En svart sak på väg mot stoppbocken

Startat av Bussmicke, 16 maj 2009, 11:29:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Richard

Ja vad ska man säga SJ SJ Gamle vän svart har du nu blivit.
Nej allvarligt talat svart är kanske inte rätt färg men o andra sidan SJ: öresundståg tycker jag har en snygg lackering.

ch

Svart färg hade man till "Rocktåget" eller liknande, men nu ska man tydligen ha alla tåg svartmålade har jag hört uppgifter om.

Jacob

De lila tågen är också rätt så snygga :)

//Jajje
Särskrivning är en dödssynd!

Kristian

Nej men, huvudorten! Vad trevligt. :) Fan att man inte var vid Älgviken, jag är nyfiken på hur de dubbla tyfonerna låter...

Nico


Svart är visserligen en snygg kulör på lack, men sällan på alltför stora fordon. Sedan är svart lack något som ofta kräver ganska så mycket mera handpåläggning och med tanke på hur många av de ljusare blålackade loken (inte BlueX) ser ut i dagens läge så bävar jag en aning för hur det kommer att se ut om ett par år. Själv föredrar jag faktiskt den grå provlacken som något lok fick. Även om grått i sig kanske inte är det roligaste så ser det fräschare ut under en längre tid. Sen saknar jag även den gamla dekorranden (kunde ju nu ha varit i en annan färg än vitt) som tyvärr togs bort helt med de nya färgscheman som kom. Den gav onekligen Rc:s fronter en egen touch och personlighet istället för dagens mera glosögda uppsyn som som känns lite trist istället...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Nico skrivet 17 maj 2009, 11:12:15 AM
Svart är visserligen en snygg kulör på lack, men sällan på alltför stora fordon. Sedan är svart lack något som ofta kräver ganska så mycket mera handpåläggning och med tanke på hur många av de ljusare blålackade loken (inte BlueX) ser ut i dagens läge så bävar jag en aning för hur det kommer att se ut om ett par år. Själv föredrar jag faktiskt den grå provlacken som något lok fick. Även om grått i sig kanske inte är det roligaste så ser det fräschare ut under en längre tid. Sen saknar jag även den gamla dekorranden (kunde ju nu ha varit i en annan färg än vitt) som tyvärr togs bort helt med de nya färgscheman som kom. Den gav onekligen Rc:s fronter en egen touch och personlighet istället för dagens mera glosögda uppsyn som som känns lite trist istället...
****
Håller med dig. Den dekorrand du nämner, är det s.k. pannbandet. Det behövs, för att "ta ner" höjden något, särskillt på AFM7.
Det märkliga är, att inte SJ lackerar om efter behov. Samtliga BlueX-lok var fräscha i lacken, men lackas ändå om, trots att det finns (ljus-) blåa lok som ser hemska ut, och skulle behöva lackeras om.
En annan sak som förvånar, är att det gula förstaklassbandet är slopat på vagnarna, liksom det gröna andraklassbandet. Det är internationellt, och inarbetat bland resenärerna, sedan flera decennier. Men men, trendnissarna ska väl också ha något att göra. Och som alla vet, så är det ju "gratis" att lacka om i tid och otid  ::)

HJP

Walter

Citat från: HJP skrivet 17 maj 2009, 14:40:04 PM
****
Håller med dig. Den dekorrand du nämner, är det s.k. pannbandet. Det behövs, för att "ta ner" höjden något, särskillt på AFM7.
Det märkliga är, att inte SJ lackerar om efter behov. Samtliga BlueX-lok var fräscha i lacken, men lackas ändå om, trots att det finns (ljus-) blåa lok som ser hemska ut, och skulle behöva lackeras om.
En annan sak som förvånar, är att det gula förstaklassbandet är slopat på vagnarna, liksom det gröna andraklassbandet. Det är internationellt, och inarbetat bland resenärerna, sedan flera decennier. Men men, trendnissarna ska väl också ha något att göra. Och som alla vet, så är det ju "gratis" att lacka om i tid och otid  ::)

HJP

En svart A-vagn är nu provmålad med gul rand.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Richard skrivet 16 maj 2009, 13:16:01 PM
Ja vad ska man säga SJ SJ Gamle vän svart har du nu blivit.
Nej allvarligt talat svart är kanske inte rätt färg men o andra sidan SJ: öresundståg tycker jag har en snygg lackering.

Som för övrigt nu ska målas svarta med förklaringen att dom lätt förväxlas med Skånetrafikens fordon.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico


Citat från: Walter skrivet 17 maj 2009, 16:21:50 PM
Som för övrigt nu ska målas svarta med förklaringen att dom lätt förväxlas med Skånetrafikens fordon.

Jo, det gäller ju för operatören att ha en ursäkt på hand. Som det väl påpekats på annan plats så skulle det nog bli billigare att bjuda de eventuellt felpåstigna resenärerna på biljetten än att måla om hela rasket. Personligen är jag även negativ till att måla ett fåtal fordon för något visst (jämför med SL:s blåa bussar) då man låser en mängd fordon till ett påstått specifikt ändamål och på så vis minskar den allmänna flexibiliteten i utsättningen. Känns onekligen som att slänga pengarna i sjön.


Citat från: HJP skrivet 17 maj 2009, 14:40:04 PMDen dekorrand du nämner, är det s.k. pannbandet. Det behövs, för att "ta ner" höjden något, särskillt på AFM7.

