Gnesta 1980

Startat av Göran B, 12 maj 2009, 21:08:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran B

Jag brukar inte plåta bussar - mitt bussintresse håller sig kring busslinjer/tidtabeller.
Men jag hittade en bild från 1980 som kanske kan vara intressant för en del i detta forum.

Den äldre bussen tog mig till Nyköping. Förare med brylkräm och bakåtkammat hår,
radion i frontpanelen spelade rockmusik. Det känndes mer som 1960 än som 1980.

Jobergg

Minns jag helt fel nu eller låg det en bensinmack där vid stationen också? Tror det var en Esso mack!
Mycket trevlig bild måste jag säga också.

Karsten

Härlig bild! Vad är det för låda i fronten på Ajokkin mot Katrineholm?

j-a

ser ut som en skolskylt i plast som ofta levererades med ajokkibussarna på den tiden

Muk

Trevlig bild! Alla fordon, utom cykeln vid väntkuren, var intressanta på den här bilden. :)

Wetjo

Citat från: Muk skrivet 12 maj 2009, 22:11:33 PM
Trevlig bild! Alla fordon, utom cykeln vid väntkuren, var intressanta på den här bilden. :)

Vad var det för fel på cykeln?...  ;) ;D

Muk

Citat från: Wetjo skrivet 14 maj 2009, 07:25:35 AM
Vad var det för fel på cykeln?...  ;) ;D

Inget större fel på cykeln, men chansen är störst att den fortfarande befinner sig i trafik och därigenom blir historiskt ointressant.  ;D

Niklas Bygdestam

Citat från: Göran B skrivet 12 maj 2009, 21:08:38 PM
Jag brukar inte plåta bussar - mitt bussintresse håller sig kring busslinjer/tidtabeller.
Men jag hittade en bild från 1980 som kanske kan vara intressant för en del i detta forum.

Den äldre bussen tog mig till Nyköping. Förare med brylkräm och bakåtkammat hår,
radion i frontpanelen spelade rockmusik. Det känndes mer som 1960 än som 1980.

Först tyckte jag att den äldre bussen liknade en CF. Men när jag tittar närmare så ser jag att det inte är det. Verkar vara en norsk kaross
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Muk

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 maj 2009, 15:09:35 PM
Först tyckte jag att den äldre bussen liknade en CF. Men när jag tittar närmare så ser jag att det inte är det. Verkar vara en norsk kaross

Jag skulle nog sätta en peng på att det är en svensk Thor-kaross.

Peter Öden

Hej !

Den borte bussen är utan tvekan en Thor Sexett, kanske på ett B 71518-chassie ??

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Citat från: Göran B skrivet 12 maj 2009, 21:08:38 PM

Ahh, gamla hederliga linje 89. Den har man rest med många gånger runt 1992-93 då jag hade sommarkort där och brorsan bodde i Katrineholm.
Dock hette linjen 80 mellan Flen och Katrineholm även om man skyltade slutdest. i båda riktningarna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.