Förändringar i Ale

Startat av ch, 16 maj 2009, 00:37:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ch

Sneglade lite på tidtabellerna, och ser följande förändringar från och med att Swebus tar över all trafik i början av juni.

Linje / nuvarande sträckning / så här blir det
401 / Kungälv-Bohus / försvinner helt
402 / Älvängen-Eketrägatan / oförändrad, dock 30 minuters trafik hela dagen (förut 30 minuter i högtrafik och 60 minuters i lågtrafik), går senare på kvällarna än tidigare samt även på helgerna - dock inte hela sträckningen!
403 / (Skepplanda)-Älvängen-NE Terminalen / Nödinge-NE Terminalen via Svingeln
404 / Jennylund-NE Terminalen / oförändrad
405 / går ej nu (del av gamla 406 tror jag) / anropsstyrd (Rannebergsvägen-Nödinge)
406 / Nödinge-Kilanda / Nödinge-Kilanda-Älvängen
407 / Kollanda-Alafors-Älvängen / Kollanda-Fors-(Skepplanda)-Älvängen (innebär att sträckan mellan Kollanda och Fors trafikeras), delvis anropsstyrd
408 / Sandsjödal-Bönabo-Nödinge / oföändrad
420 / Prässebo-Nygård-Lödöse / försvinner (körs idag av Swebus)
424 / körs ej idag / Alvhem-Skepplanda-Älvängen (skoltur)
425 / körs ej idag / Nygård-Älvängen
434 / Getås-Hålanda-Skepplanda-(Älvängen-NE Terminalen) / läggs ner
435 / Skepplanda-Granvattnet / oförändrad förutom att all trafik är anropsstyrd
454 / Nygård-Älvängen-Nödinge-Kungälv / läggs ner (har varit skriverier om detta i lokalpressen)
Lila / Skepplanda-NE Terminalen-Lilla Varholmen / Getås-Hålanda-Skepplanda-NE Terminalen-Lilla Varholmen (med andra ord upp till Getås i ödemarken igen), blir nattrafik med senare tider än vad 403 har nu

Ej komplett guide, mer ett försök att analyser avad som sker. All trafik sträckan Bohus-Kungälv läggs ner (401, 454) så när som på 402 som går över Jordfallsbron.

Patrik Henriksson

Citat från: ch skrivet 16 maj 2009, 00:37:09 AM

Linje / nuvarande sträckning / så här blir det
401 / Kungälv-Bohus / försvinner helt


Nu blev jag så nyfiken att jag fick ta en titt i trafikdatabasen, och där finns det allt trafik på 401.

ch

Aha, jag jämförde nuvarande och kommande tidtabeller enbart på Västtrafiks hemsida.

Knallhatt

Citat435 / Skepplanda-Granvattnet / oförändrad förutom att all trafik är anropsstyrd

Linjen är anropsstyrd bara under sommaren

ch

Citat från: Knallhatt skrivet 16 maj 2009, 17:03:52 PM
Linjen är anropsstyrd bara under sommaren

Den är anropsstyrd även på andra tider, men inte alla avgångar.

Jonas Gustafsson

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 16 maj 2009, 02:37:18 AM
Nu blev jag så nyfiken att jag fick ta en titt i trafikdatabasen, och där finns det allt trafik på 401.

Jag ställer mig även frågande till att Prässebo blir helt utan busstrafik?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

ch

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 20 maj 2009, 14:06:22 PM
Jag ställer mig även frågande till att Prässebo blir helt utan busstrafik?
//Jonas G

Den lilla metropol med fin badsjö med tillhörande glasskiosk? ;-)

Jonas Gustafsson

I den nya tryckta tidtabellen som jag införskaffade idag finns 420 fortfarande med, med ungefär samma turtäthet som förut.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Knallhatt

Man kan notera att linje 401 förlängs i Kungälv och trafikerar nu Kungälvs lasarett med alla turer, dvs 30-min trafik.

ch

Och i lokalblaskan Alekurirern som kom ut idag finns det åtskilliga insändare om trafikomläggningen, inga direkt positiva ;-)