Stockholms Spårvägar H15, H16, H17, H19

Startat av Stefan Isaksson, 14 maj 2009, 23:51:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Isaksson

Hej, jag har fått för mig att jag ska försöka få struktur på mina kunskaper om bussar vid Stockholms Spårvägar, men nu har jag kört fast.
Alltså tänkte jag be om hjälp, och undrar jag om någon på forumet vet något om följande:

1) Jag har hittat referenser till en busstyp H19D. Eftersom tillverkaren sägs vara Volvo, så är det uppenbarligen inte någon specialvariant av de vanliga H19. Vad var det för en fågel, och vilket inventarienummer hade den (för jag antar att det bara fanns en).

2) Fanns det andra underlittera till H19 och vad var i så fall dessa för bussar?

Så hade jag tänkt att försöka reda ut vad H17 var för något:

3) H17A tycks ha varit Mack-bussen, dvs prototypen för H19. Stämmer det och vilket inventarienummer hade denna?

4) H17B tycks ha varit en Volvo med växellåda från Ljungströms turbin. Någon som vet detaljer och inventarienummer?

5) H17D är den enda jag har vagnförteckningsblad på, vilket antyder att det var den som spårvägen behöll längst. Var det bara en vagn?

6) Fanns även H17, H17C och några ytterligare varianter av litterat?

Slutligen om H15 och H16 (och även underlittera A):

7) Jag skulle vilja få reda på fordonsnumren. Och ja, jag vet att svaret säkert är omfattande  :-\ eftersom numren inte nämns på spårvägens vagnförteckningsblad A (B-bladen, där svaret står, hade jag tyvärr inte råd att köpa på den tiden som det begav sig).

mvh
SI

Ingwar Åfeldt

Nedanstående uppgifter är hämtade ur SS Trafikhandböcker 1957-62.

1) H19D. Jag har aldrig hört talas om någon H19D och att det skulle vara en Volvo verkar minst sagt otroligt eftersom H19 är Scania Metropol.

2) Jag känner inte till några underlittera till H19. Kan inte hitta någon sådan i mina gamla SS-böcker.

3) Har ingen info på H17A.

4) H17B syns på skissen nedan. Den hade en 6-cylindrig bakmotor med automatisk, hydraulisk växellåda av typ SRM. Fanns i ett exemplar.

5) H17D fanns också bara i ett exemplar. Den hade mittmotor med helautomatisk växellåda. Byggd 1954. Uppenbarligen en prototyp till H20.

6) Ingen info.

7) Har inte numren. Skillnaden mellan H15 och H15A respektive H16 och H16A är växellådan. A-vagnarna hade Wilson växellåda istället för Lysholm-Smith.




M v h
Ingwar

Peter Rost


Stefan Isaksson

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 15 maj 2009, 01:11:11 AM
1) H19D. Jag har aldrig hört talas om någon H19D och att det skulle vara en Volvo verkar minst sagt otroligt eftersom H19 är Scania Metropol.

Jag håller med, det var därför jag skrev tydligt att det var frågan om en Volvo. Referensen ifråga är spårvägsmuséets faktadatabas (använd t ex H19 som sökord), och det slår mig nu att det kan vara så simpelt som ett korrekturfel och att det borde stå H17D. Tidsmässigt stämmer detta.

Annars, med tanke på att bilden du sände på H17B även visar en H17E, så tror jag vi kan dra slutsatsen att det även funnits en H17C - vad nu det kan ha varit för en buss.

hälsningar
SI

Björn Forslund

H17C tror jag var beteckningen på de två göteborgsvagnar som var inlånade på prov en period
H17D var en ordinär mittmotorvolvo med Hägglund kaross.
H17 var nog allt Mackbussen, men något "A" hann den nog inte få, den skrotades nog innan de övriga kom till.

Svempa

Mackbussen är inte skrotad den är under renovering..

Viking


Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Svempa

Jag vet inte så mycket om den men åkte i den för något år sedan. Men jag tror han som äger den kommer att berätta mer när tiden är mogen för det.

Stefan Back

Jag kan bara bekräfta vad andra redan sagt här.

H17 var ursprunglig beteckning på provvagnen från Mack 1949. När Volvos första provvagn levererades fick Macken H17A och Volvon H17B. H17C var de två Volvovagnar som SS lånade in, de gick under beteckningen "Fågel Blå", bl.a. på linje 70. GS fick i gengäld prova en Metropol under en tid. Sedan kom Volvos enstaka provvagnar H17D och H17E.

Någon H19D har aldrig funnits, det är som konstaterats ett skrivfel.

Riktiga vagnförteckningsblad har bara funnits på H17B, H17D och H17E. Macken och Göteborgarna fick tillfälliga stencilblad med uppgifter som jag har sett (men ingen ritnaing på).

Hälsningar (från München just nu)
Stefan B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 16 maj 2009, 08:26:54 AM
Jag vet inte så mycket om den men åkte i den för något år sedan. Men jag tror han som äger den kommer att berätta mer när tiden är mogen för det.


Du tänker väl på den här, som finns hos Tommy Karlsson i Skattkärr. Den här bussen hamnade sedan hos Uddevalla Omnibus AB.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svempa

Ja där är den ju . är inte det samma buss som rullade i stockholm som provbuss. Känner bara till en mack av den typen i sverige.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 16 maj 2009, 11:45:03 AM
Ja där är den ju . är inte det samma buss som rullade i stockholm som provbuss. Känner bara till en mack av den typen i sverige.


Jag är inte helt säker på historiken, men jag tror att det är samma buss. Har också hört rykten om att det skulle ha funnits två Mack i Sverige.
Bussen på bilden ansågs i många år vara skrotad innan den hittades igen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 maj 2009, 09:20:11 AM
Du tänker väl på den här, som finns hos Tommy Karlsson i Skattkärr. Den här bussen hamnade sedan hos Uddevalla Omnibus AB.


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 maj 2009, 12:06:02 PM
Jag är inte helt säker på historiken, men jag tror att det är samma buss. Har också hört rykten om att det skulle ha funnits två Mack i Sverige.
Bussen på bilden ansågs i många år vara skrotad innan den hittades igen.



Som jag har förstått så skulle det ha funnits två Mack som kommit till Sverige som prototyper. Båda dessutom högerstyrda vänstertrafiksbussar. Den första Mack skulle vara prototypen för Metropolbussarna. Den bussen skulle då Scania ha skrotat redan när den var alldeles ny. De skulle ha plockat isär allting i småbitar för att sedan noga kopiera allting eller eventuellt modifiera efter behov. Den andra Mack skulle vara den som syns på bilden. Den ska om jag förstått saken rätt vara en aning nyare än den första och är som synes i livet även om den tycks vara i dåligt skick just nu. Men den här bussen skulle istället vara prototyp för Capitol och inte Metropolbussar. Måtten ska om jag förstått saken rätt därför bäst stämma med Capitol. Men nu hade tydligen Scania bestämt sig för att inte kopiera lika mycket som innan. Capitolerna ser ju inte fullt så amerikanska ut som Metropolbussarna gör
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Helt riktigt!
Mackbuss nummer ett, som är förlagan till Metropol, demonterades av Scania (efter att SS provat den) för att utgöra förlaga för svetsjiggarna till Metropol. Den bussen kom till Sverige 1949 tror jag. Mackbuss nummer två (som ägs av Tommy Karlsson) togs hem som provbuss några år senare  inför Capitol. Provades av SJ, såldes sedan till Uddevalla Omnibus i samband med att de köpte Capitol.
/Björn

Björn Forslund

För de klentrogna:
Räkna antalet fönster efter bakdörren på Uddevalla-Macken och en Metropol, så ser ni skilnaden.