkten skulle jag tro. Även om det är en lätt vändning i sig, och som vilken förare som helst borde klara av, så finns det nog en viss risk att regelbundna vändningar på ett ställe med de ovan angivna förutsättningarna (vad gäller trafikintensitet, farter etc.) kan skapa en stress i sig. Är där såpass många turer som dagligen vänder på den givna platsen så finns det nog ändå ett visst fog för att inrätta en säkrare möjlighet till vändning. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: TH14 skrivet 24 maj 2009, 13:36:15 PM
Viareds sommarstad är (framförallt vintertid) bedrövlig, men Norlid var väl ändå en av de lättaste! Det var ju bara att svänga av vägen åt vänster och sedan backa rakt bakåt.

Aha! Det visste tydligen inte den tjejen som för många år sedan försökte backa in Volvo-Wiiman 103 där. Hon hade påtagliga problem att komma runt hörnet men lyckades i alla fall till sist. Hade det varit en boggibuss hade det aldrig gått.
För övrigt: vilka backvändningar har Borås Lokaltrafik nuförtiden? Är det så många fler än de redan nämnda. Jag kommer i en hast bara på följande möjliga: 42 vid Holmen och 46 vid Bosnäs. Men det är tänkbart att det är slinga där nu. Mesta backvändningen tidigare med hänsyn till antalet turer och även svårighet att finna en lämplig plats var väl 154 i Kinnarumma, men där är ju sedan något år byggt en vändslinga.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 24 maj 2009, 15:47:25 PM
Är där såpass många turer som dagligen vänder på den givna platsen så finns det nog ändå ett visst fog för att inrätta en säkrare möjlighet till vändning. 

Måndag-fredag är det 11 vändningar i Vralen. Ytterligare en natt efter fredag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

TH14

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2009, 17:31:44 PM
Aha! Det visste tydligen inte den tjejen som för många år sedan försökte backa in Volvo-Wiiman 103 där. Hon hade påtagliga problem att komma runt hörnet men lyckades i alla fall till sist. Hade det varit en boggibuss hade det aldrig gått.
Det här riskerar väl att bli lite OT men jag visar en bild. Bussen (BL 116) har kommit från Borås som ligger åt vänster på bilden. Som synes finns det gott om plats att svänga vänster, räta ut bussen och backa rakt bakåt. Men vi pratar kanske inte om samma plats?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2009, 17:31:44 PM
För övrigt: vilka backvändningar har Borås Lokaltrafik nuförtiden? Är det så många fler än de redan nämnda. Jag kommer i en hast bara på följande möjliga: 42 vid Holmen och 46 vid Bosnäs. Men det är tänkbart att det är slinga där nu. Mesta backvändningen tidigare med hänsyn till antalet turer och även svårighet att finna en lämplig plats var väl 154 i Kinnarumma, men där är ju sedan något år byggt en vändslinga.

12 vid Glimmerplan, 40 i Tosseryd och 47 i Ekås kommer jag på ytterligare. 46 och 47 beror lite på vilken vagntyp du har.

Staffan Sävenfjord

Citat från: TH14 skrivet 24 maj 2009, 21:08:36 PM

Det här riskerar väl att bli lite OT men jag visar en bild. Bussen (BL 116) har kommit från Borås som ligger åt vänster på bilden. Som synes finns det gott om plats att svänga vänster, räta ut bussen och backa rakt bakåt. Men vi pratar kanske inte om samma plats?

Jo, det är samma plats. Om nu det inte var så att vägen tillfälligt var avstängd den enda gång jag upplevt bussvändning där så måste jag förväxla med någon annan plats. Inte nödvändigtvis inom BL:s område.

yngrot

Har själv backat på alla angivna platser utan att köra på nått räcke men visst är man stressad och inte kollar noga efter bilar så kan det ju gå åt skogen..i vissa lägen ser man ju tyvärr inte alla bilar som kan dyka upp men det brukar väl ofta reda upp sig . Vane bilister vid Vralen brukar väl ofta stanna tills bussen vänt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon Bertilsson

12 vid Glimmerplan, 40 i Tosseryd och 47 i Ekås kommer jag på ytterligare. 46 och 47 beror lite på vilken vagntyp du har.

Det där ser ju väldigt enkelt ut. Massor av plats, och glestrafikerat kan man ju anta dessutom.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 24 maj 2009, 23:21:21 PM
Det där ser ju väldigt enkelt ut. Massor av plats, och glestrafikerat kan man ju anta dessutom.

Vägen man skall backa över är gamla Kindsbanan och den är väl inte överdrivet mycket trafikerad. Skulle gissa på ett 20-tal fordon i timmen. Det är inte helt lätt att se bilar som kommer från höger i bild så jag vidhåller nog att vändplatsen var dåligt utformad om än inte på det sätt som jag skrev. I dag vänder som sagt inga bussar här.

Svemicke

Citat från: TH14 skrivet 24 maj 2009, 13:36:15 PM
Eftersom jag själv har vänt i Vralen många gånger kan jag bestämt säga att det inte är svårt. Det finns till och med ett vägräcke på vänstersidan att följa, vilket är till bra hjälp när det är mörkt. Dessutom har det aldrig varit speciellt ont om tid på linje 153 så att det skulle bero på stress köper jag inte.
Däremot är det kanske inte helt lysande att bussen backar i en korsning på en 70-väg ute på landet där det är relativt tät trafik och höga hastigheter.

Hållplats Storskogen är väl den värsta vändplatsen Borås Lokaltrafik har? Där skall man köra ut på 90-väg, backa tillbaka och köra in på Töllsjövägen igen. Nu har man väl dock ändrat så att man kör via Hedared istället?

Citat från: TH14 skrivet 24 maj 2009, 13:36:15 PMViareds sommarstad är (framförallt vintertid) bedrövlig, men Norlid var väl ändå en av de lättaste! Det var ju bara att svänga av vägen åt vänster och sedan backa rakt bakåt.

Norlid är den enda omnämnda hållplats som jag själv hann att exponeras för som busschaufför och jag håller med om att det inte var några krusligheter alls att vända där. Gick hur smidigt som helst.

Dock förstår jag fortfarande inte varför Västtrafik och BL envisas med att köra folk till dörren. Viareds sommarstad omnämndes och jag förstår inte varför inte sommarstugeborna kan traska från andra sidan motorvägsbron till sommarstaden.

Sedan har vi fortsättningen på den linjen (42) som hela sträckningen skulle kunna köras med anropsstyrd trafik i form av taxi för fler resande är det sällan. Hålla på och dra ut med bussar där. Likaså trådämnet Vralen. Hade räckt utmärkt med taxi ut dit. Och varför kan man inte vända vid garagen i Bredared istället för att köra ut i åkermarken i Vralen? Det står i regel ändå alltid folk med bilar som väntar på de resande. Kan bilisterna inte köra lite längre mot Bredared och hämta folket där?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2009, 17:33:41 PM
Måndag-fredag är det 11 vändningar i Vralen. Ytterligare en natt efter fredag.

11 turer till ödemarken? Finns det oändliga ekonomiska resurser att ösa ur eller? Det är ju ett budgetmissbruk utan dess like! Lägg sådana turer på taxi, vill ingen åka så kan bilarna utnyttjas till annat.

Det är två natturer till Vralen på helgerna. En går 23-någonting och den andra går 01.05 (tror jag) och man är i regel ensam med bussvärden i bussen efter Hedared. Borås Stad har gott om flis!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Glöm inte stavkyrkan i Hedared på natten. Ytterligare en backvändning på linje 153. Sedan är det Elgarås (Borgstena) med linje 150 och Dannike med linje 159 på natturen (som även den är onödig eftersom bussen i regel går tom efter Dalsjöfors.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 27 maj 2009, 01:00:11 AM
Glöm inte stavkyrkan i Hedared på natten. Ytterligare en backvändning på linje 153. Sedan är det Elgarås (Borgstena) med linje 150 och Dannike med linje 159 på natturen (som även den är onödig eftersom bussen i regel går tom efter Dalsjöfors.

Skall man vara petig är det linje 202 som vänder vid Elgarås även om det vid ett par tillfällen är bussarna på linje 150 som gör den svängen i stället för att stå och vänta in tid i Fristad. Kör bussen in på sågverkets område behövs en mindre backning för att komma runt, men några problem kan man knappast säga att det är att vända där (och det skrev du ju inte heller).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 27 maj 2009, 00:52:15 AM

Hållplats Storskogen är väl den värsta vändplatsen Borås Lokaltrafik har? Där skall man köra ut på 90-väg, backa tillbaka och köra in på Töllsjövägen igen. Nu har man väl dock ändrat så att man kör via Hedared istället?

Används hållplatsen vid Storskogen fortfarande och i så fall av vilken linje? Fast jag håller med om att på den tiden som linje 153 vände där med vissa turer var det nog den bökigaste vändplatsen inom hela BL-området.

Dock förstår jag fortfarande inte varför Västtrafik och BL envisas med att köra folk till dörren. Viareds sommarstad omnämndes och jag förstår inte varför inte sommarstugeborna kan traska från andra sidan motorvägsbron till sommarstaden.

Lär vara något gammalt avtal med Borås stad om att det skall finnas bussförbindelse fram till sommarstaden. Ett tag var bussarna anropsstyrda, men nu går de tydligen alltid in där även på vintern, då resandet dit torde vara noll. Inga årtetruntboende finns i området. Å andra sidan var det länge sedan jag såg boggibussar på linje 42.

11 turer till ödemarken? Finns det oändliga ekonomiska resurser att ösa ur eller? Det är ju ett budgetmissbruk utan dess like! Lägg sådana turer på taxi, vill ingen åka så kan bilarna utnyttjas till annat.

Det är väl hyfsad beläggning på linje 153 till Bredared, så att köra tre kilometer extra till Vralen har väl inte så stor betydelse i sammanhanget. Det skulle bli dyrare med taxianslutning.