Buss på Vaxholms Kastell

Startat av Marc, 01 maj 2009, 18:43:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Hur gör man om man skall hämta 300 personer med buss från Vaxholms Kastell? (en ö utanför Vaxholm utan vägar)
Här ett par bilder från i eftermiddags:

Uppställning i Västerhamnen

För att strax därpå rulla ombord på Castella.

En kortare överfart till Kastellet.

Ner med klaffen och ombord med 300 personer.

Åter i Vaxholm, bussarna färdiglastade att rulla av färjan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Marc skrivet 01 maj 2009, 18:43:30 PM
Hur gör man om man skall hämta 300 personer med buss från Vaxholms Kastell? (en ö utanför Vaxholm utan vägar)
Här ett par bilder från i eftermiddags:

Trevligt bildsvep men varför lät man inte resenärerna åka med färjan och stiga på bussarna i Vaxholm?
Färjan gjorde tydligen en helomvändning på återfärden och det fungerade. Annars händer det att vägfärjor och färjelägen inte är helt symmetriska i båda ändar.

RoTe

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 maj 2009, 22:15:11 PM
Trevligt bildsvep men varför lät man inte resenärerna åka med färjan och stiga på bussarna i Vaxholm?

Varför inte? Är väl inte speciellt mycket mer jobb att lasta bussarna på färjan? Är ju sjukt mycket större service för passagerarna att göra som det gjordes.

Matte

Citat från: RoTe skrivet 02 maj 2009, 02:16:07 AM
Varför inte? Är väl inte speciellt mycket mer jobb att lasta bussarna på färjan? Är ju sjukt mycket större service för passagerarna att göra som det gjordes.

Sedan e det väll inte så varmt ute till havs heller denna tid på året. Och stå på färja med snålblåst och åka när man kan sitta lite högre än vanligt och se ut och sen ha det varmt och gott. Sen så e det ju den som abbonerat bussar som betalar kalaset så om dom vill ha bussar på en färja så ska dom få det.

Marc

Håller med dig Staffan, till en början undrade även jag vad detta var för påhitt!
Men när jag fick se resultatet, så ändrade jag snabbt uppfattning. Castella gjorde en 180 graders innan vi lastade bussarna, ner med klaffen på Kastellet gjorde att lastningen gick mycket snabbt. Fanns både rullstolar och permobiler med som kunde stuvas in i bussarna under överresan.
Vad vi slapp: 300 personer som irrade runt i ett livligt Västerhamnsplan på Vaxholmssidan bland lastande/lossande bilar och sommargäster. Där var det redan livat så att det räckte! :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Marc skrivet 02 maj 2009, 07:16:55 AM
Håller med dig Staffan, till en början undrade även jag vad detta var för påhitt!
Men när jag fick se resultatet, så ändrade jag snabbt uppfattning. Castella gjorde en 180 graders innan vi lastade bussarna, ner med klaffen på Kastellet gjorde att lastningen gick mycket snabbt. Fanns både rullstolar och permobiler med som kunde stuvas in i bussarna under överresan.
Vad vi slapp: 300 personer som irrade runt i ett livligt Västerhamnsplan på Vaxholmssidan bland lastande/lossande bilar och sommargäster. Där var det redan livat så att det räckte! :)

Ja, det förklarar en ju en hel del. Någon hade tydligen tänkt till rejält där.  :)
Av vissa kommentarer till vad jag skrev verkar det som om det skulle uppfattats som jag tyckte att förfarandet var felaktigt. Men det gjorde jag absolut inte. Och det är klart: nu var det ju en solig dag i går och inte så farligt att stå ute på en färja. Men det kunde man ju inte veta när beställningen gjordes.

Sedan en ny fråga: rullstolar och permobiler. Jag kan inte se att det är något buss med rullslolslift med på bilderna. Fixade man detta via ordinarie bagageutrymme och lyfte in den som satt i stolen eller fanns det trots allt en liftutrustad buss med?

mickemus6

Citat från: Marc skrivet 02 maj 2009, 07:16:55 AM

Hej Marc!

Snygga bilder det blev, men jag saknar bilden när jag kör av färjan med 526  8)

Och svar till Staffan så hade jag en med rullstol i bussen och hon kunde gå, med lite hjälp av hennes man, så det var inga problem och rullstolen fick åka i bagagerummet.

Matte

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 maj 2009, 08:05:59 AM
Ja, det förklarar en ju en hel del. Någon hade tydligen tänkt till rejält där.  :)
Av vissa kommentarer till vad jag skrev verkar det som om det skulle uppfattats som jag tyckte att förfarandet var felaktigt. Men det gjorde jag absolut inte. Och det är klart: nu var det ju en solig dag i går och inte så farligt att stå ute på en färja. Men det kunde man ju inte veta när beställningen gjordes.

Sedan en ny fråga: rullstolar och permobiler. Jag kan inte se att det är något buss med rullslolslift med på bilderna. Fixade man detta via ordinarie bagageutrymme och lyfte in den som satt i stolen eller fanns det trots allt en liftutrustad buss med?

Aha sorry Staffan... när jag  läste det så "lät" det i mina öron som att du tyckte det förfarandet va felaktigt.... Men så e det ibland. Vissa tolkar saker man läser på olika sätt än vad skribenten själv tänkte säga med sina ord.

Marc

Citat från: Håkan skrivet 02 maj 2009, 10:13:07 AM
Hej Marc!

Snygga bilder det blev, men jag saknar bilden när jag kör av färjan med 526  8)

Ajdå...men det ordnar jag till direkt!  ;)
Samtidigt som bilden togs upptäckte jag något annat intressant i Ramsösund, men de bilderna finns på annat forum.

mickemus6

Citat från: Marc skrivet 02 maj 2009, 18:25:53 PM
Ajdå...men det ordnar jag till direkt!  ;)
Samtidigt som bilden togs upptäckte jag något annat intressant i Ramsösund, men de bilderna finns på annat forum.

Tackar för det Marc!  ;D

Är det Huttigrutten som kommit på villovägar som syns långt där borta???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan skrivet 02 maj 2009, 23:33:16 PM
Tackar för det Marc!  ;D

Är det Huttigrutten som kommit på villovägar som syns långt där borta???

Ja, minsann är det inte Hurtigrutens M/S Fram som har förirrat sig till Östersjön på sin väg från Antarktis till Grönland. Hade inte en aning om att denna var i svenska farvatten. Borde kanske läsa Landgången lite bättre. 

Fredde

Trevliga bilder, Marc!

Och tack för messet om skylten ;)

Frippe Fribas

Vilket härligt bildsvep!
Intressant lösning och kul att det fungerade så bra som det gjorde, det måste ha varit en intressant syn att se Castella angöra just kastellet...
//Fredrik

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 maj 2009, 08:05:59 AM

Kul med folk som kan planera, och det på ett effektivt och bra sätt! :D