Huvudmeny

Mörkrädd bilist!

Startat av Ersa, 20 maj 2009, 10:28:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Hoppas han har bra kol i generatorn! ;D


Kinslayer

Skulle jag sätta så många extraljus på min VW Polo så skulle den nog dö om man slog på alltihop samtidigt.....nog för att det är gött med bra ljus men detta känns lite överdrivet tycker jag iaf

Ersa

Hur ha takbox när man är mörkrädd?
Jo, man kompromissar!


Leif D

Dylikt borde vara förbjudet kan man tycka, lockar ju bara till för höga hastigheter.
Bättre se rimligt bra och hålla ner farten istället. Dessutom kan man ju undra hur generatorn gillar det där......   Låt mej gissa att killen (för de är de nog) dessutom kopplar på allt med en o samma strömställare, som säkert inte är gjord för att bryta den där lasten.

För egen del kör jag ju 200km/h med tre små orginalstrålkastare, det räcker gott. Fast iofs så behöver jag ju aldrig väja heller.

Tre små orginalstråkastare, tåg 226 2007-01-24. Foto Leif D.
;-)

Stefan Lindberg

Lockar till höga hastigheter var det dummaste jag hört på länge.
Jag har kompisar med duktigt snabba bilar med toppfarter över 300 och ingen av dom har extraljus.
En gammal sur Volvo 240 går väl inte speciellt mycket fortare om den är fullsketen med extraljus.

Blue

Citat från: Leif D skrivet 20 maj 2009, 21:15:58 PM
Dylikt borde vara förbjudet kan man tycka, lockar ju bara till för höga hastigheter.
Bättre se rimligt bra och hålla ner farten istället. Dessutom kan man ju undra hur generatorn gillar det där......   Låt mej gissa att killen (för de är de nog) dessutom kopplar på allt med en o samma strömställare, som säkert inte är gjord för att bryta den där lasten.

För egen del kör jag ju 200km/h med tre små orginalstrålkastare, det räcker gott. Fast iofs så behöver jag ju aldrig väja heller.

Tre små orginalstråkastare, tåg 226 2007-01-24. Foto Leif D.

Har man bemödat sig med att montera och koppla in tio extraljus så gissar jag att man är intresserad av bilar och att köra dom. Då tror jag också att man har använt relä och tillräckligt grova kablar annars är det ju meningslöst.

Att många extraljus lockar till högre fart kan vi ju vara överens om, kolla bara på fjärrbilar med massor av extraljus, kör för fort hela tiden...  ::)
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Simon Bertilsson

Snarare går de väl långsammare? Tänk bara vilken motoreffekt de där lamporna tar. Lär vara en knapp kilowatt...  ::)

Bergenga

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 20 maj 2009, 21:23:56 PM
Lockar till höga hastigheter var det dummaste jag hört på länge.
Jag har kompisar med duktigt snabba bilar med toppfarter över 300 och ingen av dom har extraljus.
En gammal sur Volvo 240 går väl inte speciellt mycket fortare om den är fullsketen med extraljus.

Det lokker ikke direkte til høyere hastigheter nei, men når man kan se lengre vil man normalt kjøre fortere uten at man er klar over det selv. Ser man derimot dårligere vil man kjøre saktere. Problemet er da at om man ser langt på grunn av godt lys så gjør likevel ikke det at bilen får bedre styring, og bilens bremser blir heller ikke noe bedre. Derfor er man i mange tilfeller en sikrere bilist uten ekstralys.

Jeg har aldri kjørt buss selv, men jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor busser i Nord-Sverige trenger fire ekstralys. Når jeg kjører bil opplever jeg aldri at jeg ser for lite, annet enn når det er helt mørkt og regnet virkelig høljer ned, eller når det er tett tåke, og da er det vel ikke så mye bedre med ekstralys heller. At man vil ha bedre lys fordi tunge kjøretøy har lengre bremselengde kan jeg jo forstå, men at man trenger så mye ekstra lys virker å være mer enn nødvendig.
Mvh.
Øyvind Berg

bm1113

Ja  det var då ordentligt många :D på 245an 2 eller 3 tycker jag duger på en vanlig Personbil  ;) och en rolig sak på tal om prestanda med strömen tänk vad de på taket ska ta vind om han tänkt köra fort ;)

desutom på tal om extra lyse jag har varit med om bilar som man tom funderat att setta plogfästes lyse på för att orginallyset lyser nästan sämre en på Cycklar 

en sak som jag funderar på om jag skulle ha Lastbil med mycket extraljus är att ha Xenon på taket och vanliga Halogenare i grillen och sen ha separatknapar till de båda så man kan släcka taket först sen grillen och gå ned till halvljus

Jobergg

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 maj 2009, 22:58:34 PM
Snarare går de väl långsammare? Tänk bara vilken motoreffekt de där lamporna tar. Lär vara en knapp kilowatt...  ::)

Vem bryr sig, det är bara att trampa ner gaspedalen lite extra, det är värt vartenda öre.
Själv har jag 862 watt framåt på min bil och det är skönt med rejält ljus så man hinner upptäcka eventuellt vilt och sen är det mindre tröttsamt att köra i mörker med bra ljus då man inte behöver anstränga ögonen till max hela tiden.

Leif D

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 20 maj 2009, 21:23:56 PM
Lockar till höga hastigheter var det dummaste jag hört på länge.
Jag har kompisar med duktigt snabba bilar med toppfarter över 300 och ingen av dom har extraljus.
En gammal sur Volvo 240 går väl inte speciellt mycket fortare om den är fullsketen med extraljus.

Visst, men det du nämner spelar ju inte ens i samma division.
Ärligt talat tror inte jag din kompis med snabba bilar kör 300 på allmän väg. Däremot tror jag mycket väl att jeppen med Volvo 245:an kan köra 140 med den på nån vanlig gamal grusväg, med älgar runt hörnet.


Citat från: Øyvind Berg skrivet 20 maj 2009, 23:02:26 PM
Det lokker ikke direkte til høyere hastigheter nei, men når man kan se lengre vil man normalt kjøre fortere uten at man er klar over det selv. Ser man derimot dårligere vil man kjøre saktere. Problemet er da at om man ser langt på grunn av godt lys så gjør likevel ikke det at bilen får bedre styring, og bilens bremser blir heller ikke noe bedre. Derfor er man i mange tilfeller en sikrere bilist uten ekstralys.

Jeg har aldri kjørt buss selv, men jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor busser i Nord-Sverige trenger fire ekstralys. Når jeg kjører bil opplever jeg aldri at jeg ser for lite, annet enn når det er helt mørkt og regnet virkelig høljer ned, eller når det er tett tåke, og da er det vel ikke så mye bedre med ekstralys heller. At man vil ha bedre lys fordi tunge kjøretøy har lengre bremselengde kan jeg jo forstå, men at man trenger så mye ekstra lys virker å være mer enn nødvendig.

Kul att någon fattar vad man menar i allafall, fast de var vist någon som gjorde tror jag.
Ang. extraljus på bussar, så är det ju ganska vanligt även på bussar i Storstockholm, visserligen bara två extraljus oftast, men har väldigt svårt att inse att något behov finns. Med tanke på hur ofta man ser skador på bussar där, så skulle det nog vara bra att försöka sänka tempot en del, istället för att slänga på mer ljus så att förarna lockas köra mer på marginalerna.

Citat från: Blue skrivet 20 maj 2009, 22:13:37 PM
Har man bemödat sig med att montera och koppla in tio extraljus så gissar jag att man är intresserad av bilar och att köra dom. Då tror jag också att man har använt relä och tillräckligt grova kablar annars är det ju meningslöst.

Att många extraljus lockar till högre fart kan vi ju vara överens om, kolla bara på fjärrbilar med massor av extraljus, kör för fort hela tiden...  ::)

Jo man kan ju hoppas jeppen har förstånd att koppla på ett säkert sätt, men låt mej ändå tvivla lite.
;-)

Simon Bertilsson

Citat från: bm1113 skrivet 20 maj 2009, 23:12:20 PM
en sak som jag funderar på om jag skulle ha Lastbil med mycket extraljus är att ha Xenon på taket och vanliga Halogenare i grillen och sen ha separatknapar till de båda så man kan släcka taket först sen grillen och gå ned till halvljus

Jag har två extraljusen på taket och två inbyggda extraljusen under dimljusena, och de går utmärkt att aktivera separat. Det där är nog rätt vanligt...

Leif D

Citat från: Jobergg skrivet 20 maj 2009, 23:20:14 PM
Vem bryr sig, det är bara att trampa ner gaspedalen lite extra, det är värt vartenda öre.
Själv har jag 862 watt framåt på min bil och det är skönt med rejält ljus så man hinner upptäcka eventuellt vilt och sen är det mindre tröttsamt att köra i mörker med bra ljus då man inte behöver anstränga ögonen till max hela tiden.

Man får väl hoppas då att du ser nått i allafall, troligen skulle du se lika bra i 150W. Håller man sej sedan till gällande hastighetsregler så hinner man ju väja, om man kan det. Tyvärr är det ju inte så ofta man märker att någon kör efter gällande hastighetsregler på våra vägar, ingen nämn ingen glömd.
Om du har problem med ögonen vid mörkerkörning kanske du inte är lämplig att köra natt, det är ju i så fall värt att kontrollera.
Självklart förutsätter jag ju att du följer gällande regler för kör och vilotider, då ju sådant kraftigt påverkar hur man mår i ögonen.
;-)

Peter C


Detta var den dummaste diskution jag läst på länge.

Kanske är de säljare norr om polcirkeln hela vintern?
Kanske kör de tidningar på nätterna?
Kanske vill de "hotta" upp bilen och blinka på kompisarna?

Var och en använder sig väl av sina x-ljus på sitt vis.

Jobergg

Citat från: Leif D skrivet 20 maj 2009, 23:30:11 PM
Man får väl hoppas då att du ser nått i allafall, troligen skulle du se lika bra i 150W. Håller man sej sedan till gällande hastighetsregler så hinner man ju väja, om man kan det. Tyvärr är det ju inte så ofta man märker att någon kör efter gällande hastighetsregler på våra vägar, ingen nämn ingen glömd.
Om du har problem med ögonen vid mörkerkörning kanske du inte är lämplig att köra natt, det är ju i så fall värt att kontrollera.
Självklart förutsätter jag ju att du följer gällande regler för kör och vilotider, då ju sådant kraftigt påverkar hur man mår i ögonen.


1,0 - 0,9 och perfekt mörkerseende.
Jag vet inte var du kör men kör man på dom vägarna där jag är finns hur mycket vildsvin, råddjur, hjort och älg som helst man får sitta och passa på och tack vare att man ser en bit framåt och åt sidorna hinner man sakta ner om det står nåt vilt nära vägen och slipper göra en panikbroms 30 meter innan i bästa fall.
Är det 90 väg vill jag gärna hålla det utan problem vilket går utmärkt med lite extraljus, med original ljus är man kanske tvungen att gå ner i fart för man inte är säker på vad som dyker upp längre fram längs vägen pga sämre ljus.