Nu har B635 SKV "Specialen" lyft....

Startat av veteranbuss, 21 maj 2009, 19:21:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

veteranbuss

Dvs med hjälp av en stor mobilkran har SKV bussen som bygdes som långfärdsbuss 1957 åt Ramkvillabuss nu lyfts fram ur skogen och står nu på en maskintrailer för färd mot Linköping.Efter ett äventyrligt (högt) lyft har bussen efter mer en 30 år kommit fram för en åktur visseligen stående på traielern,men en häftig syn var det.Återkommer med bilder om jag kan lära hur mann gör.

Niklas Bygdestam

Citat från: veteranbuss skrivet 21 maj 2009, 19:21:54 PM
Dvs med hjälp av en stor mobilkran har SKV bussen som bygdes som långfärdsbuss 1957 åt Ramkvillabuss nu lyfts fram ur skogen och står nu på en maskintrailer för färd mot Linköping.Efter ett äventyrligt (högt) lyft har bussen efter mer en 30 år kommit fram för en åktur visseligen stående på traielern,men en häftig syn var det.Återkommer med bilder om jag kan lära hur mann gör.

Vad har man tänkt sig att göra med den här bussen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

veteranbuss

Den ska renoveras,säkert med mycket jobb.Men bussen är otroligt frisk i kaross och chassi.Däremot blir det tufft med det mekaniska då det fattas mycket delar.När det jäller karossen behövs det bl.a en hel front från rutorna och neråt.Kanske någon kan tippsa om en SKV lättmetallkaross någon stans.

Ola Almquist

Det stod en f.d. SJ Volvo B635/SKV i (Smålands) Fagerhult för några år sedan. Ganska risig, men hyfsat komplett. Den hade tillhört ett lokalt bolag, var det Roswall & Svensson de hette? Hade tydligen några gamla SJ-bussar.

M.v.h.
Ola

Niklas Bygdestam

Citat från: veteranbuss skrivet 21 maj 2009, 20:25:58 PM
Den ska renoveras,säkert med mycket jobb.Men bussen är otroligt frisk i kaross och chassi.Däremot blir det tufft med det mekaniska då det fattas mycket delar.När det jäller karossen behövs det bl.a en hel front från rutorna och neråt.Kanske någon kan tippsa om en SKV lättmetallkaross någon stans.

Finns det alltså något tillhåll i Linköping där bussen kommer renoveras?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

veteranbuss

Ja
det blir vid barhäll der bl.a fordonsverkstan och busskadecenter ligger,där renoveras även Eaglebussen som det skrivits om i det här forumet.
När det gäller Eaglen så är den snart klar med motor växellåda bakaxel och servostyrning frå en Setra som fått släppa till allt mekaniskt.

veteranbuss

Hallå,
Nu har jag några bilder på SKV bussen innan lyftet.
Mer bilder kommer!

Följ länken nedan.

http://www.flickr.com/photos/38668861@N02/

bilomnibussen

Hej! Intressant och trevligt att se dessa bilder! Vilken tur att vindrutorna är hela, i annat fall skulle det bli hemslöjd då det inte har funnits någon mera buss i detta utförande. Fronten var väl inte heller helt enligt standard men man kanske kan bygga om en sådan?
Mvh Jan G

Björn Forslund

Mycket intressant!
Vad är det för Larvikbuss som syns bakom, den ljusblå med vit rand?
/Björn

Ingemar

Jag såg bussen i Linköping i fredags! Undrade lite vad det var för något... Skall bli intressant att följa renoveringen...
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

veteranbuss

Hej Björn...Larviksbussen är en volvo B635 som är vänsterstyrd och blir donator till SKV bussen.Vi tar ur axlar motor med växellåda kardan och delar av chassibröstet där hela karossfronten sitter.Vi var ju tvungna att hitta ett vänsterstyrt chassi då SKV bussen är vänsterstyrd.Vi har provstartat Larvikarn och den gick fint i motor och växellåda så här långt vilket inger oss lite hopp ...Dessutom flyttar vi över servostyrningen då SKV bussen inte har någon.Är i full gång och spårar olika tipps om SKV lättmetalkarosser då vi behöver en hel del karossdetaljer.Tips mottages tacksamt.

Sundås

Det här är ett väldigt intressant projekt! Ska följa med intresse.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

chanel

Är det någon som har en bild på hur fronten kan ha sett ut. Vet om en front som står i en lada men vet ej alls vad det är från för byggnation.

bilomnibussen

Hej! Finns det inte en bild av den i boken om Ramkvillabuss. Min bok är fortfarande nedpackad i en flyttkartong någonstans här. Den har väl också förekommit i Svensk Omnibustidning och liknande tidskrifter.
Mvh Jan G