Huvudmeny

vem

Startat av trollet, 15 maj 2009, 20:23:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

trollet

är det som är i öRebro i dag fredag en 15 maj klockan 20,12 som skall in o fota bussar hos busslink?

Bussmicke

Inte jag även om det kan legat nära till hands att gissa på..
Jag jobbar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

trollet

hörde det då tl ropade till garaget om att det var en som stod vid grinden och ville fotoa bussar om han skulle få det eller ej

nu så fick de klagomål på att han fotograferade förare som ej vill vara med på bild han skall vara från sundsvall denna fotografen

han jobbar på busslink i sundsvall denna som fotograferar bussar så vem kan det vara

RoTe

Förarna får klaga bäst dom vill för dom har inget att säga till om så länge inte fotografen kör blixtar mot dom i mörkret eller på liknande sätt orsakar fara.
Kör man buss måste man förstå att man är en OFFENTLIG person!

jonas a

En anställd vid Busslink, Sundsvall fotograferar bussar vid Busslink, Örebro. Och förarna klagar??

Det kan vara deras chefs, chef som fotograferar ju!

Hmm om förarna inte klarar av att bli fotograferade av sitt eget företag/arbetsgivare så har det gått för långt. ::)

trollet

Citat från: RoTe skrivet 15 maj 2009, 22:16:09 PM
Förarna får klaga bäst dom vill för dom har inget att säga till om så länge inte fotografen kör blixtar mot dom i mörkret eller på liknande sätt orsakar fara.
Kör man buss måste man förstå att man är en OFFENTLIG person!

Detta var INNE på garage området där är det ej offentlig plats då de tär innaför grindarna. Var två chaufförer som klagat för tydligen var det fotografering då de var utanför bussarna. Folk har rätt att säga till att de ej vil lvara med på bild och en seriös fotograf respekterar det

OSkar000

Citat från: trollet skrivet 16 maj 2009, 08:16:01 AM
Detta var INNE på garage området där är det ej offentlig plats då de tär innaför grindarna. Var två chaufförer som klagat för tydligen var det fotografering då de var utanför bussarna. Folk har rätt att säga till att de ej vil lvara med på bild och en seriös fotograf respekterar det

Det kvittar om personen befinner sig på offentligt område eller ej. Man får fotografera hur mycket som helst såvida det inte är ett civilt eller militärt skyddsobjekt tills man har blivit upplyst om att fotoförbud råder. Bilderna man tar fram tills dess (och efteråt) får den/de som klagar inte göra något med, det krävs ett domstolsbeslut för att någon ska kunna kräva att bilderna raderas/förstörs.

Nu vet jag inte hur det ser ut i det här fallet eller hur det har gått till. Antingen har förarna som klagar betett sig ganska osmidigt... eller den som fotograferar. Går man runt och smyger och ser allmänt skum ut kan jag förstå om det blir bråk och krångel.

Ulf Rådeström

Jag vet hur det ser ut i fallet eftersom jag känner personen i fråga:

Personen som fotade fotade med fullt tillstånd inne på garaget efter att ha frågat, och fick dessutom hjälp.
Personen är inte anställd vid Busslink i Sundsvall - även om det inte spelat någon som helst roll i fallet.

Enligt lagen i Sverige får man fota allt och alla som inte är skyddsobjekt - faktiskt även mot deras vilja - dock utan att hålla fast eller hindra personen från att flytta på sig. Dessutom får man inte fota om det råder ett uttryckligt muntligt eller skyltat fotoförbud - annars är det fritt fram!

Denna diskussion har varit uppe många gånger tidigare och jag hänvisar till följande artikel på Wikipedia med direkt destination till "Trollet":
Dessutom hänvisar jag till ännu en artikel i ämnet som "Trollet" borde läsa igenom noga för att lära sig lite vad som gäller och inte - så ut o fota bussar med dig istället  :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotograferingsf%C3%B6rbud

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Muk

Citat från: trollet skrivet 16 maj 2009, 08:16:01 AM

Vad säger du trollet, ska vi skriva ett mail till innehavaren av sidan www.utryckning.se till att börja med och kräva att de slutar att ta bilder vid olycksplatser? Det borde vara mer integritetskränkande för de som blir fotograferade. Sedan kan vi börja tänka på din kusin som inte vill vara med på bild. Är du med på det?

trollet

Citat från: Muk skrivet 16 maj 2009, 09:28:10 AM
Vad säger du trollet, ska vi skriva ett mail till innehavaren av sidan www.utryckning.se till att börja med och kräva att de slutar att ta bilder vid olycksplatser? Det borde vara mer integritetskränkande för de som blir fotograferade. Sedan kan vi börja tänka på din kusin som inte vill vara med på bild. Är du med på det?

Vad har den sidan med detta att göra? Den sidan ha ri alla fall en ansvarig utgivare som har ahnsvar där. Den sidan är mycket läsarbilder på och de som säger de ej vill ha bilder där får dem borttagna det handlar om Respekt.  Den sidan är precis som vilken tidning som helst då det gälelr nyhetsmedia.

MEn kan inte folk repsektera att folk inte ivll vara med på bild för de är kåta på en buss att få den på bild då är det väldigt mycket kris.

Undrar sedan vad Utryckning.se har med sidan att göra och vad den har med denna diskussionen att göra.  Som sagt  kanske inte alla som vill synas på bild då  de jobbar men det är väl kanske okej att ni ej har en fredad plats. Som sagt var allt handlar om respekt i detta fallet var det en chaufför som inte körde en buss så då borde fotografen kunnat vänta med att fota bussen då det var INNE på en garage plan men som sagt verkar som om folk inte respekterar andra på denna sidan det märks på hot mialen om man skall hålla käft eller försvinna härifrån som man får av en del.

Staffan Sävenfjord

Vi lägger ned det här nu. Genom oförskämdheter kommer man ingenstans. Det spelar ingen roll  vem fotografen var så länge han inte ens medverkat i Bussnack.