Huvudmeny

Några avdankade GUB:ar

Startat av Niclas Rosenius, 04 maj 2009, 21:54:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Rickson skrivet 05 maj 2009, 13:22:45 PM
Skönt att lite gamla rishögar försvinner!

Skulle egentligen vara bra om 501 och 502 också försvann. De är riktigt risiga :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Rickson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 maj 2009, 13:39:20 PM
Skulle egentligen vara bra om 501 och 502 också försvann. De är riktigt risiga :(

De har nog inte så lång tid kvar de heller. Fast de fungerar i alla fall. Har hört att nästa år kommer det nya biogasbussar, då försvinner sannolikt 171-176. Jag skulle nog tro att 501-502 försvinner före 177-184, men det återstår att se.

Niklas Bygdestam

Citat från: Rickson skrivet 05 maj 2009, 13:49:49 PM
De har nog inte så lång tid kvar de heller. Fast de fungerar i alla fall. Har hört att nästa år kommer det nya biogasbussar, då försvinner sannolikt 171-176. Jag skulle nog tro att 501-502 försvinner före 177-184, men det återstår att se.

Jag hoppas faktiskt att 171-176 överlever 501 och 502 eller möjligen att de fasas ut samtidigt. Men 501 och 502 är nog just nu de som ser sunkigast ut. Hela inredningen känns som om den ska falla ihop som ett korthus :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 maj 2009, 13:52:31 PM
Jag hoppas faktiskt att 171-176 överlever 501 och 502 eller möjligen att de fasas ut samtidigt. Men 501 och 502 är nog just nu de som ser sunkigast ut. Hela inredningen känns som om den ska falla ihop som ett korthus :(

    Att 501 o 502 skulle försvinna före 171-176 är inte så troligt eftersom dom är 2 år nyare än Neoplanerna och det finns en del kvar att betala av på dom.

    Sen att 171-176 kommer att försvinna nästa är är i stor sett 100% klart när vi kommer få nya biogas-bussar.

    Sen i tur att försvinna är 177-184 som är -97:or.

    Den 70x-vagn du sett gått i linjetrafik är i så fal 701 som dels används till skolkörning pga bälteskrav och efter skolkörning har den förare av 701:an reservbuss-tjänst.

    Vagn 706 är för närvarande endast en beställningsvagn.

    //Niclas

     

jocke

Den dagen vi får mer svenskt i uppsala ska jag fira :)

Gråta när Scanialederna fasas ut, de bästa bussarna som finns i trafik i dagsläget. Man kan slå sig ner vart som helst och får plats med benen.

You will be missed.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Niklas Bygdestam

Citat från: jocke skrivet 05 maj 2009, 23:00:20 PM
Den dagen vi får mer svenskt i uppsala ska jag fira :)

Gråta när Scanialederna fasas ut, de bästa bussarna som finns i trafik i dagsläget. Man kan slå sig ner vart som helst och får plats med benen.

You will be missed.

Vad är svenskt? Scania OmniCity och OmniLink tillverkas inte längre i Sverige så skulle det köpas in nya sådana så är de egentligen inte så mycket mer svenska än MAN-bussarna

Enligt vad jag hört av folk från GUB planeras inte nya Scania eller Volvo inom överskådlig framtid. Dessutom fick man enligt uppgift nog av Volvo efter erfarenheter med 300-304 som nu varit utfasade i ca ett år nu. Nya leveranser planeras även i fortsättningen bli MAN. Så Uppsala kommer fortsätta köra tyskt. Och för varje nyleverans blir andelen tyskt större

Jag kan förstå att många kommer sörja de äldre Scanialederna 629-633 när de nu fasas ut för det har varit fina bussar. De var också de sista Scania som levererats till Uppsala som verkligen var Scania kvalitetsmässigt :)
Därefter kom tyvärr Omni :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Ax

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 maj 2009, 23:37:34 PM
Vad är svenskt? Scania OmniCity och OmniLink tillverkas inte längre i Sverige så skulle det köpas in nya sådana så är de egentligen inte så mycket mer svenska än MAN-bussarna

Enligt vad jag hört av folk från GUB planeras inte nya Scania eller Volvo inom överskådlig framtid. Dessutom fick man enligt uppgift nog av Volvo efter erfarenheter med 300-304 som nu varit utfasade i ca ett år nu. Nya leveranser planeras även i fortsättningen bli MAN. Så Uppsala kommer fortsätta köra tyskt. Och för varje nyleverans blir andelen tyskt större

Jag kan förstå att många kommer sörja de äldre Scanialederna 629-633 när de nu fasas ut för det har varit fina bussar. De var också de sista Scania som levererats till Uppsala som verkligen var Scania kvalitetsmässigt :)
Därefter kom tyvärr Omni :(

Tja säger man att scania inte e svenskt för att den inte tillverkas i sverige så kan man inte heller kalla MAN för tyskt då dessa bussar produceras i polen har jag för mig. rätta mig om jag har fel.

Om man använder 300-304 som referens för att volvo är dåliga så gör man helt fel. Dom bussarna är ett antal år gamla.
Jag har kört både nya volvo och nya scanior och tycker dessa håller oerhört mycket bättre kvalité än MAN.

Jag kan till och med gå så långt att säga att 503-514 är bättre än nya MAN.

Enda skälet som jag vet att GUB köper MAN är för att dessa bussar är en halv miljon kronor billigare än scania bussarna.
Men jag skulle vilja se en uträkning om 10 år hur mycket MAN bussar har kostat totalt med verkstadsbesök och stillestånd jämfört med tex en scania eller volvo.

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Ax skrivet 06 maj 2009, 05:18:54 AM
Tja säger man att scania inte e svenskt för att den inte tillverkas i sverige så kan man inte heller kalla MAN för tyskt då dessa bussar produceras i polen har jag för mig. rätta mig om jag har fel.

Om man använder 300-304 som referens för att volvo är dåliga så gör man helt fel. Dom bussarna är ett antal år gamla.
Jag har kört både nya volvo och nya scanior och tycker dessa håller oerhört mycket bättre kvalité än MAN.

Jag kan till och med gå så långt att säga att 503-514 är bättre än nya MAN.

Enda skälet som jag vet att GUB köper MAN är för att dessa bussar är en halv miljon kronor billigare än scania bussarna.
Men jag skulle vilja se en uträkning om 10 år hur mycket MAN bussar har kostat totalt med verkstadsbesök och stillestånd jämfört med tex en scania eller volvo.

    Jo då, Björn. Dom MAN som vi har byggs i Polen.

    Sen en förtydling, MAN-bussarna är 500.000 billigare per buss än vad bådåe Volvo och Scania är. Sen är det en intressant fråga om det i hela livlängden blir billigare.
   
    Kan även nämna att 632 nu är stående och väntar på demontering av utrustning. Även 631 lär vara ur tjänst pga en massa fel på bussen.

    //Niclas

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Ax skrivet 06 maj 2009, 05:18:54 AM

Jag kan till och med gå så långt att säga att 503-514 är bättre än nya MAN.


Jag pratade med tekniker på GUB för ett par dagar sedan och de avskydde 503-514, dvs de avskydde Omni. Så de höll inte alls med ditt påstående. Dessutom är inredningen i alla Omni förfärligt plastig :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Rickson

#24
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 maj 2009, 10:54:19 AM
Jag pratade med tekniker på GUB för ett par dagar sedan och de avskydde 503-514, dvs de avskydde Omni. Så de höll inte alls med ditt påstående. Dessutom är inredningen i alla Omni förfärligt plastig :(

Om jag får säga vad jag tycker så trycker jag inredningsmässigt att Neoplan/MAN är ljusår mycket trevligare och mera påkostade än Scania Omni-serien, men rent maskinellt så tycker jag Scania är bättre. Aldrig några skränande larm när dörrarna öppnas, ingen ryckig gång som 101-104 och 120-125, de enda Omni jag har sett vid vägkanten med helblinkers är ledvagnarna då de vek sig i vintras, fast det drabbar väl alla ledbussar med motorn längst bak? Däremot har jag lite närsomhelst på året, även en snustorr sommardag sedd både 260-265, och 270-276-vagnarna ståendes efter vägen... sen är Omni rent att färdas i mycket bekvämare än jämnåriga Neoplan som bullrar och skakar som pansarvagnar, framförallt på tomgång... däremot tycker jag Omni, speciellt de ledade har lite väl hård fjädring. Speciellt på mittaxeln. Annars är de väl helt okej alla de här bussarna på olika sätt, så länge de tar mig från A-B så är jag nöjd. Men blir jag tvungen att välja tar jag hellre Omni framför Neoman, vad gäller bussar ska de fungera, inte bara se bra ut invändigt även om det sistnämnda är ett plus för stämningen under färd förståss.

chbuss82

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 06 maj 2009, 08:47:55 AM
    Jo då, Björn. Dom MAN som vi har byggs i Polen.

    Sen en förtydling, MAN-bussarna är 500.000 billigare per buss än vad bådåe Volvo och Scania är. Sen är det en intressant fråga om det i hela livlängden blir billigare.
   
    Kan även nämna att 632 nu är stående och väntar på demontering av utrustning. Även 631 lär vara ur tjänst pga en massa fel på bussen.

    //Niclas

Jag håller med dej Niclas  ;D

Gamla Scania är bättre än ny.
Undrar varför Scania har blivit så dåligt just nu och titta på alla bilder av OmniLink/OmniCity har börjar blir rost, slitar m.m.

MAN/Neoplan är bättre hel del än dörrar  :-X

MAN Lion City gillar jag bäst än alla Neoplan/Scania OmniCity.

// Christian

chbuss82

Finns nån efterföljd (Ontario III)  ???  ???

// Christian

Niklas Bygdestam

Citat från: chbuss82 skrivet 06 maj 2009, 16:17:50 PM
Finns nån efterföljd (Ontario III)  ???  ???

// Christian

Har ingen aning om vad som kommer erätta näbbmössen (Ontario II) men några nya Ontario lär det nog i alla fall inte bli. Det är nog idag alldeles för udda fabrikat. En gissning från min sida är att det kanske blir några små MAN istället. Eller så blir det mer eller mindre minibussar, alltså typ VW-bussar, Renault Master, Mercedes Sprinter eller liknande. Men det är rena gissninbgar från min sida. Men Ontario kan jag i alla fall sätta en slant på att det i alla fall inte blir
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.