Nora ca 1978

Startat av Göran B, 20 maj 2009, 22:03:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran B

Hittade några pappersbilder - tagna med 110-film (Pocketkamera) i min gröna ungdom.
Blekta bilder, grovkornig film. Ingen höjdare. Men motiven kanske kan få en del att gå igång ändå  ;)

Det är 1977 eller 1978 på Skojarbacken i Nora där NBJ hade sina bussgarage (alldeles väster om NBJs verkstäder - nuvarande NBVJ). Vid denna tid hade Läsntrafiken tagit över GDGs Nora-linjer - som i sin tur var f d NBJs busstrafik och man hade tagit över Eriks Larssons linje Nora-Lindesberg.  Länstrafiken flyttade Larsson-bussarna från garaget i norra Nora till garaget på Skojarbacken som NBJ/GDG hade använt.

Bild 1: En f d Erik Larsson med en fd GDG i bakgrunden.
Bild 2: En fd GDG, en fd NBJ i GDG-färger (är jag ganska övertygade om) och en Länstrafikare.
Bild 3: Samma f d Erik Larsson som på bild 1.

bilomnibussen

Hej! DPK 309 är fd T 209 ScV/SKV omkring 1960 - har inte uppgifterna tillgängliga nu. Länsbuss 392 lackerades länsbussblå och hamnade till sist i Odensbacken. Jag tror att vi använde den som skolbuss eller så hamnade den genast tillsammans med andra skrotobjekt bakom garaget. Bakändan av en Hägglundare är en av de många fd NBJ-vagnarna, den lyxigare varianten, de enklare hade bakparti med två bakrutor och inga hörnfönster. Den länsbussblå Katrineholmaren är väl en fd SJ-buss.
Mvh Jan G

Ulf Fernestad

Bussar som jag har anteckningar om som kom till LB 1978
GDG 1425 HDP 322 > LB 385
GDG 1426 HDW 007 > LB ???
GDG 1525 HTX 121 > LB 395

Sven W

Hej

GDG 1426 - LB 392.

Hälsningar
Sven

Göran B

Exakt datum är 24 nov 1978.
Som synes av märkningen har Länsbussarna tagit över från GDG. Det gjordes förmodligen tidigare samma år - för jag har en GDG-tidtabell för Nora-linjerna från juni 1978.

Det säregna för GDGs tidtabeller var ju uppräkningen av taxeområden nedanför tidtabellen - detta fanns redan 1956 som framgår av annat inlägg!

Helge Alared

Trevliga bilder från Nora!

/Helge

Stefan P

Hej

Det var tider det, tog Länstrafiken över hela Örebro Län eller var det bit för bit?

mvh Stefan P