Förfogandevagnen Swebus 4156 (gårdagens buss)

Startat av Peter Erret, 28 april 2009, 12:59:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret


Startade gårdagen med en 435:a från

så här ser den ut interiört



två ytterligare bilder på utsidan av bussen



Nu är det dags att hämta den igen för att fortsätta "förfoga".

yngrot

Trevligt med lite innebilder tack för det..."nån" har tagit ena vredet till ventilationen ser jag...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Mumma så trevligt med dessa på annan plats än Södertälje.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Johan B

Så trevligt att ni fått en riktig buss till N/V ;D

Fredde

Citat från: Johan Hansson skrivet 28 april 2009, 19:50:51 PM
Varför gick den som extrabuss?


Den är en av flera som avlastar på vissa linjer i rusningarna.


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 28 april 2009, 21:55:03 PM
Den är en av flera som avlastar på vissa linjer i rusningarna.



Tydligen är passagernarna inte riktigt nöjda ändå. http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/varmdo.html

Jag undrar varför extrabussarna körs hela vägen till Hemmesta på linje 474, det borde räcka med Gustavsberg C eller Mölnvik. De som ska från stan till Hemmesta åker ändå direktbussarna. Samma sak gäller 471, en jättebra linje att köra extra på men knappast hela vägen. Ordinarie 471 går oftast (de tider 444/446 trafikeras) mer eller mindre tomma på sträckan Orminge C-Västra Orminge. Med insatserna riktade på de kritiska sträckorna kan dessa åtta(?) bussar utnyttjas effektivare och bättre för resenärerna. Det har redan blivit mycket bättre, men fortsätt uppåt!!

Fredde

Citat från: Karsten skrivet 28 april 2009, 22:01:21 PM
Tydligen är passagernarna inte riktigt nöjda ändå. http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/varmdo.html

Jag undrar varför extrabussarna körs hela vägen till Hemmesta på linje 474, det borde räcka med Gustavsberg C eller Mölnvik. De som ska från stan till Hemmesta åker ändå direktbussarna. Samma sak gäller 471, en jättebra linje att köra extra på men knappast hela vägen. Ordinarie 471 går oftast (de tider 444/446 trafikeras) mer eller mindre tomma på sträckan Orminge C-Västra Orminge. Med insatserna riktade på de kritiska sträckorna kan dessa åtta(?) bussar utnyttjas effektivare och bättre för resenärerna. Det har redan blivit mycket bättre, men fortsätt uppåt!!

Visst finns det alltid några som klagar, går knappast att komma från. Det gäller ju som förare att rapportera in om man har ståplatser, så att de extra bussarna kan sättas in på de linjer/avgångar där de behövs.

Man vill väl undvika att ha olika destinationer på en och samma linje, låter som den enklaste förklaringen. Det är, om inte minnet sviker, 12 bussar som kör förstärkningar.


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 28 april 2009, 22:09:21 PM
Visst finns det alltid några som klagar, går knappast att komma från. Det gäller ju som förare att rapportera in om man har ståplatser, så att de extra bussarna kan sättas in på de linjer/avgångar där de behövs.

Man vill väl undvika att ha olika destinationer på en och samma linje, låter som den enklaste förklaringen. Det är, om inte minnet sviker, 12 bussar som kör förstärkningar.



Så pass många? Sammanställs utfallet av extrakörningarna så de avgångar som "verkligen behövs" integreras i nästa års tidtabell?

Fredde

Citat från: Karsten skrivet 28 april 2009, 23:03:40 PM
Så pass många? Sammanställs utfallet av extrakörningarna så de avgångar som "verkligen behövs" integreras i nästa års tidtabell?

Ja om jag minns rätt är det så många. De som har dessa körningar antecknar och vidarebefodrar antalet resenärer till berörd person som handhar dessa bussar, på så sätt kan man få en bättre "effekt". Hur man har tänkt sig framöver vet jag dock inget om.


HB

Citat från: Karsten skrivet 28 april 2009, 22:01:21 PM
Tydligen är passagernarna inte riktigt nöjda ändå. http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/varmdo.html

Jag undrar varför extrabussarna körs hela vägen till Hemmesta på linje 474, det borde räcka med Gustavsberg C eller Mölnvik. De som ska från stan till Hemmesta åker ändå direktbussarna. Samma sak gäller 471, en jättebra linje att köra extra på men knappast hela vägen. Ordinarie 471 går oftast (de tider 444/446 trafikeras) mer eller mindre tomma på sträckan Orminge C-Västra Orminge. Med insatserna riktade på de kritiska sträckorna kan dessa åtta(?) bussar utnyttjas effektivare och bättre för resenärerna. Det har redan blivit mycket bättre, men fortsätt uppåt!!

Upplägget med blåbusslinjerna är att dom ska gå hela linjesträckningen och inte ha en massa olika slutdestinationer. Skulle man bara se på hur många kunder som åker till sista hållplatsen så skulle inte många turer gå dit, oavsett vilken linje det är (från stan).

Peter Erret

Citat från: Fredde_J skrivet 28 april 2009, 23:14:23 PM
Ja om jag minns rätt är det så många. De som har dessa körningar antecknar och vidarebefodrar antalet resenärer till berörd person som handhar dessa bussar, på så sätt kan man få en bättre "effekt". Hur man har tänkt sig framöver vet jag dock inget om.



Visst är det så, kan i sammanhanget nämna att jag körde en tur mellan Mölnvik och Slussen, linje 474 för att avlasta ord tur med avgångstid 08:30 i G-berg, gick före den hela vägen och hittade totalt 11 kunder på sträckan (med tanke på det som skrevs i tidningen), dessa hade fått sittplats i ord. tur.

Karsten

Citat från: HB skrivet 28 april 2009, 23:24:03 PM
Upplägget med blåbusslinjerna är att dom ska gå hela linjesträckningen och inte ha en massa olika slutdestinationer. Skulle man bara se på hur många kunder som åker till sista hållplatsen så skulle inte många turer gå dit, oavsett vilken linje det är (från stan).

Jo, jag förstår den marknadsföringsmässiga och konfliktundvikande fördelarna med detta upplägg. Men jag hävdar ändå att SL kunde beställa extrabussar på de sträckor där de faktiskt behövs, då skulle färre extrabussar göra samma, eller mer, nytta.