Serva en B58 -70, vilka oljor?

Startat av Per Eriksson, 19 maj 2009, 16:45:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Per Eriksson

Ska serva en gammal kämpe och vi undrar lite vad det ska vara för olja i lådan och bakaxeln?

Volvo B58  1970 med wilson halvautomat rör det sig om.

Nupski

Är det tvåstegad bakaxel av märke Eaton skall det hällas i hypoidolja, i den vanliga vet jag inte för jag har inte specen hemma men lukta på sörjan i bakaxeln och luktar det död och förbannelse är det hypoid olja. Annars om du inte får svar så åker jag ner till verkstan och kikar i specarna för B58 imorgon.

Nupski

Växellådan  GB 346 eller 356, Wilson halvautomat, växelådsolja API GL-1 viskositet 80W eller 80/90W alternativt om det slirar häll i motorolja SAE 20W/20 antar att det är en nyare låda och inte RV46. Den vill ha ca 9liter olja. Hydralkopplingen skall det vara ATF smörja 16,5liter i varianten utan centrifugalvikter och den med vikter 13liter. Glöm inte att dränera manövercylindrarna vid oljebyte.

Bakaxel skall det vara samma smörja i både Volvos och Eatons bakaxlar hypoidolja API-GL 5 SAE 90 på vintern och SAE 140 på sommaren 9,5liter eller upp till påfyllningshålet. Glöm inte kolla avluftningen innan oljebyte.