Bra att du nämnde den, för just den dekorranden glömde jag faktiskt, skam till sägandes, helt bort. Den dekorranden jag avsåg var egentligen de två, en på varje sida, breda vita ränderna med liten svart bård som på den orange tiden gick längs med Rc-lokens sidor och slutade med varsin nedåtställd spets i fronterna. De fungerade liksom en accent som framhävde först vinghjulet och sedan frimärket samtidigt som de gav loken ett lite mer kraftfullt intryck. I dagens läge så blir det bara bart och strålkastarna ser som sagt nästan lite udda ut när sitter helt ensamma.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 18 maj 2009, 07:48:32 AM
Jo, det gäller ju för operatören att ha en ursäkt på hand. Som det väl påpekats på annan plats så skulle det nog bli billigare att bjuda de eventuellt felpåstigna resenärerna på biljetten än att måla om hela rasket. Personligen är jag även negativ till att måla ett fåtal fordon för något visst (jämför med SL:s blåa bussar) då man låser en mängd fordon till ett påstått specifikt ändamål och på så vis minskar den allmänna flexibiliteten i utsättningen. Känns onekligen som att slänga pengarna i sjön.

Problemet med resenärer som stiger på fel tåg - alltså SJ i stället för DSBFirst och vice versa - är större än att man kan bjuda de som eventuellt stigit på fel tåg. Det skulle också snabbt sprida sig att det går bra att åka med vilket tåg som helst. Det bästa vore naturligtvis någon form av gemensam taxa med ömsesidig biljettgiltighet.
I det här fallet spelar det ingen roll om man målar om de fem tågsätt det rör sig om eftersom de ändå bara används i SJ:s egentrafik på Västkustbanan och redan är separerade från övriga tågsätt som används av Öresundståget (DSBFirst). Att SJ vill måla dem i sin egen färg har heller inte bara med biljettproblemen att göra utan SJ:s allmänna profilering. Omlackeringen planeras att göras när tågsätten ändå tas in för storrevision och kostar knappast något extra. Problem kan möjligen uppstå om SJ vill sälja de här tågsätten till de länsbolag som svarar för Öresundståget.

Jonas Strömblad

Citat från: HJP skrivet 17 maj 2009, 14:40:04 PM
****
Det märkliga är, att inte SJ lackerar om efter behov. Samtliga BlueX-lok var fräscha i lacken, men lackas ändå om, trots att det finns (ljus-) blåa lok som ser hemska ut, och skulle behöva lackeras om.
HJP

De BlueX som blivit omlackade har alla varit inne på R4 (revision) och då ingår omlackering. 4 BlueX finns kvar (1340, 1405, 1407 och 1409), och så de två grå (1404 och 1412).
/J

HJP

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 20 maj 2009, 13:55:02 PM
De BlueX som blivit omlackade har alla varit inne på R4 (revision) och då ingår omlackering. 4 BlueX finns kvar (1340, 1405, 1407 och 1409), och så de två grå (1404 och 1412).
/J
****
Jovisst, och byter man kulör, så är det ett sorts "behov".  Personligen tycker jag nog ändå, att det tekniska behovet skulle prioriteras. Ett slitet "ljus"-blått lok, ger ett betydligt sämre intryck än ett fräscht mörkblått.
Det som förvånat mig i många år, är att hur ont om pengar ett företag än har, så tycks ofta "kosmetikakontot" ha överskott på pengar.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 21 maj 2009, 09:22:13 AM
****
Jovisst, och byter man kulör, så är det ett sorts "behov".  Personligen tycker jag nog ändå, att det tekniska behovet skulle prioriteras. Ett slitet "ljus"-blått lok, ger ett betydligt sämre intryck än ett fräscht mörkblått.
Det som förvånat mig i många år, är att hur ont om pengar ett företag än har, så tycks ofta "kosmetikakontot" ha överskott på pengar.

HJP

Men nu är det ju så att i R4-revision ingår omlackering. Och då kostar det inte mer att ta fram en svart färgburk än en blå.
Kan ju tyckas vara lite konstigt att ett lok som målades om för 5-6 år sedan målas om redan nu medan det finns lok som inte målats på 12 år eller mer. Men ett R4-reviderat fordon skall ju kunna rulla i 12 år eller mer och det är ju då lämpligt att inte bara maskineri genomgås ordentligt utan även exteriören. Om inte annat är det säkert det som blir billigast i längden.

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2009, 09:50:36 AM
Men nu är det ju så att i R4-revision ingår omlackering. Och då kostar det inte mer att ta fram en svart färgburk än en blå.
Kan ju tyckas vara lite konstigt att ett lok som målades om för 5-6 år sedan målas om redan nu medan det finns lok som inte målats på 12 år eller mer. Men ett R4-reviderat fordon skall ju kunna rulla i 12 år eller mer och det är ju då lämpligt att inte bara maskineri genomgås ordentligt utan även exteriören. Om inte annat är det säkert det som blir billigast i längden.
****
Att ommålning ingår i R4, förstår jag. Jag tyckte att man borde omprioritera. Men det är möjligt att, så som du uttrycker det, detta är det billigaste alternativet.....



Här en bild på AFM7 5544 i Karlberg igår, 20 maj 2009. Den ser någorlunda hyfsad ut i färgen och är inte på väg in i någon stoppbock  ;)
Det blev ett "snabbskott" genom vindrutan på X10.

HJP