En dag på skroten....

Startat av Viking, 05 maj 2009, 11:12:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Viking

Lite bilder på trevliga bussar i ett tråkigt skick....

Hölöskroten är platsen och jag tror året är 1983, men någon kan säkert identifiera tiden bättre med hjälp av utrangeringsdatum och så.

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

HJP

Citat från: Viking skrivet 05 maj 2009, 11:12:48 AM
Lite bilder på trevliga bussar i ett tråkigt skick....

Tråkigt skick, var ordet  ;)
Är bärgningsbilen från SS/SL?

Undrar
HJP

Viking

Ja den tillhörde SS och användes som dragbil för en vagnbjörn mellan Hammarbydepån och Vällingbydepån innan Tunnelbanan var ihopknuten via T-Centralen. Senare användes den för att transportera utrangerade spårvagnar till Skroten i Högsdalsdepån och lånades mellan varven av Spårvägssällskapet för liknande värv. När "Skrot-Johan" var tvungen att flytta från Högdalsdepån till Hölö så följde väl formodligen bilen med. Förmodligen byggdes kranarmen på när vagnbjörnstransporterna avslutades

//Viking

Stefan P

Hej

Spardes inte dragbilen till trailerbussen och vart den ombyggd till bärgningsbil hos SS?

mvh Stefan P

Viking

Hej!

Du menar "kamelen". Jo det har jag för mig stämmer, men det är inte denna.

Den här bilden på kamelen finns hos spårvägsmuseet

Littera: H14
Regnr: A 16003
Dragbil: Scania-Vabis
Vagnen: Hägglund
Tillverkad: 1946

Jag hittade också en uppgift om att även denna dragbil användes hos Skrot-Johan i Högdalen (källa, Ragnar Thörnblom) samt att vagnen senare stod på Bromma flygplats som raststuga.(källa, Ragnar Thörnblom)

Samt en annan uppgift om att den har gått som Dragbil i Brännkyrkahallen (källa, AGR).

Jag tror att AEC/Mammuth av den här typen utvecklades får att dra stridsvagnar och liknande under WWII. Kanske detta fordon rent av är ett sådant som exporterats till Sverige.

Hälsningar
//Viking

HJP

Citat från: Viking skrivet 05 maj 2009, 16:16:44 PM
Ja den tillhörde SS och användes som dragbil för en vagnbjörn mellan Hammarbydepån och Vällingbydepån innan Tunnelbanan var ihopknuten via T-Centralen. Senare användes den för att transportera utrangerade spårvagnar till Skroten i Högsdalsdepån och lånades mellan varven av Spårvägssällskapet för liknande värv. När "Skrot-Johan" var tvungen att flytta från Högdalsdepån till Hölö så följde väl formodligen bilen med. Förmodligen byggdes kranarmen på när vagnbjörnstransporterna avslutades

//Viking

Tackar&Bockar för detta svar  :)

HJP

christian berg

Spännande bilder!

Jag gissar att de är tagna våren 1984. Träden verkar lite gröna och H32 4238 och H46-orna slopades hösten 1983. Intressant att t.ex 4239 finns kvar, den slopades redan 1979-80 och måste först ha stått i Högdalen.

Christian B

HJP

Citat från: Viking skrivet 05 maj 2009, 11:12:48 AM

Nu har jag letat fram mina gamla vagnförteckningar, och hittar där en "dragvagn för vagnbjörn", med littera H227, och reg-nr A16029. Den har påfallande likheter med bilen på bilden, men det kan inte vara samma individ, eftersom denna ser ut att ha reg-nr A643(?). Som leverantör anges ANA i Nyköping, och som vagntyp MAMMOTH MAJOR, av årsmodell 1952.
Mammoth Major är, för mig, ett obekant bilmärke. Kan någon säga om SS hade fler liknande bilar, och berätta något om bilmäket. T.ex. tillverkarland.

HJP

Ersa

Viking

A16029 var, åtminstone en period, en H2 byggd 1936 enligt svensk busshistoria.

Men regnumret kan ju återanvänts, eller så byggdes den om till bärgningsvagn??

//Viking

Viking

Nu skall vi se här...

HJP skickade mig just en kopia av vagnförteckningsbladet och uppenbarligen är det inte en fd H2....

En sökning till i Svensk busshistoria ger vid handen att regnumret A643 en gång i tiden bars av H65A 6237 som av än händelse finns med på en annan av bilderna jag tagit.....

Förmodligen har någon hittat den gamla regskylten någonstans när de plockade delar av 6237 och satt upp den på AECn....

Hälsar
//Viking

Fredrik Klint

Trevliga bilder Viking, om än lite sorgliga.
AEC:n blev skrot redan 27 december -65 enligt reg-beviset (kollat på Länsstyrelsen), men har uppenbarligen levt längre. Reg
plåten A643 är som sagt falsk, så den har väl varit oreggad efter ovanstående datum.
Den köptes ny av SS och reggades 9 augusti -52.

Dragbilen till kamelen ombesiktigades med karosseri "flak med plåt och 40cm lämmar" den 11 april -56.
AB Demonteringar köpte den 27 november -67 och samma dag blev den avställd.
Avregistrerad 12 januari -71. Men den kan mycket väl ha levt längre, på den
här tiden så avregistrerades fordon mer eller mindre automatiskt som varit avställda ca fyra år.

Greger Larsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 maj 2009, 20:20:02 PM

AEC:n blev skrot redan 27 december -65 enligt reg-beviset (kollat på Länsstyrelsen), men har uppenbarligen levt längre. Reg
plåten A643 är som sagt falsk, så den har väl varit oreggad efter ovanstående datum.

Möjligheten fanns också att AEC:n var traktorregistrerad med reg nr A643. I de flesta län användes nämligen reg nr-serierna 101- parallellt för både buss, traktor, MC och släpfordon. Dvs det kunde finnas fyra olika fordon med samma reg nr samtidigt.

/GL

bilomnibussen

Hej! AEC:aren har en typisk traktorreg-skylt och det är nog helt följdriktigt att traktorregistrera ett sådant fordon som då måste ha fått växellådan spärrad med mera. Hyttdelen ser inte särskilt engelsk ut men kan ju vara det ändå.
Hälsningar! Jan G