Ett gäng övningsbussar av varierande kvalitet...

Startat av Kramtomaten, 10 maj 2009, 01:26:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas K

Hmmm....
Strajpningen på Grönlunds på den 4e bilden gör att det ser ut som en orkesterbuss.....  :D
Ett nytt dansband kanske ?  ::) ;D
/NK

Martin Maltkvist

Citat från: Nicklas K skrivet 10 maj 2009, 02:30:01 AM
Hmmm....
Strajpningen på Grönlunds på den 4e bilden gör att det ser ut som en orkesterbuss.....  :D
Ett nytt dansband kanske ?  ::) ;D
/NK
Grönlundz...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Peter Öden

HEJ !

KWC 460 var ju den buss som såldes från Hedemora till ett företag i Vallentuna
vars namn man inte direkt kanske förknippar med texten på den för närvarande.

Mvh Peter Ö

Buss-Anders

Verkar ju vara vettigt att köra olika sorters bussar under utbildningen om det nu är så att de får göra det.
Själv körde jag bara en Van Hool Alizee på körskolan men hade möjligheten att köra en Setra hos en bussägare privat under tiden tack och lov.

Så fort man kom ut så fick man köra en massa olika sorters bussar. Ibland var det bussar ur bussarnas reservrike och de var inte alltid i så gott skick med ibland hemmasnickrade lösningar på startknappar och annat.  Visst var det lärorikt men det kunde vara lite stressigt ibland.  :P
Man fick komma i god tid till bussägarna för de kunde  i bästa fall  var hemma och visa en olika "finesser" och annat som man var tvungen att känna till om bussen. När de inte var de så kunde det bli ett eller annat telefonsamtal till ägaren eller till någon annan förare som man tagit numret till. Minns en gång när jag stod i kanten av en fotbollsplan och fick inte in backen. Det var stört omöjligt. "Mobilen löste det" och sedan gick det att rulla hemmåt.

Mvh
Buss-Anders

Kramtomaten

Nja, syftet är inte att köra olika typer av bussar även om det givetvis är vettigt. Det är helt enkelt så att vi har för mkt jobb men för få bussar så vi har hyrt de vi kan få tag på. Inte riktigt säsong att få hyra moderna turistbussar av ett bolag... :-)
Den vita Scanian är den enda ordinarie buss vi har, Opticruise-låda. Den gröna är inlånad av EVO-bus och eftersom det är en Mercedes 404 är det ju en ESP-låda i den. Övriga gamla skorvar är av modell "Haparanda-Ystad", alltså ganska långa, mekaniska slag mellan växellägena...
Citat från: Buss-Anders skrivet 12 maj 2009, 22:25:52 PM
Verkar ju vara vettigt att köra olika sorters bussar under utbildningen om det nu är så att de får göra det.
Själv körde jag bara en Van Hool Alizee på körskolan men hade möjligheten att köra en Setra hos en bussägare privat under tiden tack och lov.

Så fort man kom ut så fick man köra en massa olika sorters bussar. Ibland var det bussar ur bussarnas reservrike och de var inte alltid i så gott skick med ibland hemmasnickrade lösningar på startknappar och annat.  Visst var det lärorikt men det kunde vara lite stressigt ibland.  :P
Man fick komma i god tid till bussägarna för de kunde  i bästa fall  var hemma och visa en olika "finesser" och annat som man var tvungen att känna till om bussen. När de inte var de så kunde det bli ett eller annat telefonsamtal till ägaren eller till någon annan förare som man tagit numret till. Minns en gång när jag stod i kanten av en fotbollsplan och fick inte in backen. Det var stört omöjligt. "Mobilen löste det" och sedan gick det att rulla hemmåt.

Mvh
Buss-Anders

Frippe Fribas

Jag såg den gröna häromdagen, men då var det någon som kört sönder baken på den.
Det var ett stort hål i stötfångaren (plasten) in till balken vilket borde vara praktiskt om man vill visa balkkonstruktionen bakom plasten...  ;D
//Fredrik

Kramtomaten

Precis! Eftersom det är ett övningsfordon så gör vi det enkelt för eleverna att utföra säkerhetskontroll å se fordonens uppbyggnad på detta sättet!
Skämt åsido, så går det när man vrider för snabbt/snävt/tidigt då det är grejer i vägen...

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 maj 2009, 08:01:14 AM
Jag såg den gröna häromdagen, men då var det någon som kört sönder baken på den.
Det var ett stort hål i stötfångaren (plasten) in till balken vilket borde vara praktiskt om man vill visa balkkonstruktionen bakom plasten...  ;D
//Fredrik

Mustman

apropå det här med övningsbussar så såg jag en fiffty här i örebro. Som hade övningskörnings skylten fram och inte bak. Ska bussarna ha så. Det vore kanske bra om förarna bakom bussen oxå vet att föraren  inte riktigt är helt 100