Ny Open Top-buss i trafik

Startat av Bussmicke, 16 maj 2009, 21:52:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Jag chansar att den kommer heta 1043 vilket är nästa nummer i serien, skulle det vara fel ändrar jag.
Återstår också att se vilket svenskt registreringsnummer den kommer få.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Rådeström

Nej, den kommer troligen att heta 43, o inte 1043, lixom dom andra heter 40-42.
10xx är bara i tanksystemen och inget invnr.
Visst - jag vet att vissa av bussarna har 10xx utsatt - men det skall vara 11 på 1011 som exempel.

De nya OpenTop-bussarna har regnr BRO282, BRO300, BRT366 och CDW063.
Vilken du har på bilden beror helt på vilket chassinr den har  :)

Niclas Rosenius

Vad trevligt.

4 nya flaggor att jaga, precis lagom nu när Oskar lyckats fått den tredje på bild i torsdags  ;)

//Niclas

Bussmicke

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 maj 2009, 00:33:02 AM
Nej, den kommer troligen att heta 43, o inte 1043, lixom dom andra heter 40-42.
10xx är bara i tanksystemen och inget invnr.
Visst - jag vet att vissa av bussarna har 10xx utsatt - men det skall vara 11 på 1011 som exempel.

Har man inte valt använda 10xx för att unvika krock med Göteborgsnumren?
Eller har man inte bestämt sig för hur man skall ha det? ;)
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

psy

Jag har inte hängt med så noga sista tiden, men är "open roof"-bussar tillåtna att registrera i sverige nu? Förr vet jag att man körde med danskreggade sådana i sverige eftersom sverige inte tillät att sådana bussar registrerades här. Men jag kan ha fått allt om bakfoten.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Nilsson skrivet 17 maj 2009, 03:59:13 AM
Jag har inte hängt med så noga sista tiden, men är "open roof"-bussar tillåtna att registrera i sverige nu? Förr vet jag att man körde med danskreggade sådana i sverige eftersom sverige inte tillät att sådana bussar registrerades här. Men jag kan ha fått allt om bakfoten.

De här bussarna har enligt Rex Knorr, som står för importen, anpassats så att de uppfyller svenska krav. Har något med taklinjens utformning att göra. Som synes på bilden är den kraftigt förstärkt ovanför fönstren.

Johan Hansson

Citat från: Bussmicke skrivet 16 maj 2009, 21:52:56 PM
Jag chansar att den kommer heta 1043 vilket är nästa nummer i serien, skulle det vara fel ändrar jag.
Återstår också att se vilket svenskt registreringsnummer den kommer få.

Har de andra bussarna också destinationskylt?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

psy

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 maj 2009, 09:09:01 AM
De här bussarna har enligt Rex Knorr, som står för importen, anpassats så att de uppfyller svenska krav. Har något med taklinjens utformning att göra. Som synes på bilden är den kraftigt förstärkt ovanför fönstren.

Det ser jag nu, det stämmer helt säkert! Absolut säkrare om bussen välter eller slår runt. Det gäller dock att alla sitter fastspännda. Dom danska motsvaigheterna som jag yrade om hade väl knappt ens fönster runt om övre däck.

virtual1

Går det någonstans på bussarna att se inventarienumrena? - om inte är det väl ganska poänglöst att ha inventarienummer, isf borde regnr:na duga utmärkt, eller? - Jag har ju alltid trott att inventarienumrerna placeras synliga på bussarna för att övrigt folk ska lätt kunna identifiera bussen vid möte t.e.x - men jag kanske har fel??!

Jacob

Citat från: Johan Hansson skrivet 17 maj 2009, 09:20:03 AM
Har de andra bussarna också destinationskylt?

Nej, det har de inte. ;)

//Jajje
Särskrivning är en dödssynd!

Ulf Rådeström

Citat från: Bussmicke skrivet 17 maj 2009, 02:24:55 AM
Har man inte valt använda 10xx för att unvika krock med Göteborgsnumren?
Eller har man inte bestämt sig för hur man skall ha det? ;)

Jovisst har man bestämt sig för hur man ska ha det.
Men Micke - har du inte upptäckt ännu att OpenTop och Interbus och Ekmanbuss drivs som olika företag helt skiljda från varann verksamhetsmässigt?
Då är det omöjligt att invnr krockar med varandra  :)

Alltså...invnr är ju till för i första hand placera bussen i olika ekonomi- eller tanksystem. Men klart även för att bussföraren ska känna igen bussen om det står 15 lågentrésäffle på planen bredvid varann - och såklart för att vi bussmuppar ska kunna hålla reda på bussarna  ;D

Att 10xx sattes ut i början var nog mest av bara farten tror jag, eftersom bara ett par bussar fick det. Dessutom sätts dom inte alls ut på Ekmanbussarna i nya färgsättningen har jag sett  :)

//Uffe

Ulf Rådeström

Citat från: Jajje skrivet 18 maj 2009, 00:02:22 AM
Nej, det har de inte. ;)

//Jajje

Då får du nog kolla en gång till på dom gamla - för alla nya Ayats-bussarna har destinationsskylt.
Anledningen till att den nya var igång är att när alla fyra Scania-bussarna är levererade börjar man köra två olika slingor i stan - och då kan det vara bra att ha destinationsskylt så man ser vilken buss som går vilken slinga :-)

Jacob

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 maj 2009, 11:52:02 AM
Då får du nog kolla en gång till på dom gamla - för alla nya Ayats-bussarna har destinationsskylt.
Anledningen till att den nya var igång är att när alla fyra Scania-bussarna är levererade börjar man köra två olika slingor i stan - och då kan det vara bra att ha destinationsskylt så man ser vilken buss som går vilken slinga :-)

Aha! Har inte sett att de andra har destinationsskylt. Men som du säger har de väl aldrig vait på :) tack för rättning!! ;)

//Jajje
Särskrivning är en dödssynd!

Bussmicke

Idag uppbenbarade sig bussen med svenska skyltar och föraren sa den hette 43.

//Bussmicke.