Gammal Linje med ny buss...[1 SL-bild]

Startat av Kvarne, 22 maj 2009, 05:53:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne



För några år sedan gick 49:an hela vägen till Liljeholmen. Då trafikerades den ofta med H12, H16 eller H17....
Under en paus i Liljeholmen togs detta foto. Gammal Linje med ny buss....49:an går inte längre till Liljeholmen och således kommer denna bild aldrig att bli verklighet...utan bara förbli arrangerad... :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

Just ja, gamla hederliga 49:an.
Den har man åkt en hel del med.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Zella

Snygg bild... är det en H18 eller H19 på bild  ::) försöker få ett grepp om det dära.

Cero

Citat från: Tomas Fransson skrivet 22 maj 2009, 11:00:07 AM
Snygg bild... är det en H18 eller H19 på bild  ::) försöker få ett grepp om det dära.

Ingen av dem. Litteramärkningarna försvann i och med att Busslink tog över f.d. SL-buss verksamhet. Bland de vagntyperna som fick märkningen var Omnicity där de korta hette H19 och de långa H34. I bägge faller rör det sig alltså om återbesatta beteckningar av busstyper som brukar väcka många minnen; H19 = Metropol och H34 = Leyland Panther.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 22 maj 2009, 11:16:00 AM
Bland de vagntyperna som fick märkningen var Omnicity där de korta hette H19 och de långa H34.

Fanns det två längder på OmniCity? Jag trodde bara man hade ett gäng 12-meters.

a32

Citat från: Kvarne skrivet 22 maj 2009, 05:53:37 AM


För några år sedan gick 49:an hela vägen till Liljeholmen. Då trafikerades den ofta med H12, H16 eller H17....
Under en paus i Liljeholmen togs detta foto. Gammal Linje med ny buss....49:an går inte längre till Liljeholmen och således kommer denna bild aldrig att bli verklighet...utan bara förbli arrangerad... :)

Minns jag ofta åkte 49:an hem från jobbet på "snabbspårvägen" 1999- , den hade ett sånt praktiskt hållplatsläge precis vid vår plattform.
Men man får iaf se den på St.Essingen ibland.

/a32   ;)

Måns Johannesson

Citat från: Verspieder skrivet 22 maj 2009, 17:22:50 PM
Fanns det två längder på OmniCity? Jag trodde bara man hade ett gäng 12-meters.

I detta fall är långa=ledvagnar (H34). För övrigt är väl OmniCity med dörr 2-2-2 något längre än de med dörr 2-2-1. Några OmniCity med dörr 2-2-2 kom dock aldrig till Stockholm innan litterasystemet var slut.

/Måns

Cero

Citat från: Måns Johannesson skrivet 22 maj 2009, 18:55:53 PM
I detta fall är långa=ledvagnar (H34). För övrigt är väl OmniCity med dörr 2-2-2 något längre än de med dörr 2-2-1. Några OmniCity med dörr 2-2-2 kom dock aldrig till Stockholm innan litterasystemet var slut.

/Måns

Stämmer bra med reservationen provomnicityn 4050, sedemera 6890, numera 6102 som om jag inte minns fel är 2-2-2.

Bussmicke

Ja stämmer med 4050-6890-6102 och 4050 hann heta H19.


H19 4050 OmniCitypremiären på Bondegatan i Stockholm 26/11 1997. Detta var alltså första gången en OmniCity gick i trafik här i stan.
Självklart åkte man med en bit. Kom ner till Söderhallen den gången med förhoppning om att få bild på bussen och i samma veva jag kom
in i hallen så höll man på att starta upp bussen för att sätta ut den i trafik för allra första gången.
Ren slump alltså.


H19 4050 Kungsgatan, Stockholm 13/9 1998


H19 4050 Kungsgatan/Sveavägen,Stockholm 9/1 1999
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.