GDG bussar från 80 talet del 6

Startat av j-a, 21 maj 2009, 23:06:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Bjuder på 4 bilder ikväll också


GDG 1863 vid Nils Ericksson platsen i Göteborg

GDG 1859 vid gamla busstationen i Falun  (en av de få GDG bussar som fick dala lack)

GDG 1272 vid Malungs garaget

GDG 2275 vid garaget i Malung

								

Christian Ljunggren

Hej!

Tackar för din fina GDG-dokumentation.

Mvh

Christian

yngrot

Trevliga bilder.. när försvann GDG-CONTINENTBUS?  Det låter ju som ett "mäktigt" bolag, bussarna har ju en snygg design
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Fernestad

Citat från: yngrot skrivet 22 maj 2009, 10:10:43 AM
Trevliga bilder.. när försvann GDG-CONTINENTBUS?  Det låter ju som ett "mäktigt" bolag, bussarna har ju en snygg design
när det blev för mycket sj i GDG

bilomnibussen

Hej! Kul! GDG 1272 var en tidig vagn med den nya karossen som senare fick namnet Alpus 260. Första vagnen i serien var 1265. De här vagnarna hade en läcker lackering med vita ränder kors och tvärs vilket gav namnet Julklappspaketet. Hälften av sätena hade röd klädsel, resten grön, ett litet trevligt konstgrepp. Innerbelysningen var placerad på sidorna ovanför fönstren och bländade därför inte i vindrutorna. För att skylta måste man öppna hela luckan in till skyltskåpet vilket inte gick om framdörren var öppen. Jag hade turen att få köra 1267 i två dagar innan jag slutade vid GDG i Ludvika. Vi tyckte att det var en mycket snygg vagn och med mycket bättre detaljarbete än den tidigare GDG-fd Lier-Karossen och så var det ju våra första vagnar på B10M-chassiet.
Mvh Jan G

j-a

#5
Citat från: bilomnibussen skrivet 23 maj 2009, 11:36:53 AM
Hej! Kul! GDG 1272 var en tidig vagn med den nya karossen som senare fick namnet Alpus 260. Första vagnen i serien var 1265. De här vagnarna hade en läcker lackering med vita ränder kors och tvärs vilket gav namnet Julklappspaketet. Hälften av sätena hade röd klädsel, resten grön, ett litet trevligt konstgrepp. Innerbelysningen var placerad på sidorna ovanför fönstren och bländade därför inte i vindrutorna. För att skylta måste man öppna hela luckan in till skyltskåpet vilket inte gick om framdörren var öppen. Jag hade turen att få köra 1267 i två dagar innan jag slutade vid GDG i Ludvika. Vi tyckte att det var en mycket snygg vagn och med mycket bättre detaljarbete än den tidigare GDG-fd Lier-Karossen och så var det ju våra första vagnar på B10M-chassiet.
Mvh Jan G
De blandade färgerna på sätena kom väl först på de sista vagnarna i 13xx serien, 12xx och större delen av 13xx serien hade gröna säten.

BenS

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 23 maj 2009, 00:58:17 AM
när det blev för mycket sj i GDG

1990 GDG förvärvar affärsverket SJ:s Bussverksamhet. Bolagets ändrar namn och drivs vidare under namnen Swebus AB. http://www.gdgbuss.com/
GDG Continentbus linjetrafik till utlandet upphörde då också. Läs mer om GDG Continentbus http://www.toni-schonfelder.com/nostalgi/continentbus.html

BenS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 maj 2009, 13:00:54 PM
Utlandstrafiken upphörde inte 1990 utan drevs vidare i Swebus ytterligare ett antal år (Eurolines)

1990 En stor del av turisttrafiken och den internationella linjetrafiken avvecklas. http://www.gdgbuss.com/

bilomnibussen

Hej! Angående sätena. De första bussarna hade hälften gröna och hälften röda säten det kan jag gå ed på. Jag har aldrig varit inne i någon annan buss av den här typen än 1267.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 maj 2009, 13:00:54 PM
Utlandstrafiken upphörde inte 1990 utan drevs vidare i Swebus ytterligare ett antal år (Eurolines)

Det var i april 1993 som Eurolines tog över utlandstrafiken från Swebus (kommer inte ihåg under vilket namn den då bedrevs). Då organiserades den av Thinggaard i danska Ålborg. Så småningom blev den organiserad i Sverige och använde lite olika svenska bussbolag, många med anknytning till den tidigare här omnämnde Evegård. T ex Hjulbens Buss och Europatrafik. Sedan inledde Eurolines samarbete med Säfflebussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 maj 2009, 21:45:16 PM
Swebus körde ju med bussar lackade och dekalerade för Eurolines fram till 1993

Visst ja, nu klarnar minnet. Det var alltså 1993 som Swebus överlät Eurolines-trafiken till Thinggaard. Blev lite olyckligt formulerat i mitt tidigare inlägg för att nu inte säga direkt felaktigt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)