En nyare 73:a

Startat av Mr G, 22 maj 2009, 14:27:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Linje 73 fanns med på förra bilden också. Linjesträckningen kan förstås inte vara densamma, men jag antar att det finns stora likheter jämfört med med den äldre upplagan trots att mer än 20 år skiljer mellan bilderna.

Och bildkvalitén är usel minst sagt. Det är inscannat material från en gammal ångscanner jag hade. Tipsa mig gärna om en scanner som ger bra bildkvalité så köper jag den. Mycket material här som inte är inscannat ännu.
吉先生

Anders Forsberg

Tja eftersom vi Mr G, klart gillande av de bilder Du visat, varit på besök i Hjällbo, Storås och Angered så kan vi väl ta några "hårda" fakta kring busstrafiken i detta område.

Den 27 januari 1969 startades spårvägstrafiken på linje 8 mellan Polhemsplatsen och Alelyckan. Vid Alelyckan anslöt linje 70 till Hjällbo. Fiasko eller ej men redan den första trafikdagen tvingades spårvägstrafiken upphöra sedan det uppstått läckströmmar mellan SJ och Spårvägen. Under tiden 28 januari till 25 februari ersattes spårvägstrafiken av bussar på linje 70 som gick Polhemsplatsen – Hjällbo.

Den 1 december 1969 samma år förlängdes linje 8 till Hjällbo och linje 70 fick då sträckningen Eriksbo – Hjällbo – Hammarkullen (Bredfjällsgatan) – Gårdsten (Salviagatan). Den 6 april 1970 förlängdes linje 70 inom Hammarkullen längs Sandeslättsgatan och inom Gårdsten drogs den från Salviagatan till ny ändhållplats vid Peppargatan. Den 30 augusti 1971 förlängdes linje 70 till Lövgärdet (Fänkålsgatan).

Den 9 april 1972  förlängdes linje 8 från Hjällbo via tunnel under Hammarkullen till Storås. Vid Storås byggdes en terminal. Följande linjer trafikerades inom området:

70 Hjällbo – Eriksbo
72 Storås – Agnesberg (Steken)
73 Storås – Gårdsten
75 Storås – Lövgärdet vissa tider via Östra Gårdsten

Den 4 augusti 1972 startades linje 76 Storås – Rannebergen.

Den 13 juni 1973 övertogs från SJ busstrafiken på sträckan Hjällbo – Bergum (Delabäcken), en ny linje 71 inrättades mellan dessa två platser. Samtidigt utsträcktes några turer på linje 70 från Eriksbo till Gunnilse.

Detta var lite av allt som skedde i början av 1970-talet i Angered.

Anders F

Anders Forsberg

Öh..glömed.... Den 2 oktober 1978 förlängdes linje 8 till Angered Centrum samtidigt flyttades de anslutande busslinjerna 72, 73, 75 och 76 från Storås till den nya bussterminalen vid Angered Centrum. Den 4 december startades en ny linje 74 mellan Klareberg och Angered Centrum över den nya Angeredsbron.

Anders