Udda Capitol

Startat av Lasse i Bdn, 17 maj 2009, 09:09:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lasse i Bdn

Under min uppväckt på 50-och 60-talen följde jag med mina föräldrar till Stockholm då och då.
Vi gick alltid på NK efter Hamngatan, jag gick alltid ut på gatan för att titta på bussar samt även spårvagnar dessa gick inte efter Hamngatan utan vid Norrmalmstorg. På den tiden fans Bunkebergspuckeln och jag minns hur bussarna växlade ner främst höghusen innan de tog sats uppför den branta backen. Efter nogra år så kom Capitolerna in på linjerna efter Hamngatan alla hade bara linje nummer i destinationsskylten, men en dag dök det upp en Capitol med nummerskylt och "platsen dit bussen skulle gå" samma som på MACK-bussarna som visats här i buss-snack.
Denna buss var lika målad röd och vit som dom andra Capitolerna, vad var detta för buss?
Kom nu inte och säg att det alldrig har funits nogon sådan buss fär jag ger mig inte.

Hälsningar Lasse

Mr G

Det måste vara Hamngatsbacken som du menar tror jag. Om du stått nära NK och tittat alltså. För det kan väl inte vara Mamtorgsgatan upp mot Brunkebergstorg?  Vilket år kan det här röra sig om tror du? Själv känner jag inte till att SS skulle ha haft någon Capitolliknandebuss med destinationsrulle. Kanske experterna här vet något som inte jag vet förstås.
吉先生

Björn Forslund

Kanske en Gävle-Capitol C70/3 ute på demo/provtur?

Mr G

Se där. Det kallas för experttips!
吉先生

Björn Forslund

Annars kan jag tänka mig provvagnen H17B, som liknade en Capitol lite, om än med Volvomaskineri.

Peter Öden

Hej !

Beträffande Gävlecapitolerna 81 och 82 så levererades dessa vagnar första
veckan i december 1956 så den "mystiska" Capitolen som Lasse i Bdn sett
kan ju vara en av dessa så då torde väl observationen av bussen skett kanske
i slutet av november 1956 eller någon dag in i december ??

Mvh Peter Ö

Lasse i Bdn

Vi åkte varje år söder ut under sommarloven för att hälsa på släkten som bor söderut. Så när jag såg denna buss så n¨måste det var i juni-augusti. Men jag är övertygad (nästan) att den var målad i SS-färger med näbben i fronten. Jag tror att den hade linjemummer 56? men ingen destilation.
Hade Gävles Capitoler samma färger somm SS? Den midre MACK var väl alldrig målad i ss-färger?
Visa gärna Färg bilder på bägge MACKarna.Var inte den större grön?

Hälsningar
Lasse

Björn Forslund

Hej

Den större Macken var grön o silver, men demonterades på ett tidigt stadium, på det tidiga 50-talet. Den andra Macken var SJ-gul innan den blev Uddevallablå. Den har inte varit SS-röd.
Jag tror mera att det är provbussen H17B du sett. Gävles Capitoler var visserligen röda med vit överdel, men hade nog en blå dekor runt midjan.