Huvudmeny

Nya MAN till skåningar

Startat av Cyklisten, 20 maj 2009, 18:04:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Okej men vilken finns var?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

vet ej  ::)
De jag vet att dom kör på linje146an scania omniline och volvo bussen leden gjorde ellerfall i April sist jag var där.

Möllers

Har en fråga har tänkt åka till Malmö idag fota nya MAN bussarna då undra jag om dom kör på helger  ???

Cyklisten

Alla tre vagnar kan utan problem ses i rusningstid mest på linje 100, men även de två andra (146 och 150). Jag TROR att OmniLine är stationerade i Malmö medan 6105 i Trelleborg, i alla fall enligt det jag brukar se från tåget.

Walter

Citat från: 737 skrivet 20 maj 2009, 22:43:08 PM
Paketet måste ha varit större än 40 vagnar från början. Paketet är både trafiken som körs från Malmö (linjerna 100 och 150) samt i Trelleborg (linjerna i Malmö + 146, 152, 181, 182, 183 184, 379). Linje 183 har numera blivit linje 190.

Jag reagerar också mot inledningen på ditt mail. De fd danska bussarna är väl inte omlackade till Skånegult utan har bibehållit sin MOVIA-gula färg även om hörnorna är avstrajpade? För övrigt så får väl Arriva lov att köra med de bussar de gör. Det måste väl ha kommit till en överenskommelse med Skånetrafiken?

Klart man får köra dom danskreggade för Skånetrafiken, jag menade inget annat, vikariebussar är en vanlig företeelse i Skåne numera i väntan på nyleveranser. Vad gäller paketets storlek så köptes väl Omni 6221-626? från början. Sedan ungefär 10 nya omni och sedan dessa nya MAN. Och som Jeppe säger nedan har man ju importerat och lackat om tre vagnar för att täcka upp i högtrafik.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Svenn Erik Nielsen

Hej alla
Är der nogon som har fået inventarnr. på dessa?

CDS152
DEH973
EBH493
EFA656
UNO157
WLD052
XJM067
XYP839
XYP849

Svenn Erik

Walter

Igår var dom jag såg(3-4)av dessa fortfarande omärkta
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jacob

Har aldrig förstått varför framdörrarna öppnas utåt ???

//Jajje
Särskrivning är en dödssynd!

737

Alla nio är levererade nu, men ingen har inventarienummer synligt utifrån.

Tillägg: Ännu har jag inte sett dem rulla på helgerna.

Peter L

Citat från: Jajje skrivet 12 juni 2009, 19:25:29 PM
Har aldrig förstått varför framdörrarna öppnas utåt ???

//Jajje

För att rullatorer ska kunna komma igenom framdörrarna antar jag, någon form av handikappanpassning är det garanterat.

Fredrik Thurfjell

Är väl ett resultat av Skånetrafikens inställning "alla ska gå på fram" och då måste man ju ha dubbla framdörrar om även barnvagnar, rullatorer etc ska komma på där istället. Intressant är ju dock att man oftast enbart använder ena dörren iaf, i början när MANboggierna var nya hos Swebus satt det även dekal på andra dörren att den inte öppnades... :S

Simon Bertilsson

Citat från: Fredrik Thurfjell skrivet 16 juni 2009, 21:41:46 PM
Är väl ett resultat av Skånetrafikens inställning "alla ska gå på fram" och då måste man ju ha dubbla framdörrar om även barnvagnar, rullatorer etc ska komma på där istället. Intressant är ju dock att man oftast enbart använder ena dörren iaf, i början när MANboggierna var nya hos Swebus satt det även dekal på andra dörren att den inte öppnades... :S

Precis... En sådan här dörr är smalare än en vanlig enkelbladig, och trots detta öppnar många busschaufförer bara en. Detta gör att det är väldigt trångt att gå in, speciellt om man bär ett par kassar med sig.