Huvudmeny

Skador...

Startat av Wetjo, 22 maj 2009, 12:17:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Vi har en kille här som är oerhört krockbenägen.  :o
Får vi veta vem han är kanske han inte är kvar i branschen...  >:(
Han heter "okänd förare".   :-\
Vem har adress o tfn nr till denne förare?

Vi har också ett ställe där det inträffar mycket plåtskrammel.  :o
Våra bussar bör inte gå förbi en sådan plats, där det händer så mycket...
Platsen heter "okänd plats".  :-\
Exakt var ligger den?  ???

Har ni här på forumet liknande erfarenheter?

UglyJazz

Enligt erfarenheter jag har från vårt skadekostnadsreduceringsprojekt, puh, som vi drev på nittiotalet fann vi att 10% av förarkåren stod för 85% av den totala skadevolymen, och kostnaden med för den delen.
Det gäller att identifiera dessa förare, och det låter sig sällan göras, då facket kämpar med näbbar och klor för att skydda vad som skulle kunna vara deras medlemmar...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Jonas

Har ni ingen koll på vem som kör vilken buss vid en given tidpunkt?

Vet man vem som kör vad och vid vilken tid är det inte speciellt svårt att få reda på vilka syndarna är.
Under förutsättning att skadorna upptäcks samma dag de inträffat.

UglyJazz

En erfarenhet vi fick, en slutsats vi drog, var att den som vållade 99% av alla olyckor var han som körde in bussen i tvätten, städade och ställde på ramp eller i garage. Det märktes ju på att det inte fanns några chaufförer som fyllt i skadeblanketterna... Alltså återstår ju bara garagepersonalen...
Näha... Ni tror inte det... heller...

Personalen på garagen tilldelas inte tid till kontroll av skick på fordonen i de större bolagen idag.
Dom har ju bara typ 146 sekunder för att städa hela bussen, och då ska den tankas också...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

MrX

Citat från: Z skrivet 26 maj 2009, 09:34:54 AM
Har ni ingen koll på vem som kör vilken buss vid en given tidpunkt?

Vet man vem som kör vad och vid vilken tid är det inte speciellt svårt att få reda på vilka syndarna är.
Under förutsättning att skadorna upptäcks samma dag de inträffat.

Det är väl där problematiken ligger, skador rapporteras inte in i tid. Ibland kan det dröja flera dagar innan en skada rapporteras och är det då en buss som rullar på omlopp med många förare, ja då kan det handla om ett tjugotal förare som blir misstänkta. Men där borde det ju sedan bli enkelt, vem har krockat förr? Kanske den personen misslyckats med något igen? Återfall är tyvärr ganska vanligt.

Jonas

Citat från: UglyJazz skrivet 26 maj 2009, 09:51:16 AM
Dom har ju bara typ 146 sekunder för att städa hela bussen, och då ska den tankas också...

Minder än 2,5min/buss!
Det låter väldigt lite...

Vi har en städ & tvättid på 9-12min/buss beroende på om det är en kort- eller ledvagn.
Men så är det också väldigt sällan som tvätthallspersonal orsakar några skador  ;)

RoTe

Det största problemet är att vi endast har 3 minuter på oss från passet börjar tills vi ska rulla ut från garageplan. Det är stört omöjligt att hinna kontrollera med driftledningen om de femton skadorna på bussen är noterade. Vi hinner inte mer än starta bussen, i med färdskrivarblad, springa runt bussen för att fälla upp skolskyltarna som tidigare förare inte orkat och sedan dra iväg. Fixa skyltning, biljettmaskin osv tar man medan man kör, invändig kontroll tar man vid första bästa reglertid som kan vara fem timmar bort.

UglyJazz

Det var bättre när man slapp den här sk-ten med upphandling där det enda som sker är att marginalerna för allt blir mindre och snävare...
Finns det någon riktig ålderman eller kvinna som minns hur det var 1971 eller så? Ifall det var likadana tongångar då eller om det blivit värre på senare tid?
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Nico


Citat från: UglyJazz skrivet 26 maj 2009, 13:31:13 PM
Det var bättre när man slapp den här sk-ten med upphandling där det enda som sker är att marginalerna för allt blir mindre och snävare...
Finns det någon riktig ålderman eller kvinna som minns hur det var 1971 eller så? Ifall det var likadana tongångar då eller om det blivit värre på senare tid?

Tja, det är väl inget som säger att upphandling i sig är något enbart negativt utan det handlar troligen mera om hur det hela genomförs. Sedan är det nog inte alltid det var så mycket bättre förr... även om det säkerligen var annorlunda. Troligen var slöseriet mer omfattande förr (med mängder med reserver som satt och spelade kort osv. även om oxå skadorna som uppstod åtgärdades mera direkt) så skattebetalarna i dagens läge får nog mera 'pang för pengarna' om man säger så.

En fråga man kan ställa sig är därför om man i dagsläget, utan upphandlingar och viss insnävning men med dåtidens mera generösa medel, skulle ha haft det trafikutbud som ändå finns idag?

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Säga vad man vill om upphandlingar men inte sjutton gör det att bussbolagen skaffar nån som helst extra bussar vilket man ju gjorde förr.  Då togs ju bussen in för reparation och fick vara kvar tills den var färdiglagad och lackad. Sen finns det en synpunkt till och det är ju att det tyvärr finns några förare som inte bryr sig ett dugg om hur de kör och skiter i om de kör på nått och inte heller talar de om att de skadat bussen...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico


Citat från: yngrot skrivet 26 maj 2009, 17:33:29 PMSäga vad man vill om upphandlingar men inte sjutton gör det att bussbolagen skaffar nån som helst extra bussar vilket man ju gjorde förr.  Då togs ju bussen in för reparation och fick vara kvar tills den var färdiglagad och lackad.

Visst, men kruxet var väl att de tidigare bolagen, många då kommunala, ur ekonomiskt hänseende var veritabla svarta hål. Det nästintill obegränsade antalet extra bussar och förare som fanns förr kostade ju fantasisummor redan då (och inte har kostnaderna minskat idag), men frågan är om någon uppföljning egentligen gjordes? Ska man vara lite elak så kan man nog hävda att kommunerna mycket väl kände till hur kulorna rullade och att det var därför man mer än gjorde gjorde sig av med dessa verksamheter, sorgfälligt medvetna om att de som tog över trafiken skulle komma att sitta med Svarte Petter på hand då de i sin tur skulle bli tvungna att skära för att få verksamheten företagsekonomiskt funktionell. Visst ska man sedan självklart hålla efter skador mm. men själv ser jag nog andra lösningar som mera möjliga. Framförallt då att facken går med på att man får premiera duktiga förare osv. I övrigt så får man nog även fråga sig hur mycket verksamheten egentligen bör kosta skattebetalarna?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman