Vilka kamera gillar ni bäst?

Startat av chbuss82, 12 maj 2009, 10:15:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

chbuss82

Hej.

Jag är nyfika och undrar vilka kamera gillar ni bäst och ger tips.

Själv äger Canon PowerShot A590i.

Jag bjuda på nån bäst bilder.

Alla bilder tog av Canon A590i. Mesta ta bra bilder och del är sådär.
Betyg 4 av 5.

Berätta ni vad tycker ni bästa kamera märke och modeller.

// Christian

OSkar000

Min Nikon D300 är väldigt trevlig. Nån betygsättning är svår att ge, den fyller mina behov väldigt bra och har ytterst få brister som jag stör mig på.

Fördelar
Ergonomi, skön att hålla i, de flesta knappar sitter där de ska och det mesta går att sköta utan att gå in i några menyer
Batteriprestanda, räknar med att få ut ungefär 6000 bilder (ja, sex tusen) bilder per laddning med batterigreppet på
Bildkvalitet, en av de absolut bästa kamerorna i klassen (aps-c). Förutsätter förstås att man har bra optik också...
Flexibilitet, gott om bra optik att välja på som dessutom inte behöver kosta en förmögenhet
Tålig, byggd för att användas, fungerar lika bra i 35 grader varmt som i snöstorm. Tål sämre och blötare väder än vad jag står ut med.

Nackdelar
Kan bli lite tung att bära på en hel dag, hela ryggsäcken väger omkring 10 kg

Mer information går att hitta här:
http://www.oskar000.se/bakgrund/?page_id=59

Bilder

D300 + 80-200/2,8

D300 + 300/4,5 IF ED

D300 + 200/4 makro

D300 + 105/2,5

D300 + 28/2,8 (ais)

Har man väl börjat vänja sig vid proffsgrejer är det svårt att gå tillbaka till något annat. Det är inte bara bilderna som blir lite bättre, det handlar om känsla, hantering och glädje. Det är bra mycket roligare att fota med en kamera som sitter som gjuten i handen och som gör som man förväntar sig.

chbuss82

Okej.

Jag ska kanske att spara pengar och köpa en senare kamera med
Canons processor DIGIC 4 arbetar med CMOS-sensorn för att leverera 14 bitars bildbehandling som ger jämna gråtoner och naturlig färgåtergivning. DIGIC 4 ligger också bakom den avancerade brusreduceringen när tagningar sker med höga ISO-hastigheter, plus starttider på bråkdelen av en sekund och bildvisning nästan omedelbart efter tagningen.

Min kamera har bara processor DIGTIC 3.

// Christian

bm1113

själv tycker jag mycket om min Panasonic DMC-FZ7 då jag kan fota både Macro och upp till 12X zoom med samma kamera desutom är jag skakig på hand så behöver bra bildstabilisator vilket denna har kan ha full zoom och endå få skakfria bilder :) desutom har jag filmat alla filmer från senaste året med den  Baterierna håller mycket bra de håller lika bra även om det är +25 eller -25 har provat båda  köpte kameran beganad av en släkting när den fotat ca 2 000 bilder  i fjol köpte jag den och förra veckan paserade räkneverket 20 000 bilder så mycket nöjd själv skulle jag aldrig heller tyvärr klara en systemkamera då jag bara kan använda höger hand

Ersa

Jag är så långt ifrån en kameraexpert man kan komma, men jag trivs med min kompaktkamera Canon Ixus 870IS. Den är rätt avancerad trots den lilla storleken. Alla har olika krav, och ett av mina krav är att kameran alltid ska gå att ha med sig i bältet under arbetstid i varenda typ av syssla man kan tänkas hamna på.

Mathias Rickman

Jag kör med nikon d40 som är utrustad med tamron 18-200 mm sedan har jag även ett stativ till så jag kan få bra natt bilder men jag har mina tankar på att spara till ett nytt kamra hus & då lär det bli nikon D90

chbuss82

Jag önskar mig vilja köpa Canon systemskamera 500D och den kostar ca 10.000kr och rätt dyrt.

Jag önskar att jag hade god ekonomi och råd köpa för min dröm.

// Christian

OSkar000

Citat från: Mathias Rickman skrivet 12 maj 2009, 15:01:25 PM
Jag kör med nikon d40 som är utrustad med tamron 18-200 mm sedan har jag även ett stativ till så jag kan få bra natt bilder men jag har mina tankar på att spara till ett nytt kamra hus & då lär det bli nikon D90

Jag skulle lägga pengarna på ny optik istället om du inte känner dig fruktansvärt begränsad med min D40. Du kan börja med en 35/1,8, det kostar runt 2000kr nytt och är otroligt användbart och ger väldigt bra bildkvalitet. Litet, smidigt och ljusstarkt är det också.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396900 <-- kolla

Så länge man har en någorlunda modern digital systemkamera är det som sitter framför och bakom kamerahuset det som är viktigast. Det vill säga, en hyfsat duktig person bakom kameran och framförallt bra optik. Jag skrev ihop en liten guide för ett tag sedan, den går att läsa här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=8870353#post8870353

chbuss82

Okej.

Jag ska köpa Canon PowerShot A2100 med 12 mega pixles med processor DIGIC 4 samt ska köpa ny mobil SE med 8 mega pixles nu i år.

// Christian

Mathias Rickman

Möllers

Själv gör jag med Canon 450D köpte den i mellan Jan o Feb iår men ska kanske till hösten köpa ny zoom med 300mm ska se om det blir av.
Men annas tar den bra bilder annas sista önskan är jag kommer köpa en JVS HD videokameria för att filma lastbilar o tåg bussar allt annat.

Nupski

Trivs med en Canon 400D finns en grym uppsjö av olika gluggar. Till vardags blir det Nokia N95 mycket bra mobilkamera